אופציות לעובדים הן זכויות לרכוש מניות של החברה בתנאים מסוימים שנקבעים בחוזה בין המעסיק לבין העובד, כאשר לרוב מדובר באפשרות לרכוש ניירות ערך בסכום ידוע מראש, במהלך פרק זמן מוגדר, ועל בסיס הצלחת העובד בתפקידו.

 

האופציות מהוות תגמול ותמריץ בחברות ובארגונים מסוימים, המוענקים מעבר לשכר הבסיס. במקום תוספת בשכר והטבות נהוג לתגמל עובדים בשכר המותנה בביצועים. כאשר בדרך כלל האופציות מוענקות למנהלים ולעובדים בכירים, במטרה לעודד אותם להישאר בחברה.

 

רכיבי שכר מסוג זה הם בונוסים ואופציות, המשמשים כתמריץ משמעותי לעובדים להמשיך לעבוד בארגון מתוך תחושת שייכות ועניין בהתפתחות ובהצלחה של העסק. בעת מימוש האופציות למניות, כאשר החברה נמכרה או יצאה להנפקה, העובד הופך להיות בעל מניות בחברה.

 

האופציות מוסדרת לרוב במסגרת הסכם התקשרות שנחתם בין המעסיק לעובד, אשר כולל את התנאים המשפטיים והעסקיים הנוגעים לזכויות שמקצה החברה לעובדיה.

 

מימוש אופציות בחברת סטארט אפ

 

אופציות לעובדים נפוצות בעיקר בתחום ההיי טק, כאשר בחברות סטארט אפ האופציות מתורגמות לכסף ממשי רק בזמן אקזיט, שיכול לקרות בעת מכירת הסטארט אפ לחברה גדולה יותר או בעת הנפקת המניות. אולם במקרה שהחברה לא נמכרה או הונפקה, האופציות לא מתממשות לכסף אמתי, כך שהן בסופו של דבר לא שוות כלום.

 

היתרון העיקרי לעובד מתוגמל באופציות הוא היכולת ליהנות מעליית שווי החברה, ואף ליהנות מהטבת המס הגלומה במרכיב זה, כאשר סעיף 102 לפקודת מס הכנסה מעגן הטבות מס ביחס לאופציות ומניות המוקצות לעובדים, וקובע כי הכנסתו של עובד מהקצאת אופציות פטורה ממס במועד ההקצאה ובמועד מימוש האופציה למנייה.

 

כלומר, הכנסתו של עובד ממכירת המניות שמומשו אינה מסווגת כהכנסת עבודה אלא כרווח הון הנושא בשיעור מס מופחת. הקצאת האופציות מאפשרת לדחות את חיוב המס למועד שבו האופציות מיתרגמות לכסף, ושיעור המס שחל על הרווח מהאופציות הוא 25% ולא שיעור המס השולי שיכול להגיע עד 48%.

 

ניסוח הסכמי אופציות לעובדים

 

הסכם אופציות מהווה כלי להסדרת התגמול ההוני בחברה, בהתאם להוראות סעיף 102 לפקודת מס הכנסה ולתקנון החברה. ההסכם מתווה את התנאים המשפטיים והמסחריים ביחס להענקת האופציות לעובדים ומימושן, וקובע את התנאים לפי העדפות החברה ומטרותיה ובכפוף למגבלות הדין.

 

לרוב הסכם אופציות נחתם בסמוך לחתימה על הסכם עבודה, או במסגרת חתימה על הסכם הקצאת מניות והוא קובע מנגנון הבשלה שלפיו העובד יקבל את האופציות לשיעורין. כמו כן, הסכם אופציות מגדיר באילו מקרים החברה רשאית לסטות מהתכנית ולשנות את אופן הקצאת האופציות.

 

החברה רשאית לבחור את מסלולי המיסוי בהקצאה באמצעות הנאמן, ולקבוע האם מדובר במסלול הכנסת עבודה או במסלול רווח הון. כאשר בשני המסלולים העובד מחויב במס במועד המימוש ולא במועד ההקצאה.

 

יש לך שאלה?

פורום דיני חוזים / הסכמים

 

בעת ניסוח הסכמי אופציות יש לקבוע כמה אופציות יקבל העובד עבור עבודתו, מה המחיר שישולם לו עבור האופציות, ובאיזה סכום העובד יוכל לממש את האופציות שניתנו לו. חשוב לציין מתי העובד יקבל לידיו את הזכות לרכוש את המניות ומתי יהיה זכאי לממש את האופציות.