מעוניינים לרכוש דירה? מבצעים עסקת מכר מקרקעין? העסקה תסתיים רק לאחר העברת הרישום בטאבו על שם הרוכשים המאושרים. למעשה, רוב רישומי הטאבו המתבצעים בעת זו מתייחסים לזכויות יחסיות על הקרקע שעליה בנויים הבניין המשותף או הבית, בהתאם לשטח הדירה.


לרישום הזכויות בנכס בלשכת המקרקעין חשיבות רבה, מכיוון שמשמעות הרישום היא למעשה קביעת הבעלות על הדירה. בעל הדירה או הקבלן שבנה אותה מגישים בקשה ללשכת הרישום האזורית, ולאחר אישור הבקשה מתבצע הרישום בפועל. מהו המשך התהליך ומהן ההשלכות לעיכוב הרישום או לאי רישום בטאבו?


כיצד מתבצע שינוי רישום מקרקעין?


בדרך כלל, השלב הראשון הוא העברת הסכום הראשוני על ידי הרוכשים, כפי שסוכם בין הצדדים מבעוד מועד, לידי עורך הדין המייצג את המוכרים. לאחר מכן נרשמת הערת אזהרה על הנכס על נסח הטאבו, המבהירה כי בשלב זה הרוכש מחזיק בזכויות חלקיות על הנכס או על שטח המקרקעין.


קיומה של הערת אזהרה בנסח הטאבו מגן על זכויותיו של הרוכש, מאחר שהוא מונע את מכירת הדירה לידי אדם אחר מבלי שהרוכש יאשר זאת. אם למוכר נותר חוב משכנתא עבור הדירה, בשלב זה עליו להסדיר את החוב באמצעות העברת המשכנתא לנכס אחר, סילוק המשכנתא או כל הסדר אחר עם הבנק.


רק אחרי הסרת אזהרת המשכנתא מנסח הטאבו ניתן להעביר את מלוא הבעלות בנכס לידי הרוכש. רישום הזכויות הסופי והמלא על דירת המגורים יתבצע אחרי שתשולם מלוא התמורה ומפתחות הדירה יימסרו לרוכש. במצב שבו הרוכש לקח הלוואת משכנתא על הדירה שרכש, תירשם אזהרת המשכנתא בנסח הטאבו.


מדוע עלול להתעכב תהליך רישום הזכויות בטאבו?


היות שעסקת מכר מקרקעין היא עסקה מורכבת, רישום המקרקעין בטאבו עלול להתעכב ממגוון סיבות בירוקרטיות ואחרות. בין היתר, ההליך יכול להתעכב בשל משך הטיפול במינהל מקרקעי ישראל.


נוסף על כך, במצבים שבהם קיימים חובות לרשות המקומית או לרשויות מיסוי מקרקעין, לא ניתן להשלים את הרישום בטאבו עד שהחובות יוסדרו, גם אם מדובר בטעות או בעיכוב תשלום החוב במערכות הרשויות.


כאשר מתבצעת פרצלציה, כלומר חלוקה מחודשת של קרקע בבעלות משותפת למספר חלקות לצורך בנייה, תהליך הפרצלציה עלול להימשך תקופה ארוכה, ועד להשלמתו לא יוכלו בעלי הדירות שרכשו נכסים על הקרקע לבצע את רישום בעלותם על הנכס.


מלבד זאת, רישום הנכס בטאבו עלול להתעכב עקב דחיית הרישום על ידי הקבלן, למשל כתוצאה מאי השלמת הבנייה, אשר אינה מאפשרת את הרישום בטאבו עד שהבנייה תסתיים.


מה עלול לקרות אם הדירה לא תירשם בטאבו, ומהן ההשלכות?


אי סיום תהליך רישום דירה בטאבו עלול לגרום לבעיות של ממש ולפגוע בזכותו של רוכש הדירה. ללא רישום בטאבו, הרוכש יתקשה להוכיח את זכויותיו בנכס שרכש, ומסיבה זו להיתקל בבעיות בלקיחת הלוואת משכנתא מהבנק או כאשר ירצה למכור את הדירה בעתיד.

 

יש לך שאלה?

פורום רישום בטאבו | הערת אזהרה


כמו כן, מי שרוכש נכס אשר אינו רשום בטאבו על שמו של המוכר, עלול לגלות שנפל למלכודת והוא אינו יכול לרשום הערת אזהרה בנסח הטאבו. משמעות הדבר היא ירידה של ממש בערך הדירה, משכנתא בריבית גבוהה יותר וקשיים במכירת הדירה. על כן, רישום בטאבו הוא חובה לכל מי שרוצה לשמור על זכויותיו בנכס מקרקעין.