במדינת ישראל נמכרים אלפי מותגים מזויפים אשר מיוצרים ומשווקים בכל רחבי המדינה, כגון שעונים, תכשיטים, מותגי אופנה בינלאומיים, משקאות, אלקטרוניקה ועוד. מדובר בהפרה ברורה וחד משמעית של זכויות הקניין הרוחני של מי שמחזיק בבעלותו את הזכויות לסימני המסחר הרשומים, לזכויות היוצרים ולעתים אף לפטנטים המופרים על ידי הזייפנים, אשר אסורה הן לפי דיני הקניין הרוחני בארץ והן בהתאם לאמנות בינלאומיות הקשורות לקניין רוחני. כיצד מגנים על מותג המהווה קניין רוחני, ומה עושים במקרה שהוא זויף?


למה חשוב לרשום סימן מסחרי עבור מותג כדי להגן עליו מפני זיופים?


בעלי הזכויות של מוצרים ומותגים משקיעים עמל רב וכספים רבים כדי ליצור סימן מסחרי אשר יגרום לצרכנים להבחין בו, ולהבדיל בינו לבין סימנים של מוצרים אחרים המתחרים בו. הסימן המסחרי נועד לספק זיהוי על ידי הצרכנים למוצר, כגון לוגו, טקסט או צורה גרפית ייחודית.

 

רישום הסימן המסחרי במשרד יכול להעניק למותג הגנה משפטית, בשל האיסור החוקי על שימוש במותג על ידי אדם אחר ללא אישורו הרשמי של בעליו. כמו כן רישום המותג כסימן מסחרי יכול להגן על המוניטין שלו, אשר עלול להיפגע כתוצאה מזיופים או חיקויים.


מי שמזייף מותג מוכר, כאשר בדרך כלל מדובר במותג בינלאומי עם מוניטין נרחב ורב שנים, למעשה יוצר חיקוי שלו ומוכר אותו במחירים זולים יותר מהמותג המקורי. זאת כדי ליצור רווחים תוך ניצול המוניטין וההכרה של המותג בקרב הציבור הרחב. מיותר לציין שייצור מותגים מזויפים ושיווקם מהווים גם עבירה פלילית האסורה על החוק.


מהן אפשרויות הפעולה המשפטיות כנגד זיוף מוצרים ממותגים?


החוק לתיקון דיני הקניין הרוחני אוסר על כל הפצה, שיווק, מכירה, ייבוא וייצור של מותגים מזויפים. כאשר מדובר בייבוא, פקידי המכס מוסמכים לעכב לבירור מקיף כל מוצר או סחורה הנחשדים כמוצרים מזויפים.


כמו כן, ניתן להוציא צו מניעה כנגד הפצת המותגים המזויפים, אשר לא יאפשר כל פעולה הקשורה למכירתם או להפצתם. מלבד זאת ניתן להחרים מותגים החשודים כמזויפים באמצעות צו מתאים מבית המשפט, ולבצע פשיטות באמצעות המשטרה במחסנים ובחנויות במטרה להחרים את הציוד החשוד כמזויף.


במקרה שנמצאו ראיות והוכחות על מכירת מוצרים מזויפים, יש לבצע אומדן של הנזק הכספי והפגיעה שנגרמה למוניטין המותג, כמו גם את גובה הרווחים שהפיק הזייפן ממכירת המותגים המזויפים. זאת כדי לחשב את גובה הפיצויים שניתן לדרוש מהזייפן במסגרת הגשת תביעה כספית, ולמנוע את המשך הרווח מהייצור והמכירה של המוצרים.


במקרה שהוכרע על ידי בית המשפט המחוזי בנצרת, בעלם של חנות בגדים אשר נתפסו בה עשרות פרטי ביגוד עם זיוף המותג טומי הילפיגר, לרבות הלוגו המוכר, נתבע בתביעה אזרחית בגין מכירת סחורה מזויפת המפרה את הסימן המסחרי של טומי הילפיגר, עשיית עושר ולא במשפט וגניבת עין.

 

יש לך שאלה?

פורום סימני מסחר | מדגמים


בית המשפט קיבל את התביעה לאחר שלא התרשם מדבריו של בעל החנות, אשר טען כי פעל בתום לב וכלל לא הכיר את השם טומי הילפיגר. בפסק הדין הוא חויב בפיצויים בסכום של 50 אלף שקלים, כמו גם בתשלום עשרת אלפים שקלים עבור הוצאות המשפט.