מסחר באמצעות האינטרנט הוא תופעה הולכת וגוברת בכל רחבי העולם, לאור הקלות והפשטות שמציעה רשת האינטרנט לכל אדם להקים חברה או עסק וליצור הכנסות אפילו מסלון ביתו. תוך זמן קצר ניתן לבנות עסק אינטרנטי רווחי מבלי להעסיק עובדים או לשכור משרד, ולסגור עסקאות בישראל ובחו"ל.


הכנסות מהאינטרנט יכולות להתקבל ממכירת מוצרים, בין שמדובר על מוצרים פיזיים המיוצרים בארץ או בחו"ל ונשלחים אל הלקוחות באמצעות הדואר, ובין שמדובר במוצרים דיגיטליים. דרך נוספת ליצור הכנסות דרך האינטרנט היא באמצעות אתרי מסחר כגון איביי, אמאזון, אטסי ועוד, אתרי הימורים, אתרי השקעות כגון פורקס וכדומה.


במדינת ישראל, כל התושבים מחויבים לדווח לרשויות המס על מלוא הכנסותיהם, בין שהן התקבלו בארץ או בחו"ל, במזומן או בתלוש משכורת, ואף אם הן הועברו באינטרנט באמצעות העברה בנקאית, פייפאל וכדומה. כל הכנסה של תושב ישראלי צריכה להיות מדווחת למס הכנסה, ויש לשלם מסים בגינה. זאת גם אם מדובר בעסקה חד פעמית או בעסקאות המבוצעות בין תושבי ישראל או תושבי מדינות אחרות באינטרנט.


מי שמפיק הכנסות מהאינטרנט יכול לחסוך במסים באמצעות תכנון מס יעיל, ובחירת הדרך הטובה ביותר לצמצם את שיעור המס. למשל, באמצעות הקמת העסק בחו"ל או באחת המדינות המהוות מקלטי מס לחברות ועסקים, אשר בהן ניתן לשלם שיעורי מס חברות נמוכים במיוחד ואף להגיע למס חברות בשיעור אפס.


כיצד נקבע שיעור המס בגין הכנסות אינטרנטיות?


באופן עקרוני, המיסוי שיחול על אדם המפיק הכנסות ממסחר אלקטרוני או באמצעות האינטרנט באופן בינלאומי, ייקבע בהתאם למיקום שרתי האינטרנט שבאמצעותם פועל העסק. כלומר, מבחינה תאורטית, עסק אשר שרתיו ממוקמים מחוץ לישראל ומפיק הכנסות בישראל, אינו אמור לשלם בארץ מסים מכיוון שהשרתים ממוקמים בארץ אחרת.


עם זאת, אמנות המס הבינלאומיות קובעות באילו מקרים תיחשב הפעילות העסקית של חברה זרה כאילו הקימה מוסד קבע במדינה שבה היא מפיקה הכנסות, ובמקרה כזה היא תחויב במס הכנסה באותה מדינה.


לא כולם מודעים לעובדה שאף אם המסחר כולו מתבצע באינטרנט, וגם אם מדובר במסחר וירטואלי ולא במוצרים מוחשיים, חובה לדווח על כל ההכנסות לרשות המסים, ולשלם דמי ביטוח לאומי ומס הכנסה על פי חוקי המס. עם זאת, במקרים מסוימים כאשר מדובר במסחר שמתבצע במלואו באמצעות האינטרנט ללא העברת סחורה, אין צורך לשלם מע"מ.


כמו כן, עוסק זכאי לנכות הוצאות הקשורות לעסקו, והוצאות אלו יכולות לכלול הוצאות על המשרד, גם אם הוא ממוקם בבית המגורים, עלויות הקשורות באחזקת האינטרנט והמחשב, ואף עמלות המשולמות לאתר המסחר כגון אמאזון, פייפאל ועוד. מכל מקום חובת הדיווח היא על מחזור העסקאות הכולל ולא רק על הרווחים שהופקו.


איך ניתן להפחית את גובה המס?


במקרה של עסקים המנוהלים אך ורק ברשת האינטרנט, עוסקים רבים מקימים את העסק באחת המדינות המהוות מקלט מס ובכך מצמצמים את חבות המס שלהם בישראל. במקרים אחרים העסק מוקם גם בישראל במקביל, ואז חלק מהשירותים מסופקים מישראל לחברה במקלט המס, הכול לצורך הפחתת חבות המס בישראל.


אך חשוב לדעת שרשות המסים יכולה לקבוע כי גם חברה שהוקמה במדינה אחרת נחשבת לתושבת ישראל לצורכי תשלום מס, למשל אם השליטה והניהול בה מתבצעים בארץ. במקרה כזה תשלם החברה מס חברות בשיעור גבוה יחסית.

 

יש לך שאלה?

פורום מיסוי בינלאומי | גילוי מרצון | העברת כספים מחו"ל | רילוקיישן


לרשות המסים כלים נוספים להילחם בתכנוני מס המביאים לצמצום בתשלום המסים עבור ההכנסות מהאינטרנט. לכן כדאי להיעזר באנשי מקצוע כדי להגיע לתכנון מס אפקטיבי שיצמצם את תשלום המסים באופן הטוב ביותר.