אמנם קיימים מספר הבדלים בין התאגדות עסקית כחברה או כשותפות, אך פעמים רבות פעילותן העסקית של חברות בע"מ המאוגדות כחברות היא למעשה פעילות של שותפות עסקית, כאשר בעלי המניות של החברה מחזיקים בה כשותפות.


כאשר מדברים על פירוק חברה, בדרך כלל הסיבות שמביאות לפירוקה של חברה עסקית שונות מהגורמים לפירוק שותפות, כאשר המקרים הנפוצים ביותר לפירוק חברות, למחיקתן ממרשמי רשם החברות ולסיום קיומן העצמאי הן עקב חדלות פירעון, אי פעילות עסקית או כישלונות עסקיים. לעומת זאת, כאשר בעלי מניות המחזיקים בשותפות חברה רוצים לפרק את השותפות ביניהם, ניתן לבצע הליך פירוק מרצון לחברה בעקבות חיסול השותפות.


בעלי המניות יכולים להחליט על פירוק השותפות ביניהם בשל סכסוכים בין בעלי המניות, החלטות אסטרטגיות ועסקיות או מסיבות אישיות. הליך פירוק החברה בשל כל אחת מהסיבות הללו יהיה דומה ויתבצע כפירוק מרצון בעקבות החלטתם של בעלי המניות לפרק את החברה.
חרף זאת, גם חברה המוחזקת בשותפות יכולה כמובן להגיע למצב של חדלות פירעון או משבר כספי קשה, ואז הליך פירוקה יתבצע לצורך החזר חובות לנושים ובפיקוחו של בית המשפט.


מה ההבדל בין פירוק חברה בע"מ ופירוק שותפות?


בשל ההבדלים הקיימים בין התאגדות חברה בע"מ לבין שותפות, גם הליכי הפירוק שונים מעט בשתי צורות ההתאגדות הללו. התאגדות כחברה בע"מ כוללת את רישום החברה במרשמי רשם החברות, כאשר החברה מקבלת מעמד של ישות משפטית העומדת בפני עצמה ונפרדת מבעלי החברה. כלומר, אם לדוגמה החברה צוברת חובות, בעלי המניות לא יחויבו באופן אישי בחובותיה, וכדי לחייב אותם יש לבצע הליך הרמת מסך.


לעומת זאת, כאשר שותפים מחליטים להקים שותפות, הליך הקמתה פשוט יותר מבחינה פרוצדורלית ובירוקרטית, אולם מצד שני צורת ההתאגדות כשותפות אינה מעניקה לבעלי השותפות את ההגנה המשפטית הניתנת לבעלי חברה באמצעות מסך ההתאגדות, כך שהשותפים בהחלט יכולים להיות מחויבים באופן אישי בחובות שנצברו בשותפות.


מבחינת הליכי הפירוק, הליך פירוק חברה סבוך יותר, ארוך יותר, יקר יותר ומורכב יותר באופן משמעותי מהליך של פירוק שותפות. אך עם זאת, מאחר שאין הפרדה בשותפות בין רכוש השותפות לרכושם האישי של השותפים בה, חובותיה של השותפות הם למעשה חובות השותפים.


איך מתבצע הליך פירוק מרצון לחברה המוחזקת בשותפות של בעלי המניות?


במסגרת הליך פירוק מרצון של חברה המוחזקת בשותפות בעלי מניותיה, וכל עוד לא מדובר בחדלות פירעון, ההליך הפורמלי פשוט יותר מאשר מקרים של פירוק חברה בידי בית המשפט בניהולו של מפרק אשר בית המשפט מינה, לדוגמה, במצבים של פירוק עקב חובות שלא ניתן לפרוע.


תחילה בעלי המניות צריכים לאשר את הליך הפירוק במסגרת כינוס אסיפה כללית. מדובר בהליך פורמלי אשר חובה לבצעו גם אם מדובר בחברה קטנה המוחזקת בידי שני בעלי מניות בלבד. השותפים יכולים לנהל את הליך הפירוק בעצמם או לפנות למפרק חיצוני, כאשר אין צורך בפיקוחו של בית המשפט או באסיפת נושים.

 

יש לך שאלה?

פורום הבראה כלכלית ושיקום כלכלי


ההון העצמי של החברה הכולל את מלוא נכסיה ופעילותה העסקית יחולק לבעלי המניות. מומלץ לבצע את חלוקת נכסי החברה באופן ברור ומסודר, ולגבותו בהסכמים חתומים בין השותפים.