פרשת שרון פרי, שדרנית ערוץ 1 שתמונות אינטימיות בכיכובה הופצו באינטרנט לאחר שהסמארטפון שבו היו שמורות נגנב, לא יורדת מהכותרות בימים האחרונים. שוב אישיות מפורסמת נפלה קורבן לפגיעה חמורה בפרטיות ולהטרדה מינית ציבורית, רק מספר חודשים אחרי שתמונותיה של ענת הראל הודלפו והופצו באופן המוני ברשת, ובעיקר בוואטסאפ וברשתות החברתיות השונות.


לא רק אנשים מפורסמים חשופים לפגיעה על ידי חשיפת והפצת תמונות פרטיות שנלקחו מהם ללא אישורם, אלא גם אנשים פרטיים ואף נערות ונערים שעלולים לגלות יום אחד כי הפכו לכוכבי רשת בעל כורחם. חשוב לדעת שכל הפצה או פרסום של תמונות פרטיות ואינטימיות או של סרטונים עם אופי מיני, ללא הסכמתם של האנשים המופיעים בהם, מהווה עבירת הטרדה מינית לכל דבר ועניין, העלולה להוביל לענישה הן בפן הפלילי והן בפן האזרחי.


חמש שנות מאסר בגין הפצת תמונות ללא אישור


מלבד העובדה שפרסום תמונות מיניות אסור על פי חוק הגנת הפרטיות ומהווה פגיעה חמורה בפרטיותו של האדם המצולם, כחלק מהמאבק בתופעה המתפשטת אשר הולכת ומתגברת עקב אפשרויות הפרסום המהירות ברשתות החברתיות, בסקייפ, בוואטסאפ וכדומה, בשנת 2014 הורחב החוק למניעת הטרדות מיניות.


בעוד חוק הגנת הפרטיות קובע כי אין להפיץ כל תמונה שעלולה להשפיל או לבזות את האדם המצולם, החוק למניעת הטרדה מינית קובע כי כל פרסום של תמונות עם אופי מיני או סרטונים אינטימיים ללא אישור או ידיעת המצולמים, מהווה הטרדה מינית שהענישה בגינה עלולה להגיע למאסר בפועל לתקופה של עד חמש שנים.


עם זאת החוק קובע גם הגנות שיכולות לשמש להגנת מי שנאשם בהטרדה מינית בעקבות הפצת תכנים מיניים באינטרנט, למשל פרסום התמונה בתום לב או לצורך מטרה כשרה.


איסור נרחב לפרסום או הפצת תמונות בכל מדיה


מבחינת החוק, האיסור חל על פרסום התמונות, ללא קשר למדיה שבה הן מפורסמות. על כן חשוב לדעת כי אסור לפרסם תמונות פרטיות לא רק באופן דיגיטלי אלא בכל דרך אחרת, לרבות הדפסת התמונות ותלייתן במקום ציבורי או במקום העבודה.


גם במקרה זה, אי הכרת החוק אינה יכולה לפטור מענישה או להסיר את האחריות ממי שנאשם בהפרת החוק. גם פעולה שגרתית שכולנו מבצעים מדי יום מבלי לחשוב על כך יותר מדיי, כלומר שיתוף או פרסום של צילום שקיבלנו, עלולה להפר את הוראות החוק, לפגוע קשות בפרטיותו של האדם שצילומו פורסם ללא אישור ולהוות עבירה פלילית, על כל המשתמע מכך.


הטלת מגבלות על המשך הפצת התמונות ומחיקתן


אחרי שהעוול כבר נעשה והתמונות הופצו, בית המשפט מוסמך להוציא צו למחיקתן, וכן להוציא צו איסור פרסום במטרה למנוע את המשך ההפצה. אדם שתמונתו פורסמה ללא רשות יכול להגיש תלונה במשטרה ובמקביל להגיש תביעה אזרחית לפיצויים. הוא יכול לדרוש את הסרת התמונות מכלי התקשורת ולבקש מבית המשפט להוציא צו איסור פרסום, הן בהליך פלילי והן בהליך אזרחי.

 

יש לך שאלה?

פורום הטרדה מינית - פגיעה מינית


לסיכום חשוב להזכיר שלא מדובר רק במפורסמים כאלה או אחרים, ושחשיפת תמונות אינטימיות בגיל הנעורים, לדוגמה, עלולה לגרום להשלכות קשות. מכל מקום, גם אנשים מפורסמים זכאים לפרטיות, ואין כל הצדקה לפרסם תמונות מיניות של אף אדם ללא רשות, בין שהוא אלמוני או ידוען.