האם יש עוד מקום בימינו לרעיון הקיבוץ השיתופי בישראל, אשר לפי המודל הקלאסי קובע כי כל הכנסתם של חברי הקיבוץ אשר עובדים בעבודות חוץ או בענפי הקיבוץ עוברת לקופה כללית, וכל הרכוש הנמצא בו שייך לכלל ולא באופן אישי לחברי הקיבוץ?


לאחרונה אושר תיקון לחוק שייכנס לתוקפו במסגרת חוק ההסדרים, הקובע דרך חדשה לאופן מיסוי קיבוצים. התיקון קובע בין היתר שינויים מרחיקי לכת בגביית מס הכנסה וביטוח לאומי מחברי קיבוץ, אשר בנסיבות מסוימות יחלו לשלם את המסים בהתאם להכנסתם האישית, בדיוק כפי שאזרח אשר אינו חבר קיבוץ משלם.


אם בעבר הכנסותיהם של חברי קיבוץ אשר עבר הפרטה, בין שעבדו באחד מענפי הקיבוץ או בעבודות חוץ, הועברו לקופת הקיבוץ הכללית, התיקון קובע כי מעתה ינוכו המסים ממשכורתם של חברי קיבוץ שעובדים כשכירים על ידי המעסיק. לאחר ניכוי המס, ישלמו חברי הקיבוץ את חלקם היחסי בהוצאות הקיבוץ ממשכורת הנטו.


הרפורמה תיכנס לתוקף בינואר 2017 בכל הנוגע למס הכנסה, וביולי 2017 בכל הנוגע לגביית דמי ביטוח לאומי. למעשה, מדובר בשינויים מהותיים אשר קובעים כי חברי קיבוץ ישלמו מסים לפי הכנסתם האישית ולא לפי הכנסת הקיבוץ, לראשונה מאז שהחלו לגבות מסים בקיבוצים.


מה היה הסדר המיסוי עד עכשיו?


גביית המסים מחברי הקיבוצים באופן פרסונלי, באה לשנות את פקודת מס הכנסה, הקובעת הסדרי מיסוי ייחודיים בכל הנוגע לקיבוצים. הסדרים אלו קובעים כי חישוב המס לקיבוץ יתבצע בהתאם להכנסותיהם של כלל חברי הקיבוץ, אילו היו מחלקים ביניהם באופן שווה את הכנסותיו של הקיבוץ.


על פי אופן חישוב זה, תחילה מחשבים את הכנסתו הכוללת של הקיבוץ מעבודות בענפים השונים ומעבודות מחוץ למשק, כאשר המחייה עבור חברי הקיבוץ מחושבת כהוצאה. לאחר מכן מחלקים את הכנסתו החייבת במס של הקיבוץ בין החברים באופן שווה, ומכל חלק מפחיתים את הסכום אשר כל חבר צריך לשלם בהתאם לזיכויים ולניכויים האישיים החלים עליו. פעמים רבות, שיטת חישוב המס הזו אפשרה לקיבוצים להגיע לחבות מס בשיעור אפס.


מה ההבדל בין קיבוץ שיתופי ובין קיבוץ מתחדש או קיבוץ מופרט מבחינת הסדרי המיסוי?


שיטת המיסוי החדשה מבחינה בין קיבוץ מתחדש לשעבר הפרטה לבין קיבוץ שיתופי. כיום קיבוץ שיתופי מחויב במס באופן כולל, על פי מחזורו הכספי אשר מחולק על פני מספר חברי הקיבוץ. לאחר שייכנס התיקון לתוקף, ימוסו החברים בהתאם לתרומתו האישית של כל אחד מהם בענפי הקיבוץ, אחרי ניכוי חלקם בהוצאות הקיבוץ. הקיבוץ ישלם את המסים עבור חבריו, אולם חישוב המס כבר לא יהיה כולל.


לעומת זאת, בקיבוץ מופרט המכונה גם קיבוץ מתחדש, אשר מובדל מקיבוץ שיתופי בכך שהוא כבר אינו מאופיין בשיתופיות מלאה בין חברי הקיבוץ, כל חבר קיבוץ ישלם באופן אישי את מס ההכנסה והביטוח הלאומי.


הן בקיבוץ השיתופי והן בקיבוץ המתחדש, חברי הקיבוץ יממנו את הוצאות מחייתם בהתאם לתקציב אישי המבוסס על גודל המשפחה, וזאת לעומת השיטה הנהוגה כיום אשר אינה כוללת הוצאות על מזון, מגורים וכדומה.

 

יש לך שאלה?

פורום דיני מושבים וקיבוצים אגודות שיתופיות | בן ממשיך


מפעל תעשייתי המופעל על ידי קיבוץ מופרט יתנהל כמו חברה ויחויב במס בהתאם, ואילו חברי קיבוץ שיעבדו בו יסווגו כעובדי חוץ. מפעל בקיבוץ שיתופי יסווג כאחד מענפי המשק, ויחויב במס בהתאם לחלקו של הקיבוץ בבעלות על המפעל.