יש דרך להימנע מכתב אישום פלילי על עבירות מס: רשות המסים מאפשרת לדווח על הכנסות שלא דווחו בעבר, כגון חשבונות בנק בחו"ל, כמו גם על עבירות הלבנת הון שמקורן בביצוע עבירות מס, במסגרת הליך גילוי מרצון. את הבקשה לביצוע גילוי מרצון ניתן להגיש עד 31.12.2016, כאשר במועד זה יפוג תוקפו של הנוהל וחלון ההזדמנויות ייסגר.


מטרתו של הנוהל המעודד אזרחים לדווח על עבירות מס או הכנסות שלא דווחו עד כה היא בראש ובראשונה לגבות מס אמת ככל שניתן. במסגרת זו, תמורת הדיווח ותשלום המס הנדרש, ניתן להימנע מפתיחת הליכים פליליים בגין עבירות המס או עבירות הלבנת ההון.


כל אזרח ישראלי מחויב לדווח לרשויות מס הכנסה על מלוא הכנסותיו, מהארץ ומחו"ל, ומי ש"משמיט" הכנסות מדיווחיו מבצע עבירת מס חמורה. הוא עלול להסתבך בפלילים, לעבור חקירות מס, להתמודד עם כתב אישום פלילי וניהול תביעה כנגדו בבית המשפט, ולבסוף עלול להיענש ואף להישלח למאסר בפועל, תלוי בחומרת העבירות שביצע. מי שרוצה לתקן דיווחים לא אמיתיים שהגיש בעבר ולהימנע מהחשיפה להליך הפלילי, יכול לבצע זאת במסגרת נוהל גילוי מרצון.


כיצד מתקנים מחדלי מס באמצעות נוהל גילוי מרצון?


כדי לבקש לתקן דיווחים באמצעות הנוהל, יש לעמוד במספר תנאים. בין היתר, יש לפנות לרשות המסים באופן כנה ובתום לב, ולא בעקבות חקירה שנפתחה כנגד הנישום על ידי המשטרה, רשות המסים או כל רשות אחרת. כלומר, אחד התנאים לביצוע גילוי מרצון הוא שלא נפתחה בדיקה פלילית או אזרחית לגבי המידע הקשור לגילוי מרצון, ושלרשות המסים אין מידע על כך.


לאחר הגשת ההצהרה על ההכנסות, ניתנת אפשרות לתקן את המחדל, ולאחר תשלום מלוא המס הנדרש אין יותר חשש מהסתבכות בפלילים.


במסגרת ההליך ניתן לדווח על עבירות מס מהותיות כגון העלמת הכנסות, ניהול ספרים ועוד, אך לא על עבירות מס טכניות או קלות במיוחד כגון אי הגשת דיווח שנתי במועד וכדומה.


גילוי מרצון בהליך אנונימי או בהליך מקוצר: הזדמנות אחרונה לדווח על חשבונות בנק בחו"ל


הוראת שעה ייחודית הקשורה לנוהל גילוי מרצון על חשבונות בנק זרים לא מדווחים, יצאה ב-2014 ואמורה הייתה להימשך שנה אחת. אולם לאור הצלחת המבצע שבמסגרתו דווחו על כעשרה וחצי מיליון שקלים, הוחלט להאריך את הנוהל עד סוף שנת 2016. במסגרת זו ניתן לדווח על חשבון הבנק במסלול אנונימי או מקוצר, כאשר מדובר על סכומים שאינם גבוהים משני מיליון שקלים.


דיווח לרשות המסים באמצעות ההליך האנונימי או המקוצר מעניק הזדמנות למי שהעלים מס בעבר לתקן את דיווחיו, לשלם את מלוא המסים כחוק ולא להסתבך בפלילים. עדיין לא מאוחר לדווח על הכנסות שלא דווחו עד כה, ולהימנע מהאפשרות המרתיעה של העמדה לדין פלילי וענישה באופן חמור, בין שמדובר בעיצום כספי לא מבוטל או במאסר מאחורי סורג ובריח.

 

יש לך שאלה?

פורום ביטקוין ומטבעות דיגיטליים | העברת כספי מסחר לבנקים


כדאי לזכור שלרשות המסים מידע רב על אזרחים ישראלים המחזיקים בחשבונות בנק בחו"ל, וחלון ההזדמנויות הולך ומתקצר. עכשיו זה הזמן לנצל את הימים האחרונים לתוקפו של הליך גילוי מרצון ולדווח על נכסים או כספים בחו"ל שטרם דווחו לרשות המסים.
 


עודכן ב: 19/06/2017