מדי שנה מואשמים אנשים רבים בנהיגה תחת השפעת סמים קלים, ואם הם מורשעים בעבירה הם צפויים לעונשים מחמירים כגון פסילת רישיון הנהיגה לתקופה של שנתיים לכל הפחות, קנסות כספיים בסכומים גבוהים ואף עלולים להישלח למאסר בפועל מאחורי סורג ובריח. רק לאחרונה הוגש כתב אישום כנגד הזמר שימי תבורי לאחר שנמצאו שרידי קנאביס בגופו בזמן שנהג, וזו דוגמה אחת מני רבות אחרות.


אף על פי שנוהגים להתייחס בקלות ראש לעישון מריחואנה או חשיש לפני שעולים על ההגה, החקיקה ומערכת המשפט מתייחסות באופן חמור מאוד לעבירת נהיגה תחת השפעת סמים, מכיוון שהיא מצביעה על מסוכנות גבוהה מצד מי שנתפס בביצועה, ומאחר שהיא מסכנת את הנהג עצמו ואת יתר המשתמשים בדרך. מסיבה זו הענישה חמורה מאוד יחסית לעבירות תעבורה אחרות.


שלא כמו שתיית אלכוהול, החוק אוסר על שימוש בסמים ללא קשר לנהיגה, ואינו מבחין בין סמים קלים לסמים קשים. כל סם המצוי בפקודת הסמים המסוכנים נחשב סם מסוכן ואסור לשימוש. אם מתבצעת לנהג בדיקת סמים ומתגלים בה שרידי סם, הוא יואשם בנהיגה תחת השפעת הסם גם אם השתמש בו ימים או שבועות לפני הנהיגה. הנהג המואשם הוא זה שיצטרך להפריך זאת.


לגבי נהגים עם רישיון לקנאביס רפואי, על פי הנוהל שנקבע במשרד הבריאות ניתן לנהוג רק בחלוף שש שעות מהשימוש במריחואנה הרפואית. זאת מכיוון שהשפעת המריחואנה פוחתת רק כעבור מספר שעות.


האם נהג יכול לסרב לבצע בדיקת סמים?


חשוב לדעת כי נהג המסרב לבצע בדיקת שתן, בדיקת דם, בדיקת רוק או בדיקת נשיפה לגילוי אלכוהול או סמים, מסתכן בכך שאם יורשע, יוטלו עליו עונשים חמורים במידה רבה מהעונשים שהיו נגזרים עליו לו היה מבצע את הבדיקה. כמו כן, סירוב עלול להוביל לשלילה מידית של הרישיון ואף להחרמת הרכב, כך שלא מומלץ לסרב לעבור בדיקת סמים.


מי שמסרב לתת בדיקת שתן נחשב למי שביצע עבירת נהיגה בשכרות, ורישיונו עלול להישלל לתקופה של שנתיים.


מה עושים אם נמצאו שרידי סמים בבדיקה?


נהג אשר נמצאו בדגימת השתן, הרוק או הדם שמסר שרידי סמים, יואשם בנהיגה תחת השפעת סמים. אולם אפשר להפריך חזקה זו באמצעות ראיות כי השפעת הסמים הייתה מינורית, כי לא מדובר על אדם שנוהג לצרוך סמים באופן קבוע, וכי השימוש בסמים לא נעשה ביום שבו נהג, אלא במועד שבו לסם כבר לא הייתה כל השפעה על הנהיגה.


מהם העונשים בגין הרשעה בנהיגה תחת השפעת סמים?


לפי פקודת התעבורה, אין הבדל בין נהיגה בשכרות לנהיגה בהשפעת סם. למרות זאת, במקרה זה התביעה תצטרך להוכיח כי הסמים אכן השפיעו על הנהיגה. מבחינת הענישה, רישיון הנהיגה ייפסל לתקופה של 24 חודשים לכל הפחות, אלא אם כן ישנן נסיבות מיוחדות.


יש לך שאלה?

פורום נהיגה בשכרות


כאשר מדובר בעבירה חוזרת ולא בעבירה בפעם הראשונה, פסילת הרישיון תהיה לתקופה של מינימום ארבע שנים וייתכן שאף יוחלט לשלוח את הנאשם למאסר בפועל מאחורי סורג ובריח. בית המשפט יתחשב בקריטריונים כגון נסיבות אישיות, עבר פלילי, סוג הסם ומועד השימוש בו בעת שיקבע את חומרת הענישה.