מהי החשיבות שבמיתוג בית עסק, השירות שניתן במסגרתו או מוצר מסוים במדינות שונות ברחבי העולם? באמצעות רישום הסימן המסחרי של החברה או המוצר באופן בינלאומי, ניתן לשמור על המיתוג והמוניטין של החברה לא רק באופן מקומי אלא גלובלי.


המטרה העיקרית שברישום סימן מסחרי היא ליצור זיקה עבור הלקוחות הקיימים או הצרכנים הפוטנציאליים של המוצר או החברה, ולגרום להם להבחין ולזהות את המוצר מבין מוצרים דומים השייכים לאותה קטגוריה. הדבר נכון גם לשמו של בית העסק, אשר יכול לצבור מוניטין שיעיד מבחינה צרכנית על איכות וטיב המוצרים או השירותים שאותם הוא מספק.


אם מדובר במוצר או בשירות שניתן רק באופן מקומי, אין צורך לבצע רישום בינלאומי של המותג. אולם כאשר הפעילות העסקית מתרחבת גם למדינות נוספות, רצוי לרשום את הסימן המסחרי באופן בינלאומי ובכך לקבל הגנה מקיפה. עוסקים ישראלים שפועלים גם מחוץ לישראל יכולים לרשום סימן מסחרי בינלאומי באמצעות אמנות בינלאומיות כגון הסדר מדריד, שם הרישום מתבצע על ידי WIPO - הארגון הבינלאומי לקניין רוחני.


השלב הראשון ברישום סימן מסחרי בינלאומי: איתור סימני מסחר רשומים במדינות שונות בעולם


לפני שמגישים בקשה לרשום סימן מסחרי, והדבר נכון גם לגבי רישום סימן מסחרי בארץ, צריך לחפש ולאתר אם הסימן המסחרי הרצוי נרשם כבר על ידי חברה אחרת. את החיפוש יש לבצע בכל מדינה שבה מבקשים לרשום את הסימן המסחרי.


מאחר שבכל מדינה ייתכנו מספר מאגרים שונים לסימני מסחר, צריך לוודא שהחיפוש מבוצע בכל המאגרים הרלוונטיים, לרבות מאגר WIPO, המאגר של האיחוד האירופי, המאגר המדינתי ועוד.


לאחר מכן צריך להחליט כיצד להגיש את הבקשה בכל מדינה, האם באמצעות פרוטוקול מדריד אשר כולל גם מדינות כגון ישראל, ארצות הברית ומדינות רבות באירופה, הגשת בקשה לרשם הקהילתי באירופה או בארצות הברית, או הגשת בקשה מקומית ונפרדת למדינה שבה מתבקש הרישום.


האם צריך לרשום את הסימן המסחרי קודם בישראל ורק לאחר מכן לבצע רישום בינלאומי?


עוסק ישראלי שרוצה לרשום סימן מסחרי בישראל או שכבר רשם סימן מסחרי בישראל, יכול להגיש בקשה לרשום את אותו סימן בעשרות מדינות נוספות ברחבי העולם. את הבקשה לרישום הסימן באופן בינלאומי יש להגיש באמצעות רשם סימני המסחר מטעם משרד המשפטים.


הרישום הבינלאומי יכול להתבצע בד בבד עם הרישום המקומי, כך שאין צורך לחכות לסיום הרישום בישראל לפני שמגישים את הבקשה לרישום בינלאומי. למרות זאת, אם במהלך חמש השנים לאחר המועד שבו נרשם הסימן המסחרי הבינלאומי, יימחק או יבוטל הרישום הישראלי, הדבר יוביל גם לביטול הרישום הבינלאומי.


לאחר שיחלפו חמש שנים מיום רישום הסימן הבינלאומי, לא תהיה עוד תלות בין הסימן הבינלאומי לסימן המסחר הישראלי, וכל אחד מהם יוכל להתקיים באופן נפרד גם במקרה של ביטול הסימן המסחרי המקורי. הסימן המסחרי הבינלאומי תקף לפרק זמן של עשר שנים, וניתן לחדש אותו לתקופות נוספות באמצעות תשלום אגרה.

 

יש לך שאלה?

פורום סימני מסחר | מדגמים


רישום סימן מסחרי בינלאומי יכול לספק הגנה מרבית על המותג, ובאמצעות פרוטוקול מדריד, ניתן היום לבצע את הרישום בעשרות מדינות באופן מרוכז ואחיד, להגיש בקשה אחת לרישום במקום עשרות בקשות ולשלם אגרות במרוכז. כך ניתן גם להוזיל את עלויות הרישום באופן משמעותי, היות שלא צריך למנות נציג שיפעל לטובת הרישום בכל מדינה בנפרד.