הליך פשיטת רגל נועד לאפשר לחייב שצבר את חובותיו בתום לב, לפתוח דף כלכלי חדף בחייו, באמצעות קבלת הפטר. במסגרת ההליך מכונסים נכסי החייב במטרה לחלקם באופן מוסדר בין הנושים לצורך פירעון החוב או חלק ממנו, לפי סדר עדיפות הקבוע בחוק.

 

הנושים הם מי שפושט הרגל חייב להם כסף או רכוש, כמו לדוגמה: בנק שהלווה כסף לחייב, או חברת תקשורת שלא קיבלה תשלום עבור מתן שירותיה. הסכום משולם לנושים על ידי נאמן או המנהל המיוחד שמונה מטעם בית המשפט, מתוך הנכסים והכספים שנותרו בבעלותו של החייב.

 

בהליך פשיטת רגל החייב פורע את חובותיו באופן חלקי בלבד, וכל אחד מהנושים מקבל חלק יחסי מהחוב שהחייב חב לו. החלק היחסי שמקבל כל נושה לאחר מתן צו כינוס נקרא דיבידנד.

 

כדי לחלק בין הנושים את התמורה המתקבלת מנכסי החייב, נדרשים הנושים להגיש תביעות חוב בפני כונס הנכסים תוך חצי שנה ממועד מתן צו הכינוס. לאחר שתביעת החוב הוכרה, הדיבידנדים מחולקים מתוך קופת הכינוס על ידי הנאמן לפי סדרי הנשייה. החלוקה מתבצעת תוך זמן סביר לאחר קבלת הכספים על ידי החייב, או בהתאם להוראות בית המשפט.

 

הנושים מתחלקים לארבע קבוצות: נושים מובטחים שהם הראשונים בסדר העדיפויות לקבלת דיבידנד, ויכולים לממש את הנכסים מחוץ להליכי פשיטת הרגל ולהיפרע מהחוב. בידי נושים מובטחים יש ערובה לחוב שמגיע להם מהחייב כמו שעבוד של נכס החייב בעקבות הלוואת משכנתא.

 

בעדיפות השנייה נמצאים נושים בדין קדימה, שהם בעלי עדיפות על פני נושים רגילים ונושים נדחים. נושים בדין קדימה יכולים להיות עובדים ששכרם לא שולם, בעל נכס שלא קיבל דמי שכירות מהחייב, וילדים ונשים שהחייב לא שילם להם דמי מזונות על פי פסק דין.

 

נושים רגילים הם נושים לא מובטחים ולא מועדפים, ונושים נדחים הם בני הזוג של החייבים, שהלוו להם כסף או הפקידו בידיהם נכסים. נושים נדחים לא יוכלו לתבוע דיבידנד, רק לאחר ששולמו תביעות החוב של כל הנושים האחרים.


כיצד מתבצעת חלוקה של דיבידנדים?

 

לאחר מתן צו כינוס, הנאמן מפרסם הודעה בעיתונות על כוונתו להכריז על דיבידנדים ושולח הודעה על כך לכל נושה. בשלב הבא הנאמן מחלק את הדיבידנדים בין הנושים שתביעת החוב שלהם אושרה.

 

חלוקת הכספים מתבססת על מספר פרמטרים: חובות שלפי הצהרותיו של החייב או ראיה אחרת מגיעים לנושים שמקום מגוריהם רחוק ממקום פעולתו של הנאמן, חובות שהם נושא לתובענות שעוד לא הוכרע לגביהן, חובות ותובענות שיש לגביהן סכסוך, הוצאות הנחוצות לניהול הרכוש והוצאות אחרות.

 

יש לך שאלה?

פורום פשיטת רגל | חדלות פירעון ונתוני אשראי

 

לאחר שכל נכסיו של הנאמן מומשו, הנאמן מודיע לכל הטוענים שהם נושים של החייב, אך לא ביססו את טענותיהם, שאם לא יעשו כן תוך פרק זמן קצוב, הוא יקבע דיבידנד סופי מבלי שיתחשב בטענותיהם. בתום הזמן שהוגדר בהודעה יכריז הנאמן על דיבידנד סופי.