החזקה של סכין ואגרופן מהווה עבירה פלילית אסורה. חוק העונשין מגדיר סכין ככלי בעל להב, שעלול לגרום לחתך או דקירה. אגרופן מוגדר ככלי נשק קר שמולבש על כף היד ומיועד להכאה או פציעה של אדם אחר.

 

מתחם העונש ההולם של החזקת סכין, נע בין מאסר על תנאי ברף הנמוך לבין מאסר בפועל, על פי נסיבות העבירה, וכן ענישה נלווית של מאסר על תנאי וקנס. סעיף 186 לחוק העונשין קובע כי אדם המחזיק אגרופן או סכין מחוץ לתחום ביתו או חצריו, ולא הוכיח כי החזיקם למטרה כשרה, צפוי לחמש שנות מאסר.

 

החוק מתיר להחזיק אולר מחוץ לבית, פרט להחזקתו במקומות ציבוריים כמו: מוסדות חינוך, מגרשי ספורט, מסעדות, מועדונים ומקומות בילוי אחרים. החוק מגדיר אולר כסכין הניתנת לקיפול אשר להבה אינו עולה על 10 סנטימטרים, ושאין אפשרות לקבע את הסכין, כך שהלהב נמצא במצב פתוח כל הזמן.

 

מהי מטרה כשרה להחזקת סכין?

 

כדי להוכיח בפני בית המשפט כי החזקת הסכין נעשתה לצורך מטרה כשרה, יש לשכנע כי היא הוחזקה לצורך מטרה מסוימת ומוגדרת. ההלכה הפסוקה קבעה כי אדם שמחזיק סכין ללא כל מטרה מוגדרת, ייחשב כמי שהחזיק סכין למטרה שאיננה כשרה.

 

כך לדוגמה, כאשר שף יוצא מעבודתו והוא מחזיק בכליו סכין המשמשת אותו ככלי עבודה, ניתן יהיה לראות בו כמי שהחזיק סכין למטרה כשרה. לעומת זאת, הגנה עצמית אינה נכנסת תחת הגדרה של מטרה כשרה, אלא אם הנאשם הוכיח שהיה חשוף לאיומים או לסכנה קונקרטית, ושהחזקת הסכין היתה חיונית לשמירה על ביטחונו.

 

ביטול הרשעה על עבירת החזקת סכין

 

בחודש מרץ 2016, סמוך לחצות, צעיר כבן 19 נתפס בחניון תת קרקעי כשהוא מחזיק סכין בחלק התחתון של מכנסיו. הנאשם ללא עבר פלילי, החולה במחלת סיסטיק פיברוזיס, לקח אחריות מלאה על ביצוע העבירה והביע חרטה על התנהלותו הבלתי אחראית, ואף ביקש להימנע מהרשעתו בפלילים.

 

הנאשם הסביר כי ביצע את העבירה על רקע של הזדהות חברתית, וצורך בשייכות והערכה מצד חברת השווים לו. עוד הוסיף כי מגיל צעיר נאלץ להתאשפז בבתי חולים בשל מחלתו הקשה, דבר שהשפיע רבות על השתלבותו במסגרות השונות וגרם לו לתחושות קשות של חוסר מוצא ותסכול.

 

שופטת בית משפט השלום קריית גת, התחשבה במצבו הרפואי, בגילו הצעיר, בעברו הנקי, ובעובדה שהתחרט על מעשיו ובכך שלא הסתבך עוד בפלילים, וקבעה כי בנסיבות מיוחדות אלה ניתן לסטות ולהורות על ביטול ההרשעה, כדי לא לפגוע בסיכוייו להשתלב בשוק העבודה. 

 

החזקת סכין בשעת לילה במקום בילוי

 

במקרה אחר, שהתרחש בחודש מרץ 2015, בשעת לילה מאוחרת, החזיק הנאשם סכין מתקפלת, במסעדה בחוף הים בראשון לציון. כחודש ימים לאחר ביצוע העבירה הראשונה, הנאשם התפרץ יחד עם אחר לדירת מגורים, וכשהאחר טיפס על כתפיו ונכנס לדירה דרך חלון, הנאשם המתין מתחת לבניין.

 

הנאשם וחברו גנבו מן הדירה תכשיטים, דרכונים, כסף מזומן ופנקסי שיקים. כשהגיעו שוטרים למקום, הבחין השוטר בנאשם עומד על המדרכה, ניגש אליו וביקש ממנו להזדהות, הנאשם ניסה ללכת, וכשהשוטר חסם את דרכו ואמר לו לעצור, הוא דחף את השוטר.

 

הנאשם, בעל עבר פלילי, הודה בביצוע העבירות והביע חרטה על מעשיו. במסגרת הסדר טיעון הצדדים עתרו במשותף להשית על הנאשם 16 חודשי מאסר בפועל, הפעלת שני מאסרים על תנאי התלויים נגדו ומאסר על תנאי.

 

יש לך שאלה?

פורום כתב אישום במשפט הפלילי

 

בית המשפט השלום בראשון לציון מצא לנכון לכבד את הסדר הטיעון וגזר על הנאשם: 16 חודשי מאסר בפועל, הפעלת המאסר על תנאי כך שבפועל ירצה הנאשם 22 חודשי מאסר בפועל, מאסר על תנאי למשך 10 חודשים, קנס כספי בסך 1,500 שקלים או 15 ימי מאסר תמורתו ופיצוי למתלונן בסך 1,000 שקלים.