הליך פשיטת רגל נועד לאפשר לחייב שאינו מסוגל לפרוע את חובו להגיע להסדר עם נושיו ולצאת לדרך כלכלית חדשה. במסגרת ההליך מרוכזים נכסי חייב לצורך מימושם וחלוקתם לפי סוגי הנושים. בדרך זו הנושים מקבלים הזדמנות הוגנת לקבל את חובם, או לפחות חלק ממנו, מבלי לרדוף אחרי החייב או לחשוש כי הוא מנסה להתחמק מתשלום או פועל להברחת נכסיו.

 

נושה המעוניין לגבות כספים מחייב המצוי בהליכי פשיטת רגל, מתבקש להגיש תביעת חוב המפרטת את הסכום בצירוף אסמכתאות ומסמכים רלבנטיים. במקרים רבים, מסתמכת תביעת חוב על תיק הוצאה לפועל שניהל הנושה נגד החייב ובמסגרת התיק מוצגים מקור החוב ופרטיו.

 

את התביעה יש להגיש אל כונס הנכסים הרשמי, תוך חצי שנה מיום מתן צו כינוס לנכסי החייב, על גבי טופס תביעת חוב - טופס 21 ובצירוף תצהיר המאמת את סכום התביעה והוכחות לביסוס החוב. הנושה נדרש למלא בטופס את פרטיו, פרטי החייב, תיק פשיטת רגל, גובה החוב הנטען, תשלומים ששולמו על חשבון החוב, אסמכתאות לחוב ובטוחות שמצויות בידי הנושה להבטחת הפירעון.

 

הכונס קולט את התביעה ומעביר אותה אל הנאמן או המנהל המיוחד שמונו בתיק פשיטת הרגל, אשר תפקידם לבחון את תביעת החוב. לאחר שהוצגו בפני בעל התפקיד כל הנתונים, הוא יכול לאשר אותה באופן מלא או חלקי, לדחות אותה ואף לדרוש ראיות נוספות להוכחת החוב.

 

לאחר הגשת התביעה הנושה רשאי לעיין בתביעות החוב של נושים אחרים. בתוך 90 ימים אמור הנאמן או הכונס הרשמי למסור את החלטתו לנושה, ונושה שתביעתו אושרה יקבל דיבידנד מנכסי החייב לפי ערך החוב שבו הכיר בעל התפקיד.

 

במקרה שהנושה שלא יגיש תביעת חוב תוך שישה חודשים ממועד צו הכינוס, הוא לא יהיה זכאי לקבל דיבידנד, ועם מתן ההפטר החוב יימחק במלואו, אלא אם מדובר בחוב שלא חל עליו הפטר, כמו חוב מזונות, חובות עקב קנסות וחובות שנוצרו במרמה.

 

באילו מקרים ניתן להגיש תביעת חוב באיחור?

 

בנסיבות חריגות הכונס הרשמי רשאי להאריך את התקופה ולאפשר לנושה להגיש תביעת חוב באיחור, לפרק זמן שיקבע. הארכת המועד תינתן לנושה אם הנאמן או כונס הנכסים בתפקידו כנאמן, השתכנע שהנושה לא יכול היה להגיש תביעתו בזמן מסיבה מוצדקת.

 

אחת הסיבות המוצדקות להארכת מועד הגשת תביעת חוב היא הטעיה של החייב בדבר מצבו הפיננסי או יכולתו לפרוע את החוב. עילות נוספות הן מחלה ממושכת של הנושה שמנעה ממנו להגישה בזמן, או פרסום צו כינוס שהתעכב והבקשה הוגשה מיד לאחר הפרסום.

 

במקרה שהנושה מבקש את הארכת המועד, ובקשתו נדחית על ידי בעלי התפקידים, עומדת בפניו האפשרות לפנות לבית המשפט הדן בפשיטת רגל של החייב. הנושה רשאי להגיש ערעור על דחיית בקשה להארכת מועד להגשת תביעת חוב תוך 15 ימים מיום שנמסרה לו ההחלטה.

 

יש לך שאלה?

פורום פשיטת רגל | חדלות פירעון ונתוני אשראי

 

במסגרת הערעור הנושה נדרש להוכיח בפני בית המשפט כי קיים טעם מיוחד אשר בגינו לא עלה בידו להגיש את תביעת החוב בזמן, וגם להוכיח כי ישנו קשר סיבתי בין עילה זו לבין האיחור. בית המשפט בוחן האם האיחור נבע מתום לבו של הנושה או מהטעיה מצדו של החייב בדבר יכולת הפירעון שלו ומצבו הפיננסי. בית המשפט יכול לדחות את הערעור או לשנות את החלטת הנאמן.