אי אפשר להתעלם ממגוון כלי התחבורה הממונעים והחשמליים ששוטפים את הרחובות: אופניים חשמליים, סגווי, קורקינטים ממונעים ועוד, מהווים פתרון נהדר לאנשים שלא מחזיקים ברישיון נהיגה, לבני נוער ולכל הנהגים שרוצים לוותר על חיפוש החניה, לעקוף את הפקקים, לשמור על הסביבה ולצמצם בהוצאות אחזקת הרכב.


ואולם, העלייה המתמדת במספר האופניים החשמליים והעובדה שרבים מהרוכבים נוהגים בהם על המדרכות בניגוד לחוק, ולא רק זו אלא שחלק מהרוכבים, ובייחוד בני נוער, נוהגים בהם במהירות גבוהה ובחוסר זהירות, מסכנים את שאר המשתמשים בדרך. הולכי הרגל חשופים באופן מתמיד לפגיעה על ידי אופניים חשמליים, ומגלים לאחר שנפצעו בתאונה כי לא קל לתבוע פיצויים בגין נזקי גוף שנגרמו על ידי קורקינטים או אופניים חשמליים.


מעורבות בתאונה עם אופניים חשמליים מעלה מספר סוגיות משפטיות: האם התאונה נחשבת לתאונת דרכים, כך שניתן לקבל בגינה פיצויים אוטומטיים לפי חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים? מי אחראי לפצות הולך רגל שנפגע מאופניים חשמליים? מהן ההגבלות החוקיות על רוכבי האופניים, האם זה חוקי לנסוע על המדרכה ומהי המהירות המותרת?


מהן החובות החוקיות החלות על רוכבי אופניים חשמליים?


תקנות התעבורה אוסרות על רכיבה על המדרכה אלא בצד הימני של הכביש או בשבילי אופניים בלבד. על המדרכה ניתן אך ורק להסיע את האופניים תוך הליכה לצדם, וזאת בזהירות ומבלי להפריע להולכי הרגל.


רכיבה על אופניים חשמליים מותרת רק מגיל 16, אך ורק על שבילי אופניים ייעודיים ועל הכביש. מלבד זאת, המנוע מוגבל מבחינה חוקית רק עד 250 וואט, וכמו כן החוק אוסר רכיבה על אופניים או כלי רכב ממונעים אחרים שיכולים להגיע למהירות הגבוהה מ-25 קמ"ש.


האם החוק מתייחס אל תאונת אופניים חשמליים כתאונת דרכים?


על פי החוק הקובע פיצויים לנפגעי תאונות דרכים, אדם שנפצע במסגרת תאונת דרכים זכאי לקבל פיצוי ללא קשר למידת אחריותו לקרות התאונה. ואולם, מאחר שאופניים חשמליים לא נחשבים כלי רכב, ורוכבי אופניים אינם חייבים לרכוש פוליסת ביטוח שתכסה מקרים של פגיעה בהתאם לחוק ביטוח חובה, למעשה מבחינת החוק לא מדובר בתאונת דרכים ואין אפשרות לקבל את הפיצוי האוטומטי אשר ניתן לנפגע תאונות דרכים.


האם ניתן להגיש תביעת פיצויים כנגד רוכב האופניים?


מבחינה משפטית, קיימת חובת זהירות בעת רכיבה על אופניים חשמליים, כך שהרוכב מחויב לנהוג בזהירות כדי לפגוע בזולת. על כן, אפשר להגיש תביעת פיצויים כנגד רוכב אופניים שגרם לפציעת עוברי אורח בעקבות רכיבה רשלנית ולא זהירה.


מאחר שהחוק אוסר על רוכבי אופניים חשמליים לרכב על המדרכה, רכיבה על המדרכה היא פעולה לא חוקית ועל כן נחשבת לנהיגה רשלנית המחייבת את הרוכב בתשלום פיצויים למי שנפגע. מלבד זאת, ניתן לתבוע פיצויים בכל מקרה שבו האופניים לא עומדים בתקן הקבוע בחוק, מאחר שרכיבה עליה נחשבת לנהיגה רשלנית.


האם אפשר לתבוע פיצויים מרוכב אופניים מתחת גיל 16?


מכיוון שילדים מתחת גיל 16 אינם רשאים לרכב על אופניים חשמליים לפי החוק, אפשר להגיש תביעת פיצויים גם במקרה זה בעילה של רשלנות. ואולם, אם מדובר בילד שטרם מלאו לו 12 שנים, פקודת הנזיקין אינה מאפשרת להגיש תביעה כנגדו באופן ישיר.

 

יש לך שאלה?

פורום תאונות דרכים | פיצויים לנפגעי תאונות דרכים


עם זאת, במקרים מסוימים ניתן יהיה לתבוע את הורי הקטין, אם ניתן יהיה להוכיח כי הם עצמם התנהגו בצורה רשלנית ולכן ניתן להצביע עליהם כאחראים ישירים לפציעה. למשל, אפשר לטעון כנגד הורים שרכשו אופניים חשמליים לילד מתחת גיל 12 בניגוד להוראות החוק כי נהגו ברשלנות המקימה עילה נזיקית, ולדרוש מהם פיצויים.