הבסיס המרכזי במיתוג ובשיווק של עסק או חברה, מתבצע באמצעות סימן הכר שיגרום ללקוחות להתחבר למוצר, להעדיף אותו על פני המוצרים שמציעים המתחרים, לזהות אותו באופן מיידי על המדף או בחנות האינטרנטית ולהתחבר לערכים שהוא מייצג.


מדובר על הסימן המסחרי של העסק. בין שמדובר באותיות, בצלילים, בציור, בספרות או במילים, הסימן המסחרי מהווה סימן הזיהוי החזק והמיידי ביותר של העסק או המוצר הנמכר. הסימן המסחרי מבדל את העסק ממתחריו, ומקבע את דימויו בתודעתם של הצרכנים.


חשיבותו העצומה של הסימן המסחרי עבור חברות ועסקים טמונה בעובדה שהוא מסייע לבנות מוניטין בקרב הלקוחות. כדי להגן על סימן מסחר, הוסדרו הליכים לרישומו בלשכת הפטנטים שבמשרד המשפטים. לאחר רישום הסימן המסחרי לא ניתן להשתמש בו ללא אישור מבעל הזכויות, וכל הפרה של סימן מסחרי או זיוף שלו מהווים עבירה על החוק אשר ניתן להגיש בגינה תביעה.


מהם השלבים לרישום סימן מסחרי?


כדי להסדיר את אופן רישום הסימן המסחרי, תחילה יש להגיש בקשה לרישומו בפנקס סימני המסחר שבמשרד המשפטים, באמצעות טופס ייעודי. הגשת הבקשה כרוכה בתשלום אגרה שמחירה משתנה מעת לעת. יש לצרף לבקשה דוגמאות של הסימן המסחרי. היום כבר ניתן להגיש בקשה ללשכת סימני המסחר באמצעות אתר האינטרנט של משרד המשפטים.


הבקשה תיבחן במשרד המשפטים, ובעיקר תיבחן שאלת המקוריות של הסימן המסחרי. כמובן, סימן מסחרי שהועתק מסימן מסחרי אחר או מפטנט מוגן לא יאושר. נוסף על כך, הבוחנים יוודאו שהסימן לא נרשם קודם לכן או שלא נרשם סימן הדומה לו באופן שיכול להטעות. על כן, כדאי לבדוק במאגר סימני המסחר עוד לפני הגשת הבקשה אם קיים סימן מסחרי דומה מדיי או שהסימן המסחרי המבוקש כבר תפוס.


הבדיקה מתבצעת במטרה להבטיח שוני ובידול בין סימן מסחרי אחד למשנהו, כך שהציבור לא יתבלבל ביניהם בטעות. בדרך כלל נמשכת הבדיקה במשך מספר חודשים עד שנה, כאשר בפרק זמן זה לעתים יש להשיב על שאלות הבוחנים או על בקשותיהם במסגרת פרק הזמן שהוקצב לכך. במשך התקופה שבה נבחן הסימן המסחרי, ניתן להשתמש באותו סימן כל עוד השימוש בו אינו מפר סימן מסחרי אחר.


כל עוד לא הוגשה התנגדות לרישום הסימן המסחרי, או שהוגשה התנגדות אך היא נדחתה, והסימן המסחרי נבדק ונמצא תקין לרישום, הרישום יבוצע בפנקס סימני המסחר ובעל הזכויות יקבל תעודה רשמית המעידה על כך.


לאחר אישור הבקשה, הסימן המסחרי יהיה מוגן לפרק זמן של עשר שנים. בחלוף עשר שנים, בעל הסימן המסחרי צריך להגיש בקשה מחדש לצורך ביצוע רישום חוזר של הסימן המסחרי, אשר אם תאושר תהיה תקפה ל-14 שנים נוספות.


אפשר לבקש לבחון את הבקשה לרישום סימן מסחרי באופן מיידי רק בנסיבות מיוחדות ובמקרים חריגים, באמצעות הגשת בקשה מפורטת המסבירה מהן הנסיבות החריגות.

 

יש לך שאלה?

פורום סימני מסחר | מדגמים


לפני שמגישים בקשה לרישום סימן מסחרי, חשוב לזכור כי מטרתו הראשית של הסימן המסחרי היא לבדל בין הסימנים השונים וליצור ביניהם שוני, וכמו כן למנוע שימוש בסימן מבלי לקבל אישור מבעל הזכויות. על כן חשוב להקפיד שהסימן המסחרי לא יהיה דומה לסימן אחר קיים, אחרת הוא עלול ליצור בלבול, והבקשה תידחה.