בעוד סימני מסחר מספקים הגנה על המוניטין העסקי של המותג ובעלי הזכויות בו כגון יצרנים, נותני שירות וסוחרים, ואילו זכויות יוצרים מספקות הגנה על יצירות מקוריות בכתיבה, במוזיקה, באמנות וכדומה, מדגם רשום מספק הגנה משפטית על עיצובים תעשייתיים מקוריים או חדשנים.


עיצוב מוצר מסחרי באופן מקורי או חדשני הוא אחת השיטות הטובות והיעילות ביותר לגרום לציבור הרחב להבחין בין המוצר המעוצב לבין מוצרים אחרים באותה קטגוריה, ופעמים רבות מהווה כלי שיווקי מצוין, מאחר שבזכות העיצוב יבחרו הצרכנים לרכוש דווקא את המוצר עם העיצוב הייחודי ולא מוצרים עם עיצוב גנרי אשר משמשים לאותה מטרה.


חשיבותו של העיצוב התעשייתי למיתוג מוצרים מסחריים אינה מוטלת בספק, ויש לו ערך כספי רב. מסיבה זו חשוב לספק לו הגנה משפטית ולרשום אותו כמדגם. רישום זה מעניק הגנה על צורתו המקורית של המוצר, ומאפשר לבעל הזכות במדגם לפעול באופן משפטי כלפי כל אדם שיפר את המדגם או ישתמש בו ללא רשות הבעלים.


אילו מוצרים ניתן לרשום כמדגם?


פקודת הפטנטים והמדגמים ותקנות המדגמים מסדירות את דיני המדגמים בישראל, ולפיהן ניתן לרשום מדגם על צורות, קווי מתאר, קישוטים, דוגמאות וכדומה אשר נותנים למוצר ייחודיות באמצעות תהליכים תעשייתיים. כלומר, כל אלמנט עיצובי של מוצר אשר ניתן להבחין בו בקלות ואינו משמש רק מטרה פונקציונלית כזו או אחרת, אשר מיוצר בהליך ייצור תעשייתי, ניתן להגנה באמצעות מדגם רשום.


הגדרה זו כוללת עיצובים כגון ייצור נעליים בצורה מיוחדת, עיצוב תכשיטים, דברי מזון, צעצועים, צורתם החיצונית של בניינים, בגדים, עיצוב כלי בית, רהיטים, ציוד רפואי ועוד. מחשבים, סרטונים, עיצובים גרפיים או איורים אינם כלולים בהגדרה זו ולא ניתן יהיה לרשום אותם כמדגמים, אם כי בעלי היצירות יחזיקו בזכויות היוצרים שלהן, כך שניתנת להם הגנה משפטית.


כדי לרשום מדגם, יש להגיש בקשה אל משרד רשם הפטנטים, המדגמים וסימני המסחר. ההגנה ניתנת לעיצוב החיצוני של החפץ ונועדה לפתח ולעודד את היצירה, וזאת באמצעות מתן אפשרות לשימוש בלעדי במדגם על ידי בעליו, למשך תקופה מוגבלת של עד 15 שנים.


הזכויות על המדגם ניתנות רק כאשר מדובר בעיצוב תעשייתי, ולא כאשר מדובר בעיצוב וייצור חד פעמי או באופן שאינו תעשייתי. רישום המדגם יאושר אחרי שרשם המדגמים יבחן את האלמנטים העיצוביים על פי התנאים הקבועים בחוק.


האם ניתן לחדש את תוקפו של המדגם?


לאחר שהמדגם מאושר ונרשם, ניתן לו תוקף לחמש שנים אשר ניתן להארכה פעמיים נוספות, כך שסך הכול ניתן לקבל תוקף למדגם למשך 15 שנים מהמועד שבו נרשם המדגם לראשונה. את המדגם ניתן לחדש גם רטרואקטיבית לאחר שפקע תוקפו, כל עוד לא חלפו שישה חודשים מהמועד שבו תם התוקף.

 

יש לך שאלה?

פורום פטנטים


אם חלפו 15 שנים מאז אישור ורישום המדגם, קיימת אפשרות לרשום את המדגם כסימן מסחרי, בעקבות המוניטין שצבר המוצר הממותג. תוקפו של סימן מסחרי ניתן ללא מגבלות זמן. כמו כן חשוב לזכור כי בשונה מרישום סימן מסחרי, לא ניתן להגיש התנגדות לרישום המדגם. אולם מהרגע שבו המדגם נרשם, אפשר להגיש בקשה לביטול הרישום, וזאת ללא הגבלת זמן.