מדי שנה חלה עלייה במספר האירועים הפליליים שבהם מעורבים בני נוער, ובייחוד בעבירות פליליות הקשורות לאלימות, סמים ומין. ילדים ובני נוער המבצעים עבירות פליליות מקבלים יחס שונה על ידי רשויות החוק והאכיפה, מתוך הכרה כי מדובר בגילאים שבהם האישיות עדיין אינה מגובשת, ומתוך ראייה טיפולית ושיקומית.


לפי חוק העונשין, אדם יכול לעמוד לדין פלילי רק אם הוא נושא באחריות פלילית ונחשב כשיר לעמוד לדין. התנאים לכשירות פלילית הם שפיות הדעת ובגרות הדעת, ורק אם תנאים אלו מתקיימים נבדקים יסודות העבירה.


כלומר, לא ניתן להעמיד לדין פלילי אדם שאינו עומד בתנאי האחריות הפלילית, ובין היתר לא ניתן להעמיד לדין אדם הלוקה בשכלו או קטין שאינו נושא באחריות פלילית, אפילו אם יש חשד מבוסס וסביר שביצע עבירה פלילית חמורה.


מהו גיל האחריות הפלילית וכיצד נשפטים בני נוער?


חוק העונשין קובע כי גיל האחריות הפלילית עומד על 12 שנים. כלומר, קטין שעוד לא מלאו לו 12 שנים אינו נושא באחריות פלילית ואין אפשרות להגיש נגדו כתב אישום, לא משנה אם היה מעורב בעבירה חמורה, אלא רק בני נוער מגיל 12 ועד גיל 18.


עם זאת, אף על פי שילד מתחת לגיל 12 פטור מענישה, וכן לא ניתן להטיל אחריות פלילית על הוריו בגין העבירה שביצע, עדיין יש אפשרות להעניש את ההורים באופן עקיף על ידי חיובם בהוצאות המשפט או בתשלום פיצוי לנפגע העבירה.


כמו כן, החוק קובע תקופות התיישנות שונות בעבירות פליליות המבוצעות על ידי קטין בר עונשין, בניגוד לנאשם בגיר. כתב אישום כנגד קטין אפשר להגיש עד 12 חודשים מיום ביצוע העבירה, אלא במקרים חריגים ובאישורו של היועץ המשפטי לממשלה. משפטים כנגד קטינים מתנהלים בבית משפט לנוער, שבו ניתן דגש מיוחד לאספקטים השיקומיים והטיפוליים.


מה ההבדל המשפטי בין גיל 12 לגיל 14?


אמנם האחריות הפלילית על בני נוער חלה מגיל 12, אולם עד שימלאו לקטין 14 שנים לא ניתן לעצור אותו מבלי צו של בית משפט ולא ניתן לגזור עליו ענישה הכוללת מאסר בפועל. נוסף על כך, עד גיל 13 לא ניתן להעמידו לדין מבלי להציג חוות דעת של שירות המבחן.


מגיל 14 ואילך יש אפשרות להכניס קטין למעצר של 24 שעות גם ללא צו שופט, ואף להאריך את המעצר עד ל-20 ימים במצטבר עוד לפני הגשת כתב האישום.


מהן זכויות הקטין בהליך הפלילי ובחקירת המשטרה?


חוק הנוער (שפיטה, ענישה ודרכי טיפול) נחקק במיוחד לצורך טיפול בעבריינות נוער. ביו היתר החוק קובע מהן זכויותיו של קטין שנעצר בחשד לפלילים אל מול רשויות האכיפה. לדוגמה, חלות מגבלות מחמירות על מעצר קטין. על השוטרים נאסר לבצע את המעצר בבית הספר או במקום העבודה של הנער, ומותר לבצע את המאסר אך ורק בשעות היום ולא בלילה. על השוטרים לבצע את המעצר בלבוש אזרחי וברכב שאינו נראה כניידת משטרה, תוך הימנעות מאזיקים ומבלי לעורר תשומת לב יתרה. ניתן לזמן קטין לחקירה משטרתית רק באמצעות ההורים, ואם הוא מתחת לגיל 14 החקירה יכולה להתבצע רק בנוכחות הורה.

 

יש לך שאלה?

פורום כתב אישום במשפט הפלילי


טיפול המשטרה בבני נוער מתבצע באמצעות יחידות נוער שהוכשרו במיוחד לעבודה עם קטינים. רק לשוטרים מוסמכים יש הרשאה לבצע חקירות, ואם מדובר בקטין מתחת לגיל 14 החקירה תתבצע על ידי עובדים סוציאליים מטעם שירות המבחן ולא על ידי חוקרי משטרה. מערך שירות המבחן לנוער כולל נוסף על קציני המבחן גם פסיכולוגים שילוו את הקטין ויסייעו לו במהלך ההליך הפלילי, לרבות במסגרת ריצוי העונש.