הפקרה לאחר פגיעה, המוכרת כתאונת "פגע וברח", היא עבירה פלילית המתייחסת לבריחה מזירת התאונה על ידי בעל הרכב הפוגע, מבלי להזעיק את כוחות ההצלה, מבלי להשאיר פרטים ובלי להושיט עזרה לאדם שנפגע.


מלבד החומרה שבהשארת פצוע מבלי לעזור לו, עזרה שיכולה להציל את חייו, והעובדה שאדם אשר נתפס לאחר שביצע תאונת פגע וברח ייענש בחומרה ואף עלול להישלח למאסר לתקופה ארוכה, מי שנפגע בתאונת פגע וברח יכול להיתקל בקשיים של ממש בכל הנוגע לקבלת פיצויים שיכסו את הטיפולים הרפואיים שעבר ויצטרך לעבור בעתיד, פיצויים עבור כאב וסבל, אובדן כושר עבודה ועוד.


מי אחראי לשלם פיצויים לאחר תאונה?


אם התאונה אירעה בזמן שהנפגע היה ברכב, לא תהיה לו בעיה מבחינת תביעת הפיצויים משום שזו תוגש כנגד חברת הביטוח שממנה נרכשה פוליסת ביטוח חובה ברכב. גם כאשר מדובר בנפגעים שהם הולכי רגל, הם יכולים לתבוע את חברת הביטוח של הרכב אשר פגע בהם.


אפילו אם פרטי הנהג או הרכב הפוגע אינם מדויקים, ניתן לפנות לקרנית ולמשטרה, ולהשיג באמצעות גורמים אלה את הפרטים הנכונים על חברת הביטוח ועל בעל הרכב, ומכאן סלולה הדרך להגשת תביעה לפיצויים.


אם לא ניתן לאתר את הנהג הפוגע ואת פרטי חברת הביטוח של הרכב, קרנית, הקרן לפיצוי נפגעים מטעם המדינה, אחראית לשלם פיצויים. אולם כדי להיות זכאי לפיצויים, מי שנפגע צריך לספק הוכחות שאכן נפגע והופקר על ידי הנהג הפוגע, מבלי שהצליח לאתר את פרטיו. כמו כן חובה להוכיח שהפציעה נגרמה בתאונת דרכים כהגדרתה בחוק, ולא בנסיבות אחרות שאינן מזכאות בפיצויים.


איך מוכיחים את נסיבות הפציעה בתאונה?


בתאונות דרכים בכלל, ובתאונות פגע וברח בפרט, האפשרות הטובה ביותר להוכיח את נסיבות התאונה היא לזמן עדי ראייה שנכחו בזמן התאונה, ויכולים להוות ראיה מהימנה להוכחת התביעה.


ואולם, במקרים רבים תאונות מתרחשות ללא עדים. במצב כזה, חשוב מאוד ליידע את בני השפחה ולהתפנות לבית חולים במהירות האפשרית, וכן לנסות ולאתר את הרכב הפוגע ככל שניתן. אחד הקריטריונים שנקבעו בפסיקה לקבלת פיצויים מקרנית, הוא מבחן השקידה הסבירה, כלומר השאלה האם הנפגע שקד והתאמץ במציאת הנהג הפוגע, יכולה להשפיע על זכאותו לפיצויים.


על פי החוק, קרנית יכולה לדרוש את הפיצויים ששילמה לנפגע מנהג הרכב הפוגע, לאחר שזה יימצא. מסיבה זו מצופה מהנפגעים לפעול ככל יכולתם לאיתור הנהג הפוגע, ואם ייקבע שלא עשו זאת הם עלולים לאבד את זכאותם לפיצוי. למשל, אם יתברר שהיו עדי ראייה לקרות התאונה, אולם הנפגע לא ביקש מהם את פרטיהם, זכאותו לפיצויים עלולה להישלל.


בכל הנוגע לתשלום פיצויים לנפגעי תאונות פגע וברח, חשוב לזכור שקרנית פועלת בדיוק כפי שפועלות יתר חברות הביטוח. כלומר, לא מדובר בתשלום פיצויים אוטומטי, אלא כל מי שנפגע בתאונה שבמסגרתה לא ניתן לאתר את הנהג הפוגע ואת פרטי חברת הביטוח שלו, מוטל עליו להוכיח שאכן נפגע בתאונת דרכים, שנגרמו לו נזקי גוף אשר בגינם הוא תובע פיצויים, ושפעל ככל יכולתו כדי למצוא את הנהג הפוגע, אולם לא הצליח בכך.

 

יש לך שאלה?

פורום תאונות דרכים | פיצויים לנפגעי תאונות דרכים


כמו בכל מקרה של פגיעה כתוצאה מתאונת דרכים ואף יותר מכך, ישנה חשיבות מכרעת לאסוף את פרטיהם של עדי הראייה, אם היו כאלה, וכן להציג מסמכים רפואיים מחדר המיון ודוחות משטרתיים. חשוב מאוד לפנות לעורך דין המתמחה בתביעות פיצויים מהסוג הזה, מאחר שללא הוכחת נסיבות תאונת הדרכים או נזקי הגוף הנטענים, לא ניתן יהיה לקבל כל פיצוי.
 


עודכן ב: 08/12/2016