מסבלטים את הדירה לדיירי משנה? משכירים לטווח קצר באמצעות אתרי אינטרנט ייעודיים כגון Airbnb? דואגים לדווח על ההכנסות ולשלם מסים? בתקופה האחרונה נערכה ביקורת של רשות המסים אשר התמקדה בדירות המושכרות לתקופות קצרות בתל אביב, בחיפה, בירושלים ובערים אחרות, שבה התגלה כי 33% ממשכירי הדירות לא שילמו את המסים בגין הכנסותיהם בניגוד לחוק. בקרוב צפויות ביקורות נוספות של מס הכנסה בקרב משכירי דירות לטווח קצר.


ביקורת המס נועדה בעיקר לאיתור דירות המושכרות לתקופות קצרות בקביעות, כפעילות עסקית של ממש, ולא עבור דירות שהושכרו באופן חד פעמי לשוכרים משניים. מי חייב בדיווח ובתשלום מסים שוטפים, ומה ניתן לעשות אם לא דיווחתם על ההכנסות כדין?


מתי השכרת דירה לטווח קצר מחייבת תשלום מס?


חוק מס הכנסה (פטור ממס על הכנסה מהשכרת דירת מגורים) קובע פטור מתשלום מס על הכנסות שהתקבלו מהשכרת דירה, כל עוד סכום ההכנסות אינו גבוה מ-5,030 שקלים לחודש, נכון ל-2016. בשל אופייה של השכרה לטווח קצר, כאשר בניגוד להשכרה רגילה של דירה למשך שנה, מדובר בדירה המושכרת לשוכרים רבים במשך השנה, לתקופות הנעות בין ימים בודדים למספר חודשים, במקרים רבים עולה גובה ההכנסות על תקרת הפטור הקבועה בחוק.


דבר חשוב נוסף שלא רבים מתייחסים אליו הוא שכאשר המשכירים הם שוכרי הדירה בעצמם המעוניינים להשכיר את הדירה בשכירות משנה, הם למעשה עלולים להפר את חוזה השכירות שבמקרים רבים מגביל אפשרות זאת או אוסר עליה לחלוטין. שוכרים המפרים את חוזה השכירות עלולים להיתבע על ידי בעל הדירה בגין הפרת ההסכם, ובעקבות זאת לשלם פיצויים ואף להתפנות מהדירה.


מהם שיעורי המס בגין השכרת דירות?


באופן עקרוני, רשויות המס מתייחסות אל השכרת הדירה לטווח קצר כאל עסק, אשר הכנסותיו חייבות במס. על פי פקודת מס הכנסה, ניתן לשלם מס בשיעור מופחת של 10% רק כאשר לא מדובר בהכנסה מעסק ורק בכל הנוגע להשכרת דירת מגורים. כלומר, כאשר משכירים דירה לתקופה קצרה באמצעות האינטרנט, לא זכאים לפטור ממס או לתשלום מס מופחת, אלא נדרשים לשלם מס בשיעור מלא.


איך ניתן לדעת אם מדובר בהכנסה מעסק או בהכנסה פסיבית? הפסיקה קבעה מספר מבחנים לקביעת סוג ההכנסה, כאשר מבחן התדירות, אשר לפיו תדירות גבוהה של עסקאות נחשבת לפעילות עסקית, הוא המבחן העיקרי בתחום זה. מבחן נוסף הוא קיומו של תיעוד וארגון הזהה לפעילות קבועה של עסק. כלומר, בהשכרת דירות קבועה שבמסגרתה נעשות פעילות שיווק שוטפות באינטרנט, סביר להניח שייקבע כי ההכנסות מההשכרה הן הכנסות מעסק המחויבות במס.


מה צריך לעשות אם עד עכשיו לא דיווחתם על ההכנסות מהשכרת הדירה?


חשוב לדעת כי אי דיווח על הכנסות והעלמת מס הן עבירות פליליות לכל דבר, והסנקציות המוטלות על מעלימי המס חמורות ונעות בין קנסות בסכומים גבוהים, תלוי בהיקף הסכומים שלא דווחו, ועד מאסר בפועל לתקופה ממושכת שיכולה להגיע עד לשבע שנים מאחורי סורג ובריח.

 

יש לך שאלה?

פורום עבירות מס


מי שלא דיווח על הכנסותיו ולא שילם מסים על פי החוק, יכול לדווח על כך בכל עת לרשות המסים במסגרת הליך גילוי מרצון. ישנם פתרונות נוספים להימנעות מהעמדה לדין פלילי וענישה מחמירה, הכול תלוי בנסיבות המקרה הספציפי.