לא פעם מתחוללות שריפות בישראל, אם בקנה מידה רחב היקף ואם באופן נקודתי, אם כתוצאה ממזג האוויר ואם עקב הצתה או רשלנות. מטבע הדברים, שריפות עלולות לגרום לנזקים עצומים לסביבה, לטבע, לבעלי חיים, לבתים, לרכוש ולעתים אף גובה חיי אדם.


את נזקי הרכוש שנגרמים בעקבות אש ניתן לשקם, אולם בדרך כלל שיקום נזקי שריפה כרוך בעלויות גבוהות. האם ניתן לתבוע פיצויים? האם פוליסת הביטוח מכסה מקרים של שריפה? האם זה משנה מה גרם לפרוץ השריפה?


מי אחראי לשריפה ולנזקי הרכוש שנגרמו כתוצאה מכך?


התשובה לשאלה מי גרם לנזק יכולה להשפיע על קבלת הפיצויים, גם אם קיים ביטוח שריפות ובעיקר כאשר אין כיסוי ביטוחי. על כן, בדרך כלל תביעת פיצויים בגין נזקי אש מתחילה בבירור מקור השריפה באמצעות חוקר שריפות, מסמכים ממכבי האש ועדי ראייה.


במקרים שבהם מתברר כי קצר של מכשיר חשמלי, רשלנות או הצתה גרמו לנזקים, לעתים ניתן להגיש תביעת נזיקין נגד היבואן או היצרן של אותו מכשיר אשר גרם לשריפה. אם השריפה אירעה עקב רשלנות של אדם שהשליך סיגריה בוערת או שכח לכבות נר ניתן להגיש תביעת נזיקין כנגדו. כמו כן, אם השריפה התפשטה מדירת השכנים וגרמה נזקים לבית הסמוך, אפשר לתבוע את בעל הנכס שממנו החלה השריפה.


מכל מקום, כאשר הדירה מכוסה בפוליסת ביטוח מתאימה, יחול כיסוי ביטוחי על נזקי השריפות והתביעה תתנהל כנגד חברת הביטוח. חברת הביטוח מצדה יכולה לתבוע את האחראי בתביעת שיבוב לתשלום עבור הנזקים, בד בבד עם תשלום הפיצויים למבוטח. כלומר, אם דירת המגורים של המבוטח ניזוקה כתוצאה משריפה שפרצה בדירה הסמוכה, המבוטח יגיש תביעת פיצויים לחברת הביטוח, והיא תשלם לו פיצויים ובמקביל תתבע את בעל הדירה הסמוכה.


איך מתנהלת תביעה נגד חברת הביטוח בגין נזקי אש?


במרבית המקרים, לאחר הפנייה אל חברת הביטוח היא תשלח חוקר שריפות מטעמה לצורך בירור הגורם האחראי לדליקה, כמו גם שמאי לצורך חוות דעת שמאית על גובה הנזק. על פי הממצאים שיתקבלו ולפי תנאי הפוליסה, תחליט חברת הביטוח אם לקבל או לדחות את התביעה.


מטבע הדברים, כל חריגה קטנה מתנאי הפוליסה עלולה להוביל לדחיית התביעה, ולכן חשוב לקבל חוות דעת מגורם מקצועי שאינו מטעמה של חברת הביטוח. כמו כן, פעמים רבות צריך להתמודד עם טענות חברת הביטוח כנגד המבוטח, למשל בגין מסירת מידע כוזב, הפרת חובת הגילוי, אי עדכון מלוא הפרטים על הנכס בעת ההצטרפות לפוליסה ועוד.


מי אחראי לשלם על נזקי שריפה בדירה מושכרת?


פעמים רבות מוגשת תביעת שיבוב על ידי חברת הביטוח כנגד שוכרי הדירה, עקב שריפה שאירעה בדירה המושכרת. זאת מכיוון שעל פי חוק חוזה ביטוח, המבטחת יכולה לתבוע את הפיצויים ששילמה למבוטח מהגורם האחראי, ובלבד שהנזקים נגרמו כתוצאה ממחדל או מעשה רשלני שלו.

 

יש לך שאלה?

פורום תביעת ביטוח


ואולם, לא בכל תביעה כזו מסכימים בתי המשפט עם טענות חברות הביטוח כנגד שוכרי הדירות, אלא פוסקים בהתאם לנסיבות הספציפיות של כל מקרה ומקרה. זאת בשל אופי יחסי הקרבה שבין השוכר והמשכיר, אשר כאמור ביטח את הדירה מפני נזקי שריפות. על כן, רק במקרים שבהם הוכח כי השוכר התרשל, למשל אם השריפה פרצה בעקבות נר שהודלק ונשכח, ייאלץ השוכר לשלם לחברת הביטוח ולכסות את התשלומים ששילמה למשכיר הנכס.