הליכי פשיטת רגל יכולים להיפתח ביוזמת החייב או ביוזמת נושיו. סעיף 5 לפקודת פשיטת הרגל מונה ששה אירועים, אשר בעקבות התרחשותם מתקיים "מעשה פשיטת רגל" המהווה עילה להגשת בקשה לפשיטת רגל נגד חייב מטעם הנושים, כגון: העברות נכסים במרמה, התחמקות מהנושים או הצהרות החייב המלמדות על אי יכולת לפרוע את חובותיו

 

הליך פשיטת רגל ביוזמת חייב יכול להתקיים כאשר החייב נקלע לקשיים כלכליים ואינו מסוגל לשלם את חובותיו, והוא מעוניין לממש ולחלק את נכסיו ולפרוס את החוב לתשלומים חודשיים בהתאם ליכולתו הפיננסית, עד לקבלת הפטר שמאפשר לו למחוק את חובותיו ולצאת לדרך כלכלית חדשה.

 

הליך פשיטת רגל ביוזמת הנושים, יכול להתקיים אם התרחש מעשה פשיטת רגל, כאשר מדובר בסכום כסף קצוב, של למעלה מ - 86,532 שקלים או אם נפסק לטובת הנושים פסק דין חלוט, או שיש בידיהם שטר חוב או שיק שהוגשו לביצוע בלשכת ההוצאה לפועל.

 

נושה המעוניין לגבות את חובו במסגרת הליכי פשיטת רגל, יכול בתנאים מסוימים להגיש בקשה לבית המשפט למתן צו כינוס, בכפוף לאישורו של הכונס הרשמי, כך שבמסגרת ההליך ייפרע החייב את חובותיו באופן חלקי. סעיף 6 לפקודת פשיטת הרגל קובע כי בית המשפט רשאי להוציא צו כינוס, אם החייב עשה מעשה פשיטת רגל, ובהסתמך על בקשה שהגיש הנושה או החייב.


מהם המעשים המהווים עילה להגשת פשיטת רגל נגד חייב:

 

הברחת נכסים: מעשה פשיטת רגל יכול להתקיים בישראל או במקום אחר, אם החייב נתן במתנה או העביר במרמה נכס מנכסיו, או אם העביר או שעבד נכס מנכסיו, שאילו נעשו לאחר הכרזת פשיטת רגל היו על פי הדין בטלים משום העדפת מרמה.

 

התחמקות מנושים: מעשה פשיטת רגל יכול להתקיים אם החייב עשה מעשה בכוונה להתחמק מנושיו או לדחותם, אם יצא מהארץ או נשאר בחו"ל כדי לא לשלם את חובותיו, אם עזב את הבית שבו הוא מתגורר, או הוקיר רגליו ממקום עסקיו או מגוריו הרגיל, או התחמק מכל מקום אחר שבו מצוי הנושה, או התבודד כדי שלא ניתן יהיה ליצור עמו קשר.

 

עיקול נכסי החייב: המעשה מתקיים אם נכס מנכסי החייב עוקל על פי צו בית משפט ונמכר במסגרת הליכי הוצאה לפועל.

 

הצהרת חייב שאינו יכול לשלם חובותיו: מעשה פשיטת רגל מתקיים בעקבות הגשת בקשה לפשיטת רגל מטעם החייב או הצהרת החייב לבית המשפט שהוא אינו יכול לשלם את חובותיו לנושים, או מתן הודעה לנושים כי הפסיק, או מתכוון להפסיק באופן זמני או קבוע לשלם את חובו.

 

הפסקת התשלום: מעשה פשיטת רגל מתקיים במקרה שהחייב מפסיק לשלם את חובותיו, ולא מגיש התנגדות בפרק הזמן המצוין בהתראה, או במקרה שהוגשה התנגדות אך היא נדחתה והחוב לא שולם.

 

אי מילוי דרישות שבהתראת פשיטת רגל: המעשה מתקיים אם לחייב הומצאה התראה, והוא לא מילא אחר הדרישות המופיעות בה, בתוך שבעה ימים לאחר שנמסרה לו, ולא הגיש התנגדות להתראה.


יש לך שאלה?

פורום פשיטת רגל | חדלות פירעון ונתוני אשראי
 

 

חייב המעוניין למנוע בקשת פשיטת רגל מטעם הנושים, יכול להגיש התנגדות להתראת פשיטת הרגל, לבית המשפט המחוזי שאליו הוגשה ההתראה, בתוך שבעה ימים מיום שנמסרה לו, בצירוף קבלות על תשלום החוב, או מסמכים אחרים המוכיחים כי ישנה מחלוקת על הסכום הקצוב או שהוא מתכוון להגיש תביעה שכנגד נגד הזוכה לקיזוז החוב.