הליכי פשיטת רגל מסתיימים בצו הפטר שניתן לחייב על ידי בית המשפט המחוזי. הצו פוטר את החייב מכל חובותיו, פרט לחובות שההפטר אינו חל עליהם, כגון: חוב מזונות, קנסות וחובות שנוצרו במרמה, ומאפשר לו לפתוח דף חדש בחייו הכלכליים.

 

הפטר לאלתר הוא הפטר שניתן מיד לאחר הכרזת פשיטת רגל, וחל מבלי שהחייב שילם את מלוא סכום החוב או חלק ממנו. הפטר לאלתר ניתן בנסיבות חריגות, במקרה של תביעות חוב נמוכות ובהתאם לנסיבות האישיות של החייב, כמו גילו המבוגר, מצב בריאותי או נפשי קשה ונסיבות קיצוניות אחרות.

 

התנאים למתן הפטר לאלתר הם שחלפה לפחות חצי שנה מיום מתן צו הכינוס, והכונס הרשמי הגיע למסקנה כי אין בניהול הליכי פשיטת רגל כדי להביא תועלת לנושים, מכיוון שאין לחייב נכסים, אמצעים או רכוש הניתנים למימוש לטובת הנושים, והוא אינו יכול להשתכר בהווה ובעתיד, בשל מצבו הבריאותי או הנפשי, גילו המבוגר, או עקב בעיות אחרות שלא מאפשרות לו להתפרנס.

 

הפטר לאלתר ניתן רק לאחר שהוגש תסקיר לבית המשפט בעניינו של החייב על ידי הכונס ולאחר שעמדתם של הנושים, המנהל המיוחד והנאמן נשמעה. זאת בתנאי שהחובות נוצרו בתום לב, והחייב התנהל לאורך כל ההליך בתום לב.

 

על הפטר לאלתר חלים אותם התנאים שחלים על הפטר רגיל, וההבדל העיקרי שהצו ניתן באופן מידי לאחר הכרזת פשיטת רגל, מבלי שהחייב שילם דיבידנד לנושים. צו הפטר פוטר את החייב מכל חוב שנתבע בפשיטת הרגל או שניתן היה לתבוע בהליך, עם זאת חייב שקיבל הפטר לאלתר כפוף לאותם סייגים שאליהם כפוף הפטר רגיל, ונדרש לשלם את החובות שההפטר לא חל עליהם.

 

קיצור פרק הזמן למתן הפטר לפי הרפורמה החדשה

 

בעקבות הרפורמה החדשה, כל תפיסת הליך פשיטת הרגל השתנתה, וכיום תיק פשיטת רגל מתנהל במשך ארבע עד חמש שנים, במקום שמונה עד עשר שנים, כאשר החייב יודע מראש כמה זמן ימשך הליך פשיטת רגל, כמה עליו לשלם לטובת קופת הכינוס ומה עליו לעשות כדי לקבל צו ההפטר.

 

מטרת הרפורמה היא לקצר את ההליך באופן משמעותי ולשלם לנושים תוך זמן קצר יותר, ללא סחבת בתיקים שאין בהם תועלת כלכלית. לפיכך הליכי פשיטת רגל שנפתחו לבקשת חייבים מאז חודש ספטמבר 2013 מוגבלים בזמן לארבע שנים וחצי.

 

במשך 18 חודשים ממועד צו כינוס הנכסים בוחן כונס הנכסים הרשמי או מנהל מיוחד מטעמו את מצבו הכלכלי של החייב, כל נכסי החייב מכונסים ונבחנת יכולתו הכלכלית לפרוע את חובותיו ומנגד סך חובותיו והוצאותיו. לאחר 18 חודשים מוגשת לבית המשפט תכנית פירעון חובות על פי יכולתו של החייב לשאת בתשלומים חודשיים ובאמצעות מימוש נכסים, ובית המשפט ממליץ לקצוב את התקופה במשך כשלוש עד ארבע שנים.

 

יש לך שאלה?

פורום פשיטת רגל | חדלות פירעון ונתוני אשראי

 

במסגרת הרפורמה החדשה חייב שמתנהל בתום לב ומשתף פעולה עם המנהל המיוחד, מקבל תמריצים על גילוי מרצון בדבר נכסים שהבריח מהנושים. כלומר, אם החייב מדווח למנהל המיוחד על נכס שהוברח בעבר וניתן להשיבו ולממשו, ההברחה לא נחשבת לחוסר תום לב שעלול לפגוע בסופו של ההליך במתן צו ההפטר.