אם תוקפו של רישיון הנהיגה פג אתמול, האם היום אסור לנהוג? ומה אם התוקף נגמר לפני מספר חודשים? האם זה משנה מבחינת החוק? על כל אדם שהוציא רישיון נהיגה ומתכוון לנהוג בכלי רכב, חלות חובות שונות בהתאם לפקודת התעבורה ותקנות התעבורה השונות. אחד התנאים הבסיסיים לנהיגה בהתאם לחוק היא שרישיון הנהיגה יהיה תקף, כמו גם הביטוח על כלי הרכב.


רישיון הנהיגה הוא תעודה המהווה אסמכתא לזכותו של בעל הרישיון לנהוג כדין. כדי לקבל את רישיון הנהיגה יש לעבור מבחן תאורטי ומבחן מעשי, וכן לעבור בדיקות רפואיות. פקודת התעבורה אוסרת על נהיגה בכלי רכב ללא החזקת רישיון תקף, ולכן כל נהג שנתפס נוסע ברכבו מבלי שהוא מחזיק רישיון בתוקף צפוי להיענש, אם כי העונש תלוי בחומרת העבירה ובעיקר במשך התקופה שבה נסע אחרי שפג תוקפו של הרישיון.


מהן הסיבות לביצוע עבירת נהיגה ללא רישיון בתוקף?


עבירת נהיגה ללא רישיון בתוקף נתפסת כפחות חמורה מאשר נהיגה ללא רישיון נהיגה כלל בבתי המשפט לתעבורה. זאת מכיוון שאדם אשר מעולם לא קיבל רישיון נהיגה, לא עבר מבחן תאוריה או טסט ולא למד כיצד לנהוג בשיעורי נהיגה, מהווה סכנה של ממש לעצמו ולשאר הנהגים המשתמשים בדרך. עבירת נהיגה ללא רישיון נפוצה במיוחד בקרב בני נוער, אשר עדיין אינם יכולים להוציא רישיון בשל גילם הצעיר.


לעומת זאת, מי שכבר הוציא רישיון נבחן על ידי הרשויות ונמצא כשיר לנהיגה. כאשר מדובר על עבירת נהיגה ללא רישיון בתוקף, פעמים רבות מדובר באי חידוש הרישיון עקב חוסר תשומת לב או אי תשלום אגרות, כך שהעבירה נתפסת כעבירה טכנית יותר ומעמידה פחות את ציבור הנהגים והמשתמשים בכביש בסכנה.


העבירה הקלה ביותר היא כאשר פג תוקפו של הרישיון בעקבות חוסר מודעות או תשומת לב של בעל הרישיון, מאחר שניתן לתקן את המצב בפשטות באמצעות פנייה למשרד הרישוי והנפקת רישיון נהיגה חדש.


מקרה אחר של רישיון נהיגה ללא תוקף הוא כאשר בעל הרישיון לא שילם דוחות שקיבל בגין עבירות תנועה שביצע, כאשר חידוש הרישיון מותנה בתשלום הקנסות במרכז לגביית קנסות. מדובר בעבירה טכנית בעיקרה, אשר נתפסת כקלה יותר מאשר נהיגה ללא רישיון נהיגה כלל.


מה העונש על נהיגה ללא רישיון בתוקף?


לא משנה מאיזו סיבה בוצעה העבירה, אין לזלזל בעובדה שמדובר בעבירה על החוק הגוררת ענישה. כאשר נהג אינו מחדש את רישיונו בשל חובות שלא הוסדרו, הדבר לא נתפס כדבר של מה בכך בבתי המשפט. אולם הדבר שהכי משפיע על הענישה הוא פרק הזמן שבו הנהג המשיך בביצוע העבירה.


כאשר מדובר בפרק זמן של עד חצי שנה אשר במסגרתו התבצעה נהיגה ללא רישיון בתוקף, העבירה תיחשב לעבירת ברירת קנס והנהג יחויב לשלם דוח בסכום של 205 שקלים. אם העבירה בוצעה במשך תקופה ארוכה יותר משישה חודשים, היא תוביל לזימון לבית המשפט לתעבורה, שם צפוי הנהג לענישה שנעה בין פסילת רישיון על תנאי לפסילת רישיון בפועל לתקופה של כמה חודשים. אם נהג נתפס בנהיגה כאשר רישיונו פקע לפני יותר משנה, רישיונו ייפסל והוא ייאלץ לבצע את מבחן התאוריה ואת הטסט מחדש כדי לקבל רישיון.


דבר נוסף שיש להביא בחשבון הוא כי מלבד העונשים הצפויים לנהג שייתפס ללא רישיון תקף, אם הוא יהיה מעורב בתאונת דרכים בזמן שרישיונו לא בתוקף, הוא לא יוכל לקבל פיצויים מפוליסת ביטוח הרכב.

 

יש לך שאלה?

פורום נהיגה ללא רישיון, ביטוח או טסט


מכל מקום, בבואו לגזור את עונשו של נהג שהורשע בנהיגה ללא רישיון בתוקף, יביא בחשבון בית המשפט לתעבורה שיקולים שונים כגון פרק הזמן שחלף מהמועד שבו פקע הרישיון, הוותק של הנהג הנאשם בכביש, עברו התעבורתי וכדומה.