ישנם מספר סוגים של צווים אשר בית המשפט יכול להוציא לצורך הגנה ממקרי אלימות ואיומים, וזאת באמצעות הרחקת הגורם המאיים והאלים מהקורבן או הקורבנות. קיימים שלושה סוגים עיקריים של צווים אשר מכונים, כמכלול, "צו הרחקה": צו למניעת הטרדה מאיימת, צו הגנה למניעת אלימות במשפחה וצו להבטחת מדור שקט ושליו.


פעמים רבות ניתנים צווי הרחקה עקב אלימות בתוך המשפחה, אך גם בסכסוכי גירושין, סכסוכים עסקיים או מחלוקות אישיות, מבקש אחד הצדדים צו הרחקה מבית המשפט כנגד הצד השני, כאשר לעתים מדובר בתלונת שווא ובניצול הכלים המשפטיים לצורך נקמה או כטקטיקה משפטית. מה ההבדל בין הצווים השונים, איך מוציאים צו הרחקה וכיצד מתמודדים עם צו הרחקה שניתן עקב תלונת שווא?


צו הרחקה להתמודדות עם מקרים של הטרדה מאיימת


החוק למניעת הטרדה מאיימת מגדיר איזו התנהגות ובאילו מקרים יש הצדקה להוציא צו זה. באופן עקרוני, הטרדה מאיימת יכולה להתבטא במגוון רחב של מעשים אשר עלולים לפגוע בפרטיות, בחירות או בשלוות החיים. לא מדובר בהכרח על מעשים פיזיים, כל עוד יש סיכוי סביר להניח כי המעשים המטרידים או המאיימים עלולים להתבצע שוב ושוב.


כמו כן, גם כאשר מדובר במעשים שאינם פליליים, אולם מהווים חלק ממכלול של מעשים פוגעניים, הם עלולים להיחשב הטרדה מאיימת, על כל ההשלכות הנובעות מכך. לדוגמה, מעקב, בילוש, מארב, איומים לפגיעה עצמית או לפגיעה באדם אחר, יצירת קשר מטריד, בין שבעל פה ובין שבכתב, וכל פגיעה ברכוש, בחופש התנועה או בשמו של אדם עלולים להיחשב הטרדה מאיימת.


איך מוציאים צו למניעת הטרדה מאיימת?


את הצו זה ניתן לבקש ולקבל במעמד צד אחד, אולם במקרה כזה הוא יינתן לשבוע בלבד ולאחר מכן יתקיים דיון נוסף שבו יהיו נוכחים כל הצדדים. במסגרת הצו ניתן להטיל מגבלות שונות על המטריד, למשל לאסור עליו להתקרב למוטרד, לרבות למקום עבודתו, לרכבו ולביתו, ליצור עמו קשר, לשאת נשק וכדומה.


אמנם במרבית המקרים מתבקש הצו על ידי נשים הסובלות מהטרדות ואיומים על ידי בן הזוג, הגרוש או האקס, אולם צו זה יכול להינתן בכל סיטואציה של הטרדה מאיימת.


כדי לקבל את צו ההרחקה, הקורבן או הנפגע צריך למלא טופס בקשה ייעודי בצירוף תצהיר מאומת על ידי עורך דין, ולהגיש אותו במעמד צד אחד אל בית משפט השלום, או על פי נסיבות המקרה, לבית משפט אחר. בטופס הבקשה צריך לפרט את הסיטואציה ואת הסיבות שבגינן מתבקש הצו, לפרט אילו הגבלות מתבקש בית המשפט להטיל על הצד הפוגע, וכן לצרף ערובה לפיצוי אשר ישולם לצד הפוגע במקרה שבית המשפט יחליט שהבקשה הוגשה בקנטרנות וגרמה נזק למשיב.


איך מתמודדים עם שימוש לרעה בצו הרחקה או בצו הגנה?


צווי ההרחקה וההגנה נועדו למנוע מקרים של איומים ואלימות, לפחות באופן זמני עד שיוחלט על פתרון קבוע. אולם לא פעם נעשה שימוש לרעה בצווים אלו על רקע מחלוקות משפחתיות, עסקיות או אישיות.


חשוב לזכור שצו הרחקה פוגע בזכויות האדם של הצד אשר הצו הוצא נגדו, כאשר הצורך להגן על הצד השני מצדיק את הפגיעה בזכויותיו. אך במקרים רבים, אחד הצדדים לסכסוך המשפטי מבקש צו הרחקה כנגד הצד השני כטקטיקה משפטית או כדי לפגוע באותו צד במסגרת ההליכים, בעיקר בהליכי גירושין אך גם עקב סכסוכי שכנים וסכסוכים עסקיים.

 

יש לך שאלה?

פורום צו הרחקה הגנה במקרי הטרדה מאיימת


מסיבה זו, החוק למניעת הטרדה מאיימת קובע כי אם דחה בית המשפט בקשה לקבלת צו תוך הכרעה כי מדובר בבקשה קנטרנית, הוא מוסמך לחייב את הצד שהגיש את הבקשה בהוצאות, ובפיצויים שישולמו לצד שנפגע. גם בחוק למניעת אלימות במשפחה מופיע סעיף דומה.