פרויקט "מחיר למשתכן" נועד בראש ובראשונה להוזיל את מחירי הדירות עבור אזרחים מחוסרי דיור בכל רחבי המדינה. אם בעבר קבלנים היו רוכשים קרקעות מהמדינה וקובעים לאחר מכן את מחירי הדירות שבנו ללא כל פיקוח ממשלתי, כעת הקרקעות נמכרות לקבלנים במעין מכרזים "הפוכים", שבמסגרתם הקבלן אשר יזכה ברכישת הקרקע הוא זה שימכור את הדירות בשווי הנמוך ביותר, ולא זה שיציע למדינה את התשלום הגבוה ביותר עבור הקרקע.


כלומר, ההנחה שניתנת לקבלנים במחירי הקרקעות מוענקת בתמורה להתחייבות הקבלן למכור את הדירות שיבנה בשווי הנמוך ממחיר השוק באחוזים ניכרים. מלבד זאת, מציעה המדינה הטבה כספית נוספת לרוכשי דירה שיקנו את הנכס ביישובים מסוימים בפריפריה.


התוכנית במתכונתה החדשה כוללת בניינים בבנייה רוויה עם שתי קומות לכל הפחות, כאשר בכל קומה יש לפחות דירת מגורים אחת, ובסך הכול מינימום של שש דירות מגורים בבניין. מהם התנאים להצטרף לפרויקט מחיר למשתכן ולרכוש דירה מוזלת?


מי זכאי לרכוש דיור מוזל במסגרת פרויקט מחיר למשתכן?


מאחר שהתוכנית נועדה לסייע לאוכלוסיות בציבור המתקשות לרכוש דירות, יש לעמוד במספר קריטריונים שקבעה הממשלה כדי להשתתף בתוכנית. התנאי הראשון והבסיסי הוא שהזכאים אינם מחזיקים בדירה ולא החזיקו בדירת מגורים במשך שש השנים האחרונות, ואין להם זכויות במשק חקלאי או סיוע ממשלתי לדירה.


כמו כן, התוכנית מיועדת לאוכלוסיות שונות כגון ידועים בציבור, בני זוג נשואים או בני זוג שעומדים להינשא בחודשים הקרובים, עם או בלי ילדים. גם אזרחים שהתאלמנו, גרושים או רווקים שגילם מעל 35 זכאים להשתתף בהגרלות מחיר למשתכן, וכן משפחות חד הוריות עם ילד אחד או יותר מתחת גיל 21, ללא קשר למצב המשפחתי או לגיל. משפחות חד הוריות לאחר גירושין זכאיות להשתתף בהגרלה גם אם לאחר גירושין התקבלו עד 50% מהזכויות בדירת מגורים שנמכרה במהלך הגירושין.


בעלי נכות הזקוקים לכיסא גלגלים, בשיעור נכות הגבוה מ-75%, זכאים להשתתף בהגרלה כבר מגיל 21. מלבד זאת, ניתנת הטבה נוספת במסגרת הפרויקט לבני המקום אשר ייהנו מתעדוף בהגרלות המתקיימות ביישוב שבו הם מתגוררים.


מהם השלבים בהליך ההרשמה לצורך השתתפות בהגרלה בתוכנית מחיר למשתכן?


מי שעומד בקריטריונים ומעוניין להירשם לתוכנית, צריך להוציא תעודת זכאות או אישור זכאות, להיכנס לאתר ההגרלות ולהירשם להגרלה שבה הוא מעוניין לקחת חלק. לאחר פרסום תוצאותיה של ההגרלה, הזוכים יבדקו את האופציות העומדות בפניהם למימון הקנייה, יבחרו את הדירה הספציפית שברצונם לרכוש ויחתמו על חוזה מכר עם הקבלן.


כדי להוציא אישור זכאות, יש לפנות לאחת משלוש החברות אשר מספקות את התעודה: עמידר, מילגם או אלונים. חשוב לדעת שתעודת הזכאות מאפשרת לזכאים להשתתף בהגרלות מחיר למשתכן לתקופה של 12 חודשים, ועלותה עומדת על 240 שקלים. מי שירצה לחדש את התעודה לאחר שנה, יצטרך לעמוד בתשלום נוסף.


ניתן להנפיק את תעודת הזכאות בסניפיהן של החברות, כאשר יש להציג מסמכים רלוונטיים כגון תעודת זהות, הצהרה מאומתת על ידי עורך דין לזוגות ידועים בציבור, תעודת נישואין או תעודת גירושין והסכם גירושין. בעלי נכות בגפיים התחתונות נדרשים להציג אישור ממשרד הבריאות ודוח מקופת החולים על מצב סיעודי.

 

יש לך שאלה?

פורום רכישת דירה | מכירת דירה


כמו כן, קיימת אפשרות להוציא אישור זכאות באתרי האינטרנט של החברות, אולם חשוב לדעת כי במקרים מסוימים יהיה צורך להתייצב בסניף באופן פיזי כדי להשלים מסמכים רלוונטיים.