כחלק מהמאבק חסר הפשרות שמנהלת המדינה כנגד מעלימי המס ומשמיטי ההכנסות, הוחמרה מדיניות אכיפת חוקי המס ופקודת מס הכנסה, כמו גם המשאבים המושקעים באיתור עברייני המס ובהבאתם לדין. רשויות המס ובתי המשפט מטילים עונשים מחמירים בשל הפגיעה הנגרמת לקופת המדינה ולציבור כולו, במטרה ליצור הרתעה בקרב עברייני מס פוטנציאליים.


עבירות מס הכנסה הן עבירות פליליות המבוצעות בניגוד להוראות פקודת מס הכנסה. אי עמידה בדרישות החוק בכל הנוגע לחובת הדיווח ותשלום המס עלולה להסתיים בעמדה לדין פלילי ובענישה כגון עיצום כספי או עונש מאסר. עבירות המס נחלקות לשתי קבוצות עיקריות: עבירות מהותיות ועבירות טכניות, כאשר בדרך כלל בגין עבירות טכניות ניתן להימנע מהליך פלילי באמצעות הסרת המחדל ותשלום קנס.


מהם העונשים הצפויים בגין עבירות מס מהותיות ועבירות מס טכניות?


תחילה חשוב לזכור כי למרות מדיניות הענישה המחמירה, בתי המשפט מתחשבים בנסיבות ביצוע העבירות ובנסיבות האישיות, בבואם לגזור את דינו של אדם אשר הורשע בביצוע עבירות מס. בין היתר מביאים השופטים בחשבון את עברו הפלילי או הנקי של הנאשם, מהי חומרת העבירה שביצע, האם היה מדובר במעשה חד פעמי או בעבירות שבוצעו לאורך זמן ומעידות על תחכום, מהו הרקע לביצוע העבירות, מהו מצבו המשפחתי, הפיננסי והרפואי של הנאשם ועוד.


כאשר הנסיבות מצדיקות זאת, נגזרים גם עונשים מקלים כגון עבודות שירות או שירות לתועלת הציבור, קנסות בסכומים שהנאשם יכול לעמוד בהם וכדומה.


עבירות טכניות נחשבות לעבירות קלות יותר, משום שהן לא נעשו מתוך כוונה פלילית להשמיט הכנסות או להעלים מס. עבירות אלו כוללות עבירות על חובת הדיווח לרשות המסים, למשל הגשת דוח או הצהרת הון במועד, אי ביצוע תיאום מס או אי ניכוי מס במקור.


הענישה בגין עבירות טכניות יכולה להגיע עד מאסר בפועל לתקופה של 12 חודשים. עם זאת, כאשר הנאשם דואג להסיר את המחדלים ולתקן את מעשיו, העונש יהיה קל יותר ובדרך כלל יסתכם בקנס מנהלי או בעונש מאסר על תנאי וקנס כספי. אם הנאשם לא תיקן את המחדלים, הוא עלול להישלח למאסר בפועל מאחורי סורג ובריח.


עבירות מהותיות הן עבירות חמורות על פקודת מס הכנסה, שנועדו במטרה להתחמק מתשלום מס, כגון העלמת הכנסות, דיווח כוזב לרשות המסים, ניהול ספרים כוזב, זיוף חשבוניות מס, סיוע לאדם אחר לבצע עבירות מס וכדומה.


הענישה בגין עבירות מס הכנסה מהותיות מחמירה ויכולה להגיע עד חמש שנות מאסר עבור כל עבירה, ואף עד שבע שנות מאסר אם מדובר בנסיבות חמורות במיוחד. למשל, הזמר קובי פרץ אשר הורשע בהעלמת הכנסות בהיקפים של מיליוני שקלים, נשלח למאסר בפועל לתקופה של 24 חודשים ואף הוטל עליו קנס בסכום של 175 אלף שקלים.


מה עושים אם מקבלים זימון לחקירת מס הכנסה?


חשוב להבין מה כוללים חוקי המס בכל הנוגע לחובות דיווח ותשלום מסים, במיוחד כאשר מדובר בעסקים או בבעלי עסקים עצמאיים.

 

יש לך שאלה?

פורום עבירות מס


מלבד זאת, כל אדם החשוד בביצוע עבירות מס מוזמן לחקירה ברשויות מס הכנסה, ובמקרה הצורך אף נעצר לצורך השלמת החקירה, בטרם מוגש נגדו כתב אישום. בנקודה זו של החקירה, אחת מזכויותיו הבסיסיות של החשוד בביצוע המעשים היא לשוחח עם עורך דין הבקיא בתחומי המס והפלילים, כדי שתשובותיו לא יובילו להפללה עצמית וכדי לגשר על הפער ביחסי הכוחות הקיימים בין החשוד לבין חוקרי מס הכנסה.