היום כבר לא צריך לצאת מגבולות הארץ כדי להמר בקזינו, לבחור סוס מנצח, לקוות שאראלה ממפעל הפיס תתקשר, לרכוש כרטיסי גירוש או למלא לוטו וטוטו. בארץ, כמו בכל מדינות העולם, נוצרה תופעה נרחבת של הימורים באמצעות אתרי אינטרנט ייעודיים, שבמסגרתם ניתן לבצע הימורי ספורט, לשחק פוקר וכן להמר בכל דרך אפשרית אחרת, גם באמצעות משחקי מזל ותיקים כגון בלאק ג'ק, רולטה ועוד ועוד.


האם הימורים באינטרנט בישראל מהווים עבירה פלילית?


אכן, ניתן להמר בקלות ובפשטות באמצעות האינטרנט, אשר הפך את האפשרות לבצע הימורים נגישה עבור אנשים רבים. ישנן מספר מדינות ברחבי העולם המאפשרות להפעיל אתרי הימורים באופן חוקי, ובין היתר קוסטה ריקה, מלטה ומדינות אחרות, אולם בישראל, החוק הפלילי אוסר באופן מפורש הן על הפעלת אתרי הימורים והן על הימורים באמצעות אתרי אינטרנט.


למעשה, סעיף 226 לחוק העונשין אוסר על כל הימור שנעשה על שרת הממוקם בארץ. מי שמהמר באתר הפועל בישראל, עלול להישלח למאסר למשך 12 חודשים. ומה באשר למצב שבו ההימורים מבוצעים על שרת בחו"ל? מבחינת הפסיקה, מדובר בסוגיה שטרם הוכרעה.


בתי המשפט הציגו גישות סותרות בשאלה זו, כאשר בפסק דין אחד נקבע כי גם במקרה כזה מדובר בעבירה פלילית לכל דבר ועניין, אולם פסק דין אחר קבע כי מדובר בהימורים מותרים. עם זאת חשוב לדעת כי פרשנות החוק של הפרקליטות והמשטרה לגבי הימורים על שרתים הנמצאים בחו"ל היא מחמירה מאוד.


ומה לגבי הפעלה של אתר הימורים על שרת הנמצא מחוץ לישראל?


החוק הפלילי בישראל אוסר להפעיל אתר הימורים, בין שהשרת נמצא במדינה זרה המתירה להפעיל אתר הימורים ובין שהשרת ממוקם בארץ. אם מפעיל האתר לא חוסם לאזרחים ישראלים את האפשרות לגלוש באתר ולבצע בו הימורים, הוא למעשה עובר על סעיף 225 לחוק העונשין וחשוף לאישום פלילי ולענישה שיכולה להגיע למאסר בפועל לתקופה של עד שלוש שנים. הדרך היחידה להימנע מחשיפה להעמדה לדין היא לחסום לחלוטין את הגישה לגלוש באתר האינטרנט עבור ישראלים.


אם תושב ישראלי הוא זה שמפעיל את אתר ההימורים בחו"ל, גם הוא מסתכן באישום פלילי. כמו כן, ביצוע סליקה של כרטיס אשראי עלולה להיחשב עבירה על חוק הלבנת הון. העבירות שמבצע אתר אינטרנט המיועד להימורים כוללות עבירות מס, עבירות הלבנת הון, וכן עבירות על חוק העונשין האוסר על ארגון משחקים אסורים והחזקת מקום לביצוע הימורים.


על הכוונת של רשויות אכיפת החוק נמצאים מפעילי אתרי ההימורים, ובייחוד כאלו המשתמשים בשרתים בתוך שטח המדינה ואתרים המארגנים את המשחקים האסורים, ולא המהמרים עצמם. כמו כן חברות האשראי המאפשרות את העברת התשלומים עלולות להימצא אחראיות לביצוע עבירה פלילית.

 

יש לך שאלה?

פורום כתב אישום במשפט הפלילי


המשטרה יכולה לחלט כספים מחברת אשראי אשר יתברר כי היא מבצעת סליקה של כרטיסי אשראי לאתרי הימורים, וכמובן להעמיד לדין את כל מי שהיה מעורב בהימורים עצמם, הן מצד הגולשים והמהמרים והן מצד מפעילי האתר.