מדי שנה ב-20 בנובמבר, חל יום הילד הבינלאומי, במטרה לקדם את רווחתם של הילדים. בשלהי שנת 2000, התקבל בישראל חוק זכויות התלמיד. החוק מסדיר את זכויות הילדים במערכת החינוך ומעניק להן תוקף חוקי.

 

חוק זכויות התלמיד נועד לקבוע עקרונות לזכויות התלמיד ברוח כבוד האדם וברוח עקרונות אמנת האומות המאוחדות בדבר זכויות הילד, תוך שמירה על כבוד וחירות האדם, ומתוך כוונה לעודד יצירת אקלים של כבוד הדדי בין התלמידים לבין צוות המוסד החינוכי ובינם לבין עצמם.

 

החוק עוסק באיסור אפליית תלמידים במערכת החינוך מטעמים עדתיים, חברתיים כלכליים או פוליטיים, באיסור על שימוש באמצעי ענישה גופניים או משפילים, בהרחקה לצמיתות של תלמיד מבית הספר, בזכאות לגשת לבחינת בגרות ובחובת סודיות של עובדי מערכת החינוך כלפי תלמידים.

 

החוק נוגע לכל תלמיד שלומד במוסד חינוכי, לרבות גני ילדים, בתי ספר יסודיים ועל יסודיים. על פי הוראות החוק כל ילד וילדה בישראל החל מגיל 5 ועד גיל 15 זכאים לחינוך ראוי והולם בהתאם לחוק לימוד חובה.

 

אפליית תלמידים ברישום וקבלה לבית הספר

 

חוק זכויות התלמיד אוסר על אפליית תלמיד בעת רישום תלמיד למוסד חינוכי, קבלתו או הרחקתו, זאת מטעמים עדתיים, ארץ מוצא, רקע סוציו אקונומי, נטייה מינית או זהות מגדרית, או מטעמים של השקפה פוליטית של הילד ושל הוריו.

 

האיסור על אפליה חל על רשות חינוך מקומית, מוסד חינוך או כל בעל תפקיד הפועל מטעמם בכל המגזרים, בכל הגילים, בחינוך רגיל ומיוחד. במסגרת הוראות החוק, חל איסור לקבוע תכניות לימוד ומסלולי קידום נפרדים באותו מוסד חינוכי, אסור לשבץ תלמידים בכיתות נפרדות ואסור לפגוע בזכויות ובחובות של כל התלמידים.

 

בנסיבות מסוימות אפליה במערכת חינוך מהווה עבירה פלילית ועשויה להוביל לעונש של שנת מאסר או תשלום קנס כספי. תלמיד שנפגע כתוצאה מאפליה במוסד חינוכי רשאי להגיש תביעה אזרחית בעילת אפליה פסולה ועשוי לזכות בפיצויים בסך של עד 50,000 שקלים, ללא צורך בהוכחת נזק.

 

הרחקת תלמידים לצמיתות

 

החוק עוסק בתהליך של הרחקת תלמיד לצמיתות ממוסד לימוד. על פי הוראות החוק ניתן לקבל החלטה בדבר הרחקת תלמיד והעברתו למוסד אחר, רק לאחר שהתלמיד והוריו קיבלו הזדמנות כנה להשמיע את טענותיהם בפני מנהל המוסד. ההורים והתלמיד רשאים לערער בפני ועדת שימוע מחוזית, ויכולים לעתור על ההחלטה במסגרת ועדת ערר בפני בית המשפט לעניינים מנהליים.

 

בשנת 2009, תוקן החוק, על פי הצעתו של שר החינוך, גדעון סער, והוחלט כי התלמיד יושאר בבית הספר עד לתום הבירור והערעור. במקרים קיצוניים של אלימות קשה או פגיעה מינית, ניתן להרחיק לאלתר תלמיד ולהעבירו לבית ספר אחר, כדי ליצור הפרדה בין התלמיד הפוגע לנפגע.

 

ענישה גופנית של ילדים

 

את כללי המשמעת בבית ספר יש להנהיג באופן ההולם את כבוד האדם. החוק אוסר על שימוש באמצעי משמעת גופניים, אכזריים או משפילים כלפי תלמידים, ואוסר על ענישת תלמיד בשל מעשה או מחדל של הוריו.

 

יש לך שאלה?

פורום בית משפט לענייני משפחה

 

חוק זכויות התלמיד קובע כי כל תלמיד זכאי לגשת לבחינות הבגרות במוסד החינוכי שבו הוא לומד, אלא אם לא עמד בתנאים הקבועים בחוק. כמו כן, כל מוסד חינוכי, מלבד גני ילדים, נדרש לעודד את הקמת מועצת תלמידים, ועל כל עובד הוראה שקיבל מידע אישי של תלמיד במסגרת עבודתו חלה חובה לשמור על סודיות מלאה, אלא לצורך ביצוע תפקידו.