אף על פי שיצא להן מוניטין מעט מפוקפק, וארגונים בינלאומיים שונים נלחמים בתופעות כאלו ואחרות הקשורות במקלטי מס, מדינות המהוות מקלטי מס הן למעשה מדינות שבהן ניתן לפעול כמשקיעים זרים תוך תשלום מס מינימלי ולפעמים אף תוך פטור מלא ממס. מדובר באמצעי חוקי לחלוטין המאפשר ליחידים וחברות לחסוך בעלויות תשלומי המסים באופן לגיטימי, תוך ביצוע תכנון מס.


במקרים רבים, מדינות אוף שור המהוות מקלטי מס עבור משקיעים זרים הן מדינות לא מפותחות ללא תשתית פיננסית יציבה, אשר מעניקות לחברות הזרות הטבות מס ותמריצים כלכליים שונים וכך משפרות את הכלכלה ומספקות תעסוקה לתושבים המקומיים. מלבד שיעורי המס הנמוכים, מקלטי מס רבים מספקים הטבות נוספות כגון שמירה על סודיות ופרטיות בעלי החשבונות, פטור ממס בחלוקת דיווידנדים ועוד.


בין היתר, ניתן למנות מדינות המוגדרות כמקלטי מס כגון אנדורה, איי הבתולה, ליכטנשטיין, שווייץ, לוקסמבורג, איי הבהמאס, איי סיישל, גיברלטר, ברמודה, פנמה, מלטה, קפריסין, איי קיימן, הונג קונג, ועוד.


מהן חובות הדיווח ותשלום המסים לבעלי מניות מחברות שהוקמו במקלט מס?


חברות ועסקים רבים מוקמים במדינות זרות כחלק מתכנון מס, לצורך הקטנת תשלומי המס. החברות מוקמות במדינות שאינן גובות מסי חברות מעסקים בשטחן ושומרות על סודיותם של בעלי המניות, או במדינות אשר גובות מסי חברות בשיעורים נמוכים.


הפעילות העסקית במדינות אוף שור אמנם אפשרית על פי חוק, אולם לבעלי העסקים הישראלים יש חובות כלפי רשות המסים בישראל, החל מחובות דיווח על מלוא ההכנסות מכלל עסקיהם, לרבות אלו המנוהלים בחו"ל, ועד חובות תשלום מסים כפי שקובע החוק. אי הקפדה על חובות התשלום והדיווח מהווה עבירת מס שעלולה להסתיים בחקירות פליליות במשרד מס הכנסה, בהליך פלילי ובעונשים כבדים כגון עיצומים כספיים ואף מאסר בפועל.


כמו כן חשוב להבין כי לפי שיטת המיסוי בישראל, גם אם במקלט המס חל פטור מלא מתשלום מסים, יש לשלם מס בישראל על מלוא ההכנסות, גם אלו שמתקבלות מעסקים או מחשבונות בנק בחו"ל.


האם כדאי להקים עסק במדינת מקלט מס?


כדי להחליט האם והיכן להקים עסק במדינה זרה, יש לבחון נתונים כגון מרחק המדינה מישראל ומידת הנגישות אליה, האם מדובר במדינה יציבה מבחינה כלכלית, פוליטית ומדינית, אילו שיעורי מס חלים על פעילותה העסקית של החברה, ומהי הפרוצדורה להקים חברה זרה באותה מדינה.


נוסף על כך כדאי לבחון מהן ההגבלות על העברת כספים בין המדינות, האם ניתן לשמור על סודיותם ופרטיותם של בעלי החברה ובעלי המניות, מהן חובות הדיווח ותשלום המסים הן בישראל והן במדינה הזרה, מה יהיו העלויות הצפויות של הפעילות השוטפת כגון שירותי ראיית חשבון, עריכת דין, תשלומי אגרות שנתיים וכדומה.

 

יש לך שאלה?

פורום עבירות מס


אמנם, ארגונים בינלאומיים שונים כגון OECD נאבקים בתופעת מקלטי המס, בטענות להלבנת הון, תחרות מס שאינה תקינה וניצול לרעה של המדינות הזרות אשר עלול לפגוע בכלכלה העולמית. בעבר אף פורסמה רשימה שחורה שכללה מספר מדינות מקלטי מס, בדרישה שיבטלו את הקלות המס המזיקות, או שיופעלו נגדן סנקציות כלכליות ואחרות. ואולם, המדינות הללו התחייבו להעברת מידע ולשקיפות בתחום המסים, וכיום כבר אין מדינות הכלולות באותה רשימה שחורה.