בשנה האחרונה דובר רבות על גילויי ההסתה החמורים שמפורסמים בפייסבוק וברשתות חברתיות אחרות, הן כנגד יהודים והן כנגד ערבים. לאחרונה האשים השר גלעד ארדן את פייסבוק בכך שהיא לא פועלת מספיק כדי לעצור את ההסתה, אשר תפוצתה הרחבה משליכה על גל הטרור הנוכחי במידה רבה, ואינה ממהרת להסיר את התכנים המסיתים.


מבחינת החוק הישראלי, הסתה לגזענות ואלימות בפייסבוק היא עבירה פלילית, אשר מי שמבצע אותה צפוי לחמש שנות מאסר בפועל, בייחוד בשל החומרה שבהסתה המתבטאת בתפוצה הרחבה ובמספר הגדול של האנשים שעלולים להיחשף אליה.


האם הפרסומים "מוות ליהודים" או מוות לערבים" מהווים עבירה פלילית?


עם הזמן מוגשים יותר ויותר כתבי אישום כנגד מבצעי עבירות הסתה בפייסבוק. רק לאחרונה נגזר על צעיר פלסטיני שהורשע בהסתה עונש מאסר בפועל לתקופה של שנה. כתב האישום נגדו תיאר כיצד השתמש בפלטפורמת הרשת החברתית כדי לעודד פיגועים כנגד אזרחים ישראלים ולפרסם דברי אהדה לפעולות המחבלים, בתחילתו של גל הטרור הנוכחי.


לא מדובר במקרה בודד. בדפים רבים ברשת החברתית ניתן למצוא תמונות של מפגעים משולבות בשירי אהדה וסרטוני הזדהות, לרבות דברי אהדה והסתה חד משמעיים כנגד מדינת ישראל ואזרחיה.


גם מצדו השני של המתרס נשמעים דברי הסתה כנגד ערבים וקריאות לפגוע בהם. לא מזמן הוגש לראשונה בתקופת גל הטרור הנוכחי כתב אישום כנגד צעיר, אזרח יהודי ממודיעין, אשר פרסם בדף הפייסבוק שלו קריאות לביצוע מעשי אלימות כנגד ערבים ופלסטינים בצורה שיטתית.


מעבר לכך, קיימות קבוצות פייסבוק מכל רחבי הקשת הפוליטית עם תפוצה נרחבת המשמיעות דברי גזענות והסתה לאלימות, אשר מצויות בחקירות משטרתיות, וכן הולכת וגוברת התופעה שבה בתגובות למאמרי חדשות או מאמרי דעה נאמרים דברים כמו "מוות לערבים", "מוות ליהודים" או "מוות לשמאלנים". למעשה, ביטויי השנאה וההסתה מופנים כלפי מגוון קבוצות ומיעוטים, בתוכם גם חד מיניים, דתיים או מהגרים.


חשוב לדעת כי מדובר בעבירה פלילית לכל דבר ועניין בהתאם לחוק העונשין. חופש הביטוי מעניק את האפשרות להתבטא בחופשיות ולהביע דעות פוליטיות ברשתות החברתיות, אך קריאות לביצוע מעשי אלימות וגזענות אסורות על פי החוק ודינן חמש שנות מאסר בפועל.


מהי עבירת הסתה וגזענות בפייסבוק וברשתות החברתיות?


סעיף 144 ב' לחוק העונשין מגדיר כל פרסום ברבים כנגד קבוצה או אדם במטרה להסית לאלימות ולגזענות, מהווה עבירה פלילית. גזענות על פי החוק היא כל גילוי של איבה, עוינות, ביזוי האחר, רדיפה, השפלה ועוד, המופנה כנגד קבוצה או חלק ממנה בגין דת, לאום, מין, גזע, צבע או מוצא. מספיק להוכיח שבוצע פרסום כנגד קבוצה כדי לגרום למבצע העבירה לעמוד לדין בגין הסתה, גם אם בפועל הפרסום לא הוביל למעשי גזענות או אלימות.


אי לכך, פרסום עמוד, קבוצה או סטטוס בפייסבוק ובשאר הרשתות החברתיות מהווה פרסום ברבים, וככזה נכנס להגדרת החוק כהסתה לגזענות. לכן חשוב לזכור כי חרף חופש הביטוי והאפשרות להתבטא בחופשיות, אם הפרסום בפייסבוק מסית לגזענות כנגד קבוצה או אדם, הוא עלול להוביל להגשת כתב אישום ופתיחת תיק פלילי כנגד המפרסם.


מה ניתן לעשות אם נתקלים בגילויי הסתה בפייסבוק?


אם נתקלתם בדברי הסתה לגזענות ולאלימות, פנו למשטרה והגישו תלונה. אם המשטרה מחליטה לסגור את התיק ולא להמשיך בחקירה, ניתן להגיש על ערר על החלטתה.

 

יש לך שאלה?

פורום כתב אישום במשפט הפלילי


כמו כן ניתן להגיש קובלנה פלילית כנגד מבצע העבירה. זהו הליך המאפשר לאזרחים להגיש כתב אישום פלילי בעצמם, ולא באמצעות המדינה והפרקליטות. אמנם לא ניתן להגיש קובלנה פלילית בגין הסתה לגזענות, אך הדבר אפשרי כאשר מדובר בעבירות איומים, תקיפה או לשון הרע.