לפני הקמת עסק חשוב לערוך הסכם שותפות, שעוסק באופן ניהול החברה על כל פרטיו. בעת סכסוך בין בעלי מניות בחברה, יש לפנות בראש ובראשונה אל הסכם השותפות, ולבדוק האם ניתן לפתור את המחלוקת על פי האמור בהסכם.

 

סכסוכים רבים בין שותפים לעסק נובעים מכך ששותף אחד מרגיש שהוא משקיע יותר משאר השותפים, והאחרים נהנים על חשבונו. נוצרת תחושה כי השותפים מנצלים אותו, בכך שהם עובדים פחות ומרוויחים יותר, ואולי עדיף לו בלעדיהם.

 

סכסוכים רבים מתרחשים גם כאשר העסק זקוק למזומנים נוספים כדי לשרוד תקופה קשה, או כדי להתרחב, או כאשר אחד השותפים מעוניין למכור את חלקו, וכתוצאה מכך יתר השותפים עלולים למצוא עצמם עם שותף לא רצוי, שלא בחרו בו ושאין הם מסתדרים עמו.

 

בעקבות הסכסוך הפעילות השוטפת של העסק עלולה להיפגע, מאחר שהשותפים יכולים להפסיק לחתום על שיקים לספקים בשל חילוקי דעות, ולא לאפשר ביצוע תשלומים לעובדים. מעבר לכך עלולים להיגרם נזקים כלכליים קשים, ואף העסק עלול להיקלע לחובות עקב המחלוקת.

 

מדוע חשוב לערוך הסכם שותפות?

 

המקור הראשי של הסכסוך הוא שבעת הקמת העסק השותפים לא עורכים תיאום ציפיות ולא מגדירים מראש בחוזה חתום ומוסכם את רמת המעורבות של כל אחד מהם בעסק המשותף. על כן חשוב ביותר לעגן בחוזה את זכויות וחובות הצדדים, ולהחליט באיזו רמה כל אחד מהם אמור להיות מעורב בעסק.

 

חשוב לפרט רזולוציה של שעות עבודה יומיות הנדרשות מכל אחד מהשותפים ולהגדיר בפרטי פרטים את התרומה של כל אחד. בעת חתימת החוזה מומלץ לחשוב על כל התרחישים, אפילו הגרועים ביותר, כגון מוות של אחד השותפים.

 

כשהיחסים בין השותפים עולים על שרטון, האפשרות לפנות לבית משפט ולהגיש בקשה לפירוק תמיד קיימת, אך לא כדאי למהר לנצל אותה. מומלץ לבחון קודם אם אין בנמצא אפשרות אחרת.

 

ראשית, כדאי לבדוק האם תקנון החברה, הסכם שותפות או הסכם מייסדים מעניקים את יכולת קבלת החלטות שיאפשרו לחברה להמשיך לתפקד ולשמור על השגרה.

 

כאשר קיים הסכם בין בעלי המניות ניתן באמצעות כינוס ישיבת דירקטוריון, או אסיפה כללית להגיע להכרעה בסוגיות הבוערות שבמחלוקת. אם השותפים מוצאים בכוחות עצמם את הדרך לפתרון הסכסוך באמצעות הוראות תקנוניות או הסכמיות, אפשר בהחלט לוותר על עזרתו של בית המשפט.

 

אם אין הסכם, ככל הנראה שיהיה צורך להגיע לבית המשפט המחוזי, להתדיינויות ארוכה שנמשכת שנים, והוצאות של מאות אלפי שקלים. ההליך היעיל ביותר שקיים ליישוב סכסוכים הוא גישור. אם הגישור לא מצליח ניתן לפנות לבורר שנקבע על ידי השותפים מראש ושכרו צנוע יחסית לבורר שממונה על ידי בית המשפט וגובה סכומי עתק.

 

צו פירוק עקב סכסוך שותפים

 

עצם הגשת בקשת פירוק עלולה לגרום נזק רב למוניטין של החברה. כמו כן, ברוב המקרים בית המשפט לא מוציא צו לפירוק חברה שעומדת בהתחייבויות הכספיות שלה והיא אינה חדלת פירעון.

 

השקפתו של בית המשפט הדן בסכסוכים בין שותפים היא שעדיף שהחברה תתנהל כרגיל, ואפילו באמצעות צווים שיאפשרו לה קבלת החלטות וביצוע תשלומים. במקרים חריגים ימנה בית המשפט מנהל מיוחד מטעמו.

 

יש לך שאלה?

פורום הבראה כלכלית ושיקום כלכלי
פורום הלנת שכר - זכויות עובדים בפירוק או סגירת עסק / חברה

 

בדרך כלל בית המשפט מתחשב יותר בצרכים של הסביבה העסקית ופחות במהות הסכסוכים בין בעלי המניות. כלומר מתחשב באינטרסים של העובדים, הספקים, הנושים והלקוחות, ופחות באינטרסים של השותפים המסוכסכים, על כן בית המשפט נמנע מלהוציא צו פירוק על רקע סכסוך בין שותפים.