האם סימן מסחרי רשום מעניק לבעליו הגנה משפטית לנצח? לא בכל מקרה. אף על פי שרבים לא יודעים זאת, ניתן למחוק או לבטל סימן מסחרי גם לאחר שנרשם, בנסיבות מסוימות.


סימן מסחרי יכול להיות לוגו, שם מותג איור וכדומה, אשר מאפיינים מוצר ומאפשרים לצרכנים להבחין בינו לבין מוצרים של חברות מתחרות. אסור להשתמש בסימן מסחרי רשום ללא הסכמת או ידיעת בעל הסימן.


האפשרות להביא לביטולו של סימן מסחרי רשום מוסדרת בפקודת סימני המסחר, במטרה לחסום את פעולת רישום הסימן על ידי בעלי אינטרסים שאינם מעוניינים להשתמש בו בפועל, אלא רק למנוע מהמתחרים את האפשרות להשתמש בו או בסימן דומה, שלא בתום לב ותוך מניעת תחרות הוגנת.


באילו נסיבות אפשר לבטל סימן מסחרי רשום?


רישום סימן מסחרי בפנקס סימני המסחר לאחר אישורו של רשם הפטנטים, המדגמים וסימני המסחר במשרד המשפטים, מעניק לבעליו את מלוא הזכויות לשימוש בו למשך עשר שנים, ולאחר תקופה זו ניתן לחדשו מדי 14 שנים.


ואולם, פקודת סימני המסחר קובעת כי במקרים מסוימים, כל אדם שמעוניין בכך יוכל להגיש בקשה לביטולו של הסימן המסחרי. למשל, כאשר רישומו נעשה שלא בתום לב ולא מתוך כוונה אמיתית להשתמש בו, או כאשר בעלי הסימן מבטל את הרישיון להשתמש בו על ידי צד ג' מבלי שיש לו עילה מוצדקת לנהוג באופן זה.


מבקש הבקשה לביטול הסימן אינו חייב להיות בעל אינטרס בו, אולם במרבית המקרים מוגשות בקשות על ידי צדדים שברצונם למחוק את הסימן מסיבות מסחריות כאלו ואחרות. את הבקשה אפשר להגיש לרשם סימני המסחר או לבית המשפט העליון, אם כי בפועל, רוב הבקשות מוגשות אל משרדי הרשם, והוא מוסמך להעבירן לדיון בבית המשפט העליון במקרה הצורך.


מה צריך לעשות בעל סימן מסחרי כדי למנוע את ביטול הסימן?


באופן עקרוני, לאחר הגשת בקשה לביטול סימן מסחרי, יתקיים דיון משפטי בפני הרשם, לרבות הגשת כתבי טענות, שמיעת עדויות, הגשת תצהירים על ידי מבקש הביטול ובעל הסימן ועוד. בסופו של דבר הרשם מוסמך לקבוע האם לדחות את בקשת הביטול או לקבל אותה.


אחת מהסיבות העיקריות לקבלת בקשה לביטול סימן מסחרי רשום, היא כאשר מתברר שהסימן לא היה בשימוש במשך שלוש השנים האחרונות, ללא הצדקה להיעדר השימוש.


על כן, כדי למנוע אפשרות זאת מראש, מומלץ לבעלי סימנים מסחריים לוודא שהם בשימוש קבוע, ובכל מקרה שלא יחלפו פרקי זמן ממושכים מדיי שבהם הסימנים אינם נמצאים בשימוש. כדי להוכיח שימוש בסימן מסחרי מספיק למכור מספר קטן של מוצרים תחת הסימן, או להשתמש בו במסגרת פעילות של חברה או עסק, תוך שימוש בשם העסק.


כמו כן, ניתן להעניק רישיון לשימוש בסימן מסחרי לגורם אחר, ולתת לכך תוקף באמצעות רישום הרישיון בפנקס סימני המסחר. גם שימוש שיתבצע על ידי גורם אחר אשר קיבל רישיון לכך, ייחשב לשימוש שנעשה על ידי בעל הסימן המסחרי ולא יאפשר את ביטולו עקב היעדר שימוש.

 

יש לך שאלה?

פורום סימני מסחר | מדגמים


על כן, חשוב להקפיד ולוודא שהסימן המסחרי יהיה בשימוש באופן קבוע, ושלא יחלפו תקופות העולות על שלוש שנים שבהן לא נעשה בסימן שימוש, או לחלופין להעניק רישיון לגורם אחר לשימוש בסימן המסחרי, אשר ישתמש בו באופן תדיר.

.