עבירת מס מהווה עבירה פלילית לכל דבר ועניין, ולכן כנגד מי שחשוד בעבירות על חוקי המס השונים נפתח הליך פלילי הכולל חקירה פלילית, כתב אישום פלילי וענישה המתאימה לעבירות פליליות ויכולה להסתיים במאסר בפועל לצד תשלום קנסות גבוהים.


ואולם, בהליך כופר המתנהל מול רשות המסים, ניתנת אפשרות לחשודים בביצוע עבירות מס להמיר את כתב האישום הפלילי בתשלום כספי שגובהו נקבע על ידי ועדת כופר ברשות המסים. כאשר החשוד מסכים לשלם לקופת האוצר את התשלום הנדרש, הוא לא יועמד לדין ויימנע מהרשעה בפלילים.


תשלום כופר בגין עבירות מס: למי מיועד ההליך?


מי שנחשד בעבירות שאינן טכניות במהותן אלא נעשו בכוונה לצורך התחמקות או השתמטות מתשלום מסים, כגון העלמת הכנסות, ניהול ספרים לא חוקי או שימוש בחשבוניות מס פיקטיביות, רשאי להגיש בקשה להליך כופר. ועדות הכופר של רשויות המס הן אלו שקובעות באילו מקרים ניתן להטיל כופר כחלופה להליך הפלילי, ומה יהיה סכום התשלום הכספי.


מהרגע שבו שולם הכופר לאחר קביעת גובה הסכום על ידי הוועדה, כל ההליכים המשפטיים כנגד החשוד מפסיקים, והוא אף ישוחרר ממעצר במקרה שהיה נתון במעצר בעקבות החשדות נגדו. במרבית המקרים החשוד הוא זה שיוזם את הליך הכופר, באמצעות הגשת בקשה לתשלום כופר כחלופה להליכים הפליליים שנפתחו נגדו.


ניתן להגיש בקשה לתשלום כופר בגין מגוון עבירות מס, ובין היתר בתחומי מיסוי מקרקעין ומס שבח, מס הכנסה, מע"מ, מס קנייה ומכס. כמו כן חשוב לציין שהליך הכופר ותשלומו אינם מבטלים את חובתו של החשוד לשלם את המסים כחוק, אלא מטרתם לבטל את ההליך הפלילי נגדו בלבד.


מתי מגישים בקשה לתשלום כופר?


את הבקשה אפשר להגיש כמעט בכל שלב בבירור האשמה של החשוד: במהלך החקירות נגדו, לפני שהוחלט אם להגיש נגדו כתב אישום או לאחר שכבר הוגש כתב האישום, אם כי במקרה זה היועץ המשפטי לממשלה צריך לאשר את הליך הכופר.


אם מגישים את הבקשה במהלך החקירה, היחידה החוקרת ברשות המסים תעביר את חוות דעתה בעניין אל ועדת הכופר. כאשר התיק מועבר לידי פרקליטות המדינה, היא זו שתחווה דעתה בפני הוועדה.


באילו מקרים מאשרת ועדה הכופר תשלום כופר כחלופה לכתב אישום פלילי?


ועדת הכופר שוקלת מספר אלמנטים לפני שהיא מחליטה האם לאשר את בקשת הכופר או לדחות אותה. בין היתר שוקלת הוועדה את מצבו האישי של החשוד, האם יש להמשיך בהליך הפלילי לצורך הרתעה, האם החשוד הסיר את המחדל, האם יש לו עבר פלילי, האם מעל בחובת נאמנות או אמון במסגרת ביצוע העבירה, מהי חומרת מעשיו, האם שילם בעבר תשלומי כופר נוספים, האם יש לו בני משפחה אשר תלויים בו ועוד.


חשוב לדעת שרשות המסים מפרסמת את החלטותיהן של ועדות הכופר באתר האינטרנט שלה, והסדרי הכופר המתפרסמים כוללים את שמותיהם של החשודים.


יש לך שאלה?

פורום עבירות מס


גובהו של סכום הכופר אינו קבוע אלא נתון להחלטתה של ועדת הכופר. במקרים רבים נהוג לקבוע את שיעור התשלום על 30% מהסכום שהחשוד צריך היה לשלם לרשות המסים. כמו כן ועדת הכופר מתחשבת בהמלצות הפרקליטות והיחידה החוקרת ובשיתוף הפעולה של החשוד עצמו, בבואה לקבוע את סכום הכופר.