לאור מחירי הדירות אשר הולכים ונוסקים משנה לשנה, עבור רוב אזרחי ישראל רכישת דירה באמצעות הון עצמי היא חלום הולך ומתרחק. אך אזרחים שאינם מחזיקים דירה בבעלותם ולא החזיקו בדירה בעבר, זכאים לקבל סיוע מהמדינה.


הסיוע הכספי שמעניקה המדינה באמצעות משרד הבינוי והשיכון והמשרד לקליטת עלייה מתבטא בתוכניות כגון מחיר למשתכן, המאפשרות לזכאים לרכוש דירה במחירים זולים יותר, קבלת משכנתא בתנאים מסובסדים ומענקים נוספים לאוכלוסיות שונות.


כמו כן, אוכלוסיות ספציפיות או נזקקות כמו עולים חדשים, בעלי נכות או משפחות חד הוריות זכאיות לקבל הטבות נוספות. ברכישת נכס באזורים שהוגדרו על ידי המדינה כאזורי עדיפות לאומית, במקומות שונים בפריפריה, ניתנות הטבות נוספות במשכנתא ובמענקים.


איך ניתן לממש את הזכאות למשכנתא מועדפת ומי זכאי להטבות נוספות?


המדינה קבעה תנאים שונים לזכאים לסיוע בדיור, כגון זוגות נשואים או ידועים בציבור מחוסרי דיור, בין שיש להם ילדים או לא, עולים חדשים, קשישים נזקקים, משפחות חד הוריות, יחידים מעל גיל 30 ועוד.


כדי לממש את הזכאות יש להנפיק תעודת זכאות, באמצעות הגשת בקשה בצירוף מסמכים רלוונטיים המעידים על המצב המשפחתי, מספר האחים, השירות הצבאי וכדומה. מהרגע שניתן אישור זכאות, הוא תקף למשך פרק זמן מוגבל של 12 חודשים ממועד הנפקת תעודת הזכאות.


משרד הבינוי והשיכון קובע את התנאים ואת הזכאות לקבלת סיוע, כמו גם את תנאי ההלוואה וגובהה. סכום הסיוע מבוסס על שיטת ניקוד. כלומר, ככל שצוברים מספר נקודות גבוה יותר בתעודת הזכאות, כך הסיוע הכספי יהיה גבוה יותר.


הניקוד נקבע בהתבסס על קריטריונים כמו גיל המבקש, מספר הילדים, מספר השנים בארץ לעולים חדשים, מספר האחים, מספר שנות הנישואים, השירות הצבאי ועוד.


מהו הסיוע שניתן לקבל מהמדינה לצורך רכישת דירה?


אזרחים ללא דירה המוגדרים כזכאים לקבלת סיוע מהמדינה, יכולים לקבל משכנתא מועדפת בשווי של עד 95% ממחיר דירת המגורים, או 98% אם מדובר באזורי עדיפות לאומית. את המשכנתא המועדפת ניתן לקבל עד 12 חודשים לאחר החתימה על הסכם המכר, בריבית של 3% על פני 25 שנים. עם זאת, הבנק לא יאשר את ההלוואה ללא בדיקת יכולת ההחזר החודשי ובטוחות אחרות.


מי שמוגדר כזכאי על ידי המדינה ולא מצליח לקנות בית במשך תקופה ארוכה, זכאי לקבלת הלוואת משכנתא נוספת בריבות לא משתנה של 3%, בסכום של כ-130 אלף שקלים. מהם התנאים לקבלת תוספת משכנתא? מדובר במשפחות עם שני ילדים או יותר, כאשר ההכנסה הכוללת של התא המשפחתי ממשכורת אינה עולה על כ-8,000 שקלים או כאשר המוסד לביטוח לאומי מסייע למשפחה באמצעות קצבת קיום, עם ותק משפחתי של לפחות עשר שנים, אשר שהו בישראל באופן רציף במשך עשר שנים לכל הפחות.


קשישים מעל גיל 70 המוגדרים נזקקים ומקבלים קצבת זקנה, או קשישים ניצולי שואה המקבלים קצבה כנפגעי הנאצים, זכאים לקבל החזר משכנתא ממשרד השיכון. מלבד זאת, מחוסרי דירה העומדים בקריטריונים שנקבעו יכולים להוציא תעודת זכאות ולהירשם למסלול מחיר למשתכן, אשר מאפשר רכישת דירה חדשה במחיר מוזל.

 

יש לך שאלה?

פורום רכישת דירה | מכירת דירה


לסיום יצוין כי משפחות נזקקות עם הכנסות נמוכות שאינן מחזיקות בדירת מגורים משנת 1971, בעלות שלושה ילדים ויותר אשר מיצו את כושר ההשתכרות, זכאיות לקבל דיור ציבורי מהמדינה.