לאחרונה התבשרנו בכלי התקשורת על כך שחברת יוניליוור הפסיקה לספק לחנויות מספר מותגים של דגני בוקר, כגון דליפקאן וקורנפלקס, עקב זיהום שהתגלה בפס הייצור וחשש לחיידקי סלמונלה. תחילה סירבה החברה לדווח לציבור מדוע הופסקה אספקת המוצרים ורק לאחר מספר ימים התגלתה לציבור הסיבה.


בפרסומים בתקשורת אמנם הדגישה החברה כי המוצרים שכבר נרכשו על ידי הצרכנים נקיים מזיהומים, ואף אפשרה להחזיר את מוצרי הקורנפלקס לחנויות ולקבל החזר כספי, אולם לקוחות רבים עדיין חשים מרומים ופגועים. מהן האפשרויות המשפטיות העומדות בפני הלקוחות לתביעת פיצויים מהחברה?


בקשה לתביעה ייצוגית עקב הטעייה צרכנית בשל הסתרת הזיהום מהלקוחות


השבוע (יום ג') הוגשה בקשה לבית המשפט המחוזי מרכז לאישור תביעה ייצוגית כנגד החברה, בטענה שהסתרת החיידקים בפס הייצור והפעילות המודעת של החברה לשיווק מוצרים אשר קיים בהם חשש לפגם תברואתי, יצרה תחושה של הסתרת מידע קריטי על ידי החברה העלול להוות פגיעה של ממש בזכות האוטונומיה של הצרכנים על גופם.


על פי טענות הצרכנים במסגרת הבקשה, הם זכאים לתבוע פיצויים בשל הכעס, חוסר הוודאות והחרדה שחשו עקב החשש שסופקו להם מוצרים נגועים בסלמונלה, גם אם בפועל לא סבלו מחשיפה לזיהום.


עוד ציינו הלקוחות כי חברת יוניליוור לא עמדה בהתחייבויותיה כלפי הצרכנים, חרגה מהנהלים התקינים ואף פעלה בתרמית בכך שלא דיווחה על הימצאות החיידקים, אף לא למשרד הבריאות. מדובר בהטעיה צרכנית, ברשלנות ובחוסר זהירות, לפי הטענה, משום שלקוחות רבים לא היו רוכשים את דגני הבוקר אילו היו יודעים על המפגע התברואתי.


התביעה הייצוגית מוערכת בסך של יותר ממיליון שקלים, ולדברי הצרכנים שהגישו את התביעה, קשה להעריך את מלוא הנזק שנגרם לחברי הקבוצה הייצוגית, כלומר לכל מי שרכש את מוצרי הקורנפלקס של תלמה, בשל מספרם הרב.


אם יתגלה כי בסופו של דבר הצרכנים אכן רכשו מוצרים פגומים וצרכו אותם, הם יהיו זכאים לפיצויים גם אם לא נגרם להם נזק ואף ללא צורך להוכיח נזקים, כאשר סכום הפיצויים יכול להגיע לסך של מאות שקלים עבור כל לקוח.


האם ניתן להגיש תביעה אישית לפי עוולת הרשלנות?


אם לקוח שצרך קורנפלקס ולקה כתוצאה מאכילתו בקלקול קיבה או בזיהום, עליו להתפנות לבית חולים כדי לקבל טיפול רפואי ואף לשם ההוכחה כי אכן נגרמו לו נזקים עקב אכילת דגני הבוקר. במקרה כזה הוא זכאי להגיש תביעה אישית בגין רשלנות, ולא לתבוע בתביעה ייצוגית.


אם טענותיו יוכחו בבית המשפט, החברה תחויב לשלם לו פיצויים כספיים, גם עבור עוגמת נפש ואובדן ימי עבודה וגם עבור הוצאותיו הרפואיות. צרכן שנפגע כתוצאה מצריכת קורנפלקס מסוים יוכל להגיש תביעה בתוך שבע שנים, ולאחר מכן התביעה תתיישן.


אם יוכיח הלקוח כי רכש דגני בוקר מהסדרה הפגומה, הוא זכאי לתבוע פיצויים מהחברה היצרנית הן בגין נזק לא ממוני ועוגמת נפש, והן בגין נזק ממוני, ולקבל החזר בשווי עלות דגני הבוקר.

 

יש לך שאלה?

פורום תביעה ייצוגית | תובענות ייצוגיות


חוק המכר וחוק הגנת הצרכן נחקקו כדי להגן על צרכנים מפני הטעייה או ניצול, ואוסר על הטעייה מכוונת או במחדל, למשל בנוגע למהות המוצר, לטיבו, לכמותו ולסוגו, או על אי קיום התחייבויות המוכר כלפי הצרכן, לפי עילת אי התאמה. בכל מקרה שרכשתם מוצר פגום או שאתם חשים מרומים, יש מה לעשות ואפשר לנקוט צעדים משפטיים כנגד החברות המוכרות והמשווקות.