החוק הפורטוגלי אשר תוקן לאחרונה מאפשר ליהודים רבים, לרבות אזרחי ישראל, לקבל אזרחות על סמך הוכחת היותם צאצאים ליהודים אשר גורשו מפורטוגל וספרד לפני מאות שנים. פורטוגל החליטה לאשר את התיקון בחקיקה לאחר שינויו של החוק הספרדי, אשר במסגרתו הוכרה זכאותם של צאצאי מגורשי ספרד להוציא אזרחות ספרדית, אולם התנאים לקבלת אזרחות פורטוגלית נחשבים קלים ופשוטים יותר באופן יחסי מהליך הוצאת האזרחות והדרכון הספרדיים.


ישראלים רבים מעוניינים להוציא אזרחות זרה נוספת על אזרחותם הישראלית, ובייחוד לקבל אזרחות אירופית אשר נחשבת אטרקטיבית במיוחד. מאחר שמדינת פורטוגל שייכת למדינות האיחוד האירופי, מי שמוציא אזרחות פורטוגלית למעשה יכול להוציא דרכון אירופי, לעבור בחופשיות בין מדינות אירופה, להתגורר בהן ולקבל אשרות עבודה כאזרח האיחוד האירופי.


האם כל צאצאי מגורשי ספרד ופורטוגל זכאים להוציא אזרחות אירופית?


האם גם יוצאי מגורשי ספרד זכאים לקבל אזרחות פורטוגלית אף ללא הוכחה לכך שאבותיהם שהו בפורטוגל? למעשה, כל יהודי אשר יציג הוכחות וראיות לכך שמוצאו באחת המדינות אשר ידוע כי במאה ה-15, לאחר הגירוש מספרד ופורטוגל, היגרו אליהן משפחות יהודיות, יוכל לקבל אזרחות ודרכון פורטוגלים.


מדובר במספר מדינות שקיבלו לגבולותיהן את מגורשי ספרד, לרבות יוון, אלג'יר, מרוקו, מצרים, טורקיה, לוב, בולגריה, תוניס, ואף מדינות אירופיות כגון הולנד, פולין, גרמניה ואיטליה, אשר הוקמו בהן קהילות של יהודים לאחר שאלו גורשו מספרד.


דרכון פורטוגלי למגורשי ספרד: באילו קריטריונים צריך לעמוד, ואיך מוכיחים את הקשר לפורטוגל או לספרד?


על פי החוק הפורטוגלי, לצורך קבלת אזרחות יש לעמוד בשלושה קריטריונים: צריך להוכיח את הקשר ליהדות ספרד ופורטוגל, להציג קשר למסורת המזוהה עם יהדות פורטוגל ולהפגין שליטה ברמה בסיסית בפורטוגלית. כמו כן, יש להמציא תעודת יושר ולהציג מרשם פלילי נקי - לא ניתן לקבל אזרחות פורטוגלית עם רישום פלילי. דבר נוסף שחשוב לדעת הוא כי בניגוד למסלול קבלת האזרחות הספרדית, אין צורך להגיע לפורטוגל לצורך הוצאת האזרחות.


במסגרת החוק מופיעה רשימה של שמות משפחה שיכולה לסייע בהוכחת הקשר הנדרש, אולם לא מדובר ברשימה סגורה, ולמעשה שמות משפחה רבים נוספים אשר אינם כלולים ברשימה, עדיין מתאימים להוצאת אזרחות ודרכון פורטוגלים.


כדי להוכיח את המוצא הספרדי, ניתן להצטייד באישור הקהילה היהודית וכדאי להמציא מסמכים רלוונטיים ככל שניתן, כגון תמונות וצילומים, תכתובות בלדינו, תעודות נישואין, פסקי דין רבניים וכדומה. אפשרות נוספת שיכולה להתאים אם לא ניתן לאתר מסמכים היא לבצע מחקר שורשים על ידי חוקר מקצועי, אשר יפרט את מקורות ושורשי אילן היוחסין עד להוכחת הקשר למגורשי ספרד ופורטוגל.


מדוע כדאי להצטייד באזרחות פורטוגלית?


כאמור, אזרחות פורטוגלית מהווה אזרחות אירופית לכל דבר ועניין, ולכן מעניקה יתרונות ברורים, הן מבחינת אפשרויות המגורים והעבודה בכל המדינות אשר שייכות לאיחוד האירופי, הן מבחינת מגוון האפשרויות ללימודים גבוהים בחינם, הן מבחינת האפשרות להיכנס לארצות הברית ללא צורך בוויזה, והן לצורך קבלת הטבות סוציאליות מגוונות אשר ניתנות במדינות האיחוד. כמו כן ניתן לבצע השקעות באירופה ולזכות בהטבות מס מסוימות, וכן לקבל זכויות שונות בפתיחת עסק באירופה.

 

יש לך שאלה?

דרכון פורטוגלי | אזרחות פורטוגלית וספרדית


האזרחות הפורטוגלית ניתנת לכל החיים, ואת הדרכון הפורטוגלי יש לחדש בכל חמש שנים. הדרכון הפורטוגלי מזכה גם את הדור הבא באפשרות לקבל דרכון, אם כי לא באופן אוטומטי.