פרשת אלאור אזריה אשר הורשע לאחרונה בהריגה על ידי בית הדין הצבאי המחוזי, העלתה לסדר היום הציבורי סוגיות מהותיות. אחד מהנושאים שנדונו על ידי אנשי תקשורת, פוליטיקאים ומשפטנים לאחר הרשעתו ועוד לפני שנקבע גזר דינו, הן האפשרויות השונות העומדות בפני החייל לקבל חנינה ולהשתחרר ממאסר בפועל חרף הרשעתו בדין.


בפני כל חייל שהורשע בביצוע עבירה במסגרת משפט צבאי עומדות מספר אופציות לקבל הקלה בעונש או להמתיקו, ואף לקבל חנינה ולהימנע מכלא צבאי. את הבקשה זכאים להגיש חיילי צה"ל הן לאחר הרשעה בדין משמעתי והן לאחר הרשעה בעבירה פלילית.


מי יכול לבקש חנינה מנשיא המדינה בעקבות הרשעה בבית דין צבאי?


כמו אזרחים שהורשעו בביצוע עבירות ונגזרו עליהם עונשי מאסר, גם כשמדובר בחיילים מורשעים הדרך העיקרית לקבל חנינה היא להגיש בקשת חנינה לנשיא המדינה, שבסמכותו לאשר או לדחות את הבקשה. ניתן להגיש בקשת חנינה לנשיא אם מעוניינים בחנינה מלאה, אך גם במצבים שבהם מבקשים להקל בעונש או למחוק את הרישום הפלילי שנוצר עקב ההרשעה.


בשונה מאזרחים שהורשעו בבתי משפט אשר אינם קשורים למערכת השפיטה הצבאית, בקשת חנינה המוגשת על ידי חייל צה"ל אל נשיא המדינה מופנית למדור חנינות של הפרקליטות הצבאית. מדור החנינות מרכז את כל המידע הרלוונטי, ועל פיו מגבש חוות דעת וממליץ האם לטעמו יש לאשר את בקשת החנינה או לדחות אותה, וכן האם יש להעניק חנינה מלאה או חלקית. להמלצה זו ניתן משקל רב בהחלטה הסופית של בקשת החנינה, אשר נתונה לנשיא המדינה בלבד.


בקשת חנינה המוגשת בעקבות הרשעה בעבירת הריגה בבית דין צבאי דורשת, בין היתר, חוות דעת של הרמטכ"ל, הפרקליט הצבאי, ראש אכ"א וייתכן שאף שר הביטחון.


כיצד ניתן לבקש הקלה או המתקה בעונש שהוטל על חייל?


ישנה אפשרות נוספת להימנע מעונש מאסר בבית כלא צבאי, הפתוחה בפני כל חייל או קצין שהורשע בדין, אך זאת רק לאחר שהסתיימו ההליכים בעניינו, גזר דינו התקבל ועונשו נקבע. מדובר בהגשת בקשה להמתיק או להקל בעונש, אשר אם תאושר תוכל להמיר עונש מאסר בפועל בעונש מאסר על תנאי בלבד או בריצוי עבודות צבאיות, שהן המקבילות לעונש עבודות שירות או של"צ.


על פי חוק השיפוט הצבאי, קצין בדרגת אלוף או בדרגה גבוהה יותר מוסמך לאשר את הבקשה, ולהמתיק את העונש שנגזר על החייל. את הבקשה ניתן להגיש רק לאחר שפסק הדין הפך לחלוט. משמעות הדבר היא שלא ניתן עוד לערער על פסק הדין שנקבע. בדין הצבאי, פסק דין הופך לחלוט בחלוף 15 ימים מקביעת גזר הדין על ידי בית דין מחוזי, או בחלוף 30 ימים מהמועד שבו ניתן פסק דין בבית דין לערעורים. את הבקשה יש להגיש בתוך חודש מהמועד שבו הפך פסק הדין לחלוט.

 

יש לך שאלה?

פורום דיני צבא | משפט פלילי צבאי


חשוב לציין כי אין אפשרות שבעקבות הבקשה להקלה בעונש, העונש דווקא יוחמר. ראש מחוז השיפוט הרלוונטי הוא זה שיקבע את ההקלה בעונש, ואילו הרמטכ"ל הוא זה שמוסמך להחליט על הקלה בעונש שהוטל על פי החלטת בית הדין הצבאי לערעורים. את הבקשה להקלה בעונש יש להגיש ללשכה הצבאית באמצעות הסגל הפיקודי, ועליה להיות מפורטת ולהציג את הסיבות המצדיקות המתקה בעונש.