במהלך החיים נדרשים לא פעם לקבל אישור נוטריוני על מסמכים שונים ומגוונים או על תרגום של מסמך כזה או אחר. רק לאחר שתתקבל חותמת נוטריון על המסמך, הוא יקבל משקל משפטי ותוקף מחייב. האישור הנוטריוני למעשה מאמת כי המסמך אמיתי וחתום על ידי החותמים אשר זהותם אושרה על ידי הנוטריון. האישור הנוטריוני יכול לשמש כראיה קבילה בבית המשפט, ונדרש בהליכים משפטיים, חוזיים, פרוצדורליים או מנהליים רבים.


מסיבה זו, רק בעלי רישיון נוטריון מוסמכים לאשר מסמכים מבחינה נוטריונית. מדובר בעורכי דין שצברו ניסיון מקצועי של מספר שנים בתחום עריכת הדין, אשר קיבלו רישיון לשמש כנוטריונים על ידי ועדה מיוחדת מטעם משרד המשפטים.


ישנן סמכויות שונות הניתנות לנוטריונים בהתאם לחוק הנוטריונים, ובין היתר רק נוטריונים רשאים להעניק אישורים נוטריוניים למסמכים. למשל, אישור על ייפוי כוח, אישור העתק מסמך, אישור תרגום נוטריוני ועוד.


אילו מסמכים יכולים לקבל אישור נוטריוני, ומהם התנאים לקבלת האישור על ידי נוטריון?


על פי סעיף 6 לחוק הנוטריונים, עורך דין המשמש כנוטריון מוסמך לאשר תרגום נאמן למקור של מסמך, העתק נאמן למקור, אישור כי אדם מסוים נמצא בחיים, כי אדם החותם על מסמך בשמו של אדם אחר הוסמך לעשות זאת על ידי שולחו, וכן כי נערכה רשימת מצאי על פי מלאי קיים. נוסף על כך ניתן לערוך צוואה נוטריונית או לתת אישור נוטריוני להסכם ממון.


כדי לקבל אישור ייפוי כוח לחתימה בשמו של אדם אחר, יש להציג הוכחות בפני הנוטריון לכך שבאמת ניתן ייפוי הכוח, וכאשר מדובר על ייפוי כוח בחברה, בעסק או בתאגיד, יש להציג ראיות באמצעות מסמכים כגון פנקס העסק ומסמכים אחרים.


לצורך קבלת אישור כי תרגום המסמך התבצע באופן נאמן למקור, קיימת חובה כי הנוטריון ישלוט באופן מלא הן בשפת התרגום והן בשפת המקור, אחרת לא יוכל לתת אישור נוטריוני. מלבד זאת, הנוטריון עצמו מוסמך לתרגם מסמכים.


אישור העתק מסמך יינתן רק לאחר הצגת מסמך המקור בפני הנוטריון, אשר יבחן האם שני המסמכים אכן זהים ושווים זה לזה. לגבי אישור רשימת מצאי, הנוטריון צריך להיות בקיא בנושא זה ולערוך בעצמו את רשימת המצאי, או לפקח על עריכת רשימת המצאי. לבסוף, נוטריון ייתן אישור נוטריוני כי אדם מסוים חי רק אחרי שאותו אדם הציג עצמו והזדהה בפני הנוטריון.


מהו מעמדו של אישור נוטריוני בבית המשפט?


כאמור, ניתן להציג אישורים נוטריוניים בבתי המשפט ובהליכים משפטיים אחרים כראיה בעלת משקל רב. כדי לסתור אישור נוטריוני בבית המשפט, הצד השני צריך להציג ראיות בעלות משקל משמעותי ורב.

 

יש לך שאלה?

פורום נוטריון


בשל מעמדו המהותי של אישור נוטריוני, ניתן רישיון נוטריוני רק לעורכי דין שצברו שנות ניסיון במקצוע ולא הורשעו בעבר בעבירות עם קלון או בעבירות משמעת. על נוטריונים מתבצע פיקוח מתמיד על ידי הוועדה לרישוי נוטריונים אשר פועלת מטעמו ששל משרד המשפטים.


מטרתה של הוועדה לפקח כי בעלי רישיון הנוטריון פועלים בהתאם לכללי האתיקה ועל סמך הסמכויות שמעניק להם החוק. במקרה של הפרת הכללים על ידי נוטריון, הוא יועמד לדין משמעתי.