צו הפטר פוטר חייב בתום הליך פשיטת רגל מכל החובות שקדמו למתן צו כינוס נכסים, מלבד מספר סוגי חובות שאינם ברי הפטר, והחייב יידרש לשלם אותם גם לאחר שניתן לו הפטר, כולל: קנסות, חובות שנוצרו במרמה וחוב מזונות לפי פסק דין.

 

בחודש ספטמבר 2013, נכנסה לתוקף הרפורמה החדשה בהליך פשיטת הרגל במטרה לאפשר לחייב להשתקם כלכלית, באמצעות מימוש נכסיו ותשלום חודשי לפי תכנית לפירעון חלקי של החובות בהתאם ליכולתו. לאחר תקופה קצרה יחסית של ארבע עד חמש שנים יוכל החייב לקבל הפטר ובסיום ההליך לפתוח דף חדש בחייו.

 

צו הפטר ניתן על ידי בית המשפט לבקשת החייב או לבקשת הכונס הרשמי או בעל תפקיד מטעמו. הצו פוטר את החייב מכל חוב שנתבע על ידי הנושים או שניתן היה לתבוע במסגרת הליכי פשיטת רגל, מלבד חובות שההפטר אינו חל עליהם.

 

בהתאם להמלצת הכונס הראשי והנאמן, רשאי בית המשפט לתת צו הפטר הפוטר את החייב מחובותיו לאלתר, אם הוא סבור כי אין בהמשך ניהול פשיטת רגל כדי להביא תועלת לנושים, או לתת הפטר מותנה, הקובע תנאים לצורך מתן הפטר בשלב מתקדם יותר בהליך, או לדחות את הבקשה.

 

סעיף 69 לפקודת פשיטת רגל קובע כי צו הפטר פוטר את פושט הרגל מכל חוב בר תביעה, שנצברו טרם מתן צו כינוס, פרט לחובות שאינם ברי הפטר שהם: קנסות, חובות שנוצרו במרמה וחוב מזונות לפי פסק דין.

 

חובות שנוצרו עקב קנסות ודו"חות חנייה

 

על פי הוראות הפקודה, לא ניתן לקבל הפטר על חובות שנוצרו עקב קנסות בהליך הפלילי, בשל התחייבות להימנע מעבירה פלילית, או בשל קנסות המגיעים למדינה. גם חובות בגין דו"חות חנייה לרשות מקומית שנוצרו לפני צו הכינוס, יש לשלם לאחר מתן צו הפטר.

 

לאחר ההפטר החייב נדרש להסדיר חובות שנוצרו במרמה, אם הוא היה שותף למעשה מרמה, או שהשיג ויתור על החובות במרמה, או אם החובות נצברו כתוצאה של פעולות בלתי חוקיות, או עקב התנהלות בחוסר תום לב כדי לנצל לרעה את הליכי פשיטת רגל.

 

חוב מזונות לאחר קבלת הפטר

 

גם חוב לפי פסק דין מזונות אינו בר הפטר, כולל חוב למוסד לביטוח לאומי, אשר שילם לאישה או לילדים קצבת מזונות במקום החייב. הנושה יכול לתבוע את החוב במלואו לאחר סיום הליך פשיטת רגל, בבית משפט או במסגרת הליכי גבייה בהוצאה לפועל.

 

לאחר מתן צו הפטר הסמכות לקבוע את מעמדו של חוב מזונות נתונה בידי בית המשפט המחוזי שדן בפשיטת רגל, ולא בידי בית משפט לענייני משפחה. במקרים חריגים ייתכן שבית המשפט יפטור את החייב באופן חלקי או מלא מתשלום מזונות.


יש לך שאלה?

פורום פשיטת רגל | חדלות פירעון ונתוני אשראי

 

השיקולים למתן הפטר חריג יכולים להיות גילו של החייב, מצבו הבריאותי ומצבו הכלכלי. כך לדוגמה: כאשר החייב מבוגר ומצבו הבריאותי אינו מאפשר לו למצות את כושר השתכרותו ועקב כך מצבו הכלכלי אינו טוב, ולאורך כל ההליך הוא פעל בתום לב, ייתכן שבית המשפט יתחשב בו והוא יקבל הפטר גם על חוב מזונות.