לפי הדין בישראל, אדם מחויב לשלם מזונות חודשיים לילדיו הקטינים לצורך הבטחת קיומם ומחייתם, ובמסגרת הליך גירושין אף מחויב בתשלום מזונות אישה עד שהנישואין יסתיימו באופן רשמי. אולם מה קורה אם אותו אדם נקלע למשבר כלכלי קשה ומתחיל בהליכי פשיטת רגל? האם ניתן לקבל תשלום מזונות בפשיטת רגל? האם יש אפשרות להגיש תביעת חוב בפשיטת רגל?


נושא תשלום מזונות בפשיטת רגל וגבייתם מקבל התייחסות שונה וכללים אחרים מכל גביית ותשלום חובות אחרים במסגרת הליך פשיטת הרגל, מאחר שהמזונות נועדו בראש ובראשונה לצורכי קיומם של הילדים התלויים בתשלום זה.


פקודת פשיטת הרגל מבחינה בין שני מצבים שונים: חוב מזונות שנוצר לפושט הרגל עוד לפני שהחל בהליכים, ומזונות שוטפים שעליו לשלם לאחר שהתקבל צו כינוס, כלומר מתבצעת הבחנה בין חובות עבר לחובות עתיד.


מזונות מפושט רגל: איך מתייחסים לחוב מזונות שנוצר טרם הוצאת צו הכינוס?


ניתן להגיש תביעת חוב בגין מזונות שלא שולמו לפני שניתן צו כינוס, בהתאם לפסק הדין הקובע את תשלום דמי המזונות. מדובר בחוב בדין קדימה המקבל עדיפות על חובות אחרים של החייב ביחס לנושים אחרים, והוא ישולם לפני החובות האחרים בשלב חלוקת הנכסים.


גם אם בתום הליך פשיטת הרגל יקבל החייב הפטר על חובותיו, לא ניתן לקבל הפטר על חוב מזונות והוא יידרש לפרוע אותו במלואו.


חוב מזונות שוטפים כאשר מועד התשלום הוא לאחר קבלת צו הכינוס


בשונה מתביעה כנגד פושט רגל בגין חובות שצבר בתשלומי המזונות לפני צו הכינוס, הדרך לקבל את המזונות השוטפים שנקבעו בפסק דין מאדם שנמצא בפשיטת רגל אינה באמצעות תביעת חוב, אלא על ידי בקשה לקציבת מזונות.


את הבקשה יש להגיש אל בית המשפט אשר בו נדונה הבקשה לצו פשיטת רגל. במרבית המקרים יבקש בית המשפט את תגובתם של המנהל המיוחד או כונס הנכסים, ויקצוב את סכום המזונות החודשי שפושט הרגל ישלם לגרושתו או לילדיו תוך איזון בין האינטרסים השונים של הזכאים למזונות, של החייב עצמו ושל הנושים האחרים.


קציבת מזונות בפשיטת רגל לרוב תהיה נמוכה יותר מסכום המזונות המקורי שנקבע בבית הדין הרבני או בבית המשפט לענייני משפחה, וזאת בשל ריבוי האינטרסים המנוגדים והצורך לאזן ביניהם במסגרת הליך פשיטת הרגל, שמטרתו העיקרית לסייע לחייב להגיע להפטר ולפתוח דף חדש ונטול חובות בחייו.


עם זאת, חשוב להדגיש כי גם אם אכן נפסק סכום נמוך יותר, החייב יידרש לשלם את ההפרש לאחר שיקבל הפטר מחובותיו, ובשום שלב לא יקבל הפטר גם עבור חוב זה.


אם עוד לא ניתן פסק דין מזונות בבית המשפט לענייני משפחה, תחילה יש להגיש תביעת מזונות ורק לאחר מכן ניתן לקבל קציבת מזונות על החוב במסגרת הליכי פשיטת הרגל. אם לאחר פסק הדין לקציבת מזונות החייב ממשיך שלא לשלם את חוב המזונות, אפשר לנקוט צעדים נגדו לגביית הסכום בהוצאה לפועל.


הפחתת סכום המזונות בפשיטת רגל


סכום מזונות שנקבע הוא לא סופי, ותמיד ניתן לשנותו עקב שינוי נסיבות, הן להגדיל את הסכום והן להקטינו. כאשר חייב נכנס להליך פשיטת רגל, הוא אינו רשאי לתבוע את הפחתת הסכום ללא הסכמת בית המשפט המחוזי שבו נדון עניין פשיטת הרגל או כונס הנכסים הראשי.

 

יש לך שאלה?

פורום פשיטת רגל | חדלות פירעון ונתוני אשראי


קציבת מזונות מתוך נכסיו של אדם בפשיטת רגל היא חריג, לאור העובדה שנכסיו הועברו לנאמן לצורך הסדרת חובות העבר, אולם בית המשפט מוסמך להפעיל שיקול דעת נרחב במקרים אלו בהתאם לנסיבות המקרה הספציפיות. כמו כן, אם לא ניתן לגבות סכום סביר מפושט הרגל, קיימת אפשרות לתבוע את תשלום המזונות מהוריו במקרים המתאימים.