תאריך הבכורה הוא היום שבו בעל המצאה הגיש בקשה לרישומה כפטנט, ואם הוגשו מספר בקשות לרישום פטנט במספר מדינות במקביל, ייחשב המועד הראשון שבו הוגשה בקשה לתאריך הבכורה, לא משנה באיזו מדינה היא הוגשה.


לקביעת מועד הבכורה משמעויות בעלות משקל רב, מכיוון שהוא מעניק את הזכויות לרישום הפטנט עבור מי שהגיש לראשונה את הבקשה לרישומו. כמו כן, בדיקת החדשנות וההתקדמות ההמצאתית הנדרשת לצורך רישום הפטנט, תתייחס רק לפרסומים ומחקרים שיצאו לפני אותו מועד.


כלומר, ככל שמגישים את הבקשה לרישום הפטנט במועד מוקדם יותר, כך יגדלו הסיכויים שלא ניתן יהיה לבטל את הפטנט משום שההמצאה תוארה קודם לכן במקום אחר, או שהוגשה בגינה בקשה לרישום פטנט במועד מוקדם יותר.


למרות החשיבות הרבה שבקביעת תאריך הבכורה, במקרים רבים השלבים המקדימים להגשת בקשה לרישום פטנט אורכים זמן ממושך, למשל בעת עריכת המפרט או כאשר המחקר שמתבצע על ההמצאה עדיין לא הסתיים, כך שמועד הבכורה עלול להתעכב. אז כיצד אפשר לדאוג שמי שירשום את הפטנט יהיה האדם אשר המציא לראשונה את הפטנט?


תאריך הבכורה מתעכב? כיצד ניתן להגן על הזכות לרשום פטנט בהתאם לשיטת הפטנטים בארצות הברית?


השיטה האמריקאית לרישום פטנטים מאפשרת למי שהמציא את ההמצאה קודם לכן לרשום את הפטנט, ולאו דווקא למי שהגיש ראשון את הבקשה לרישומו. זאת כל עוד בעל ההמצאה יציג הוכחות כי הוא אכן המציא את ההמצאה לראשונה.


מאחר שמועד הבכורה עלול להתאחר בשל הכנת המפרט וכדומה, קיימים בחוק האמריקאי מספר פתרונות לכך. למשל, יש אפשרות לנהל מחברות מעבדה, אשר במסגרתן מפורטים באופן מלא שלבי הפיתוח ורישום ההמצאה, כך שביכולתן להוכיח מתי הומצאה ההמצאה ועל ידי מי.


כמו כן ניתנת שנת חסד בת 12 חודשים לממציא, שבמסגרתה זכויותיו לרישום הפטנט יישמרו ובמהלכה הוא יוכל להגיש בקשה לרישום הפטנט. נוסף על כך, קיימת אפשרות להגיש בקשה ארעית לרישומו של הפטנט, לצורך שמירה על תאריך הבכורה. בקשה ארעית פשוטה וזולה יותר, היא אינה מחייבת הכנת מפרט פורמלי ומלא, והיא מאפשרת לממציא פרק זמן של 12 חודשים להגיש בקשת פטנט רשמית. תוקפה של הבקשה הזמנית פג לאחר שנה.


כיצד נקבע תאריך הבכורה כאשר בקשת הפטנט מוגשת בישראל ובמדינות אחרות נוספות?


לאחר הגשת הבקשה למשרד הפטנטים וקביעת מועד הבכורה, הממציא יכול להגיש עוד בקשות למדינות נוספות במסגרת פרק זמן של 12 חודשים, כאשר מועד הבכורה ייחשב למועד שבו הגיש לראשונה בקשה לפטנט. זאת בכל מדינה החתומה על אמנת פריז.


לאחר אישור הבקשה, ההמצאה נרשמת כפטנט וניתן לה תוקף לתקופה של 20 שנים, אשר ניתן לחדשו על פי הכללים שנקבעו לכך. מאחר שרישום הפטנט הוא טריטוריאלי, יש להגיש בקשה נפרדת לכל מדינה שבה מעוניינים לרשום את הפטנט.

 

יש לך שאלה?

פורום פטנטים


על פי אמנת פריז אשר 120 מדינות שונות חתומות עליה, ניתנת תקופה של 12 חודשים להגשת בקשות לרישום פטנט במדינות אחרות, לאחר הגשת הבקשה לראשונה באחת מהמדינות האמורות, לרבות בישראל. על פי אמנה בינלאומית אחרת אשר מגנה על זכויות בקניין רוחני, אמנת PCT, ניתן להאריך את התוקף שניתן למועד הבכורה גם מעבר לשנה, ועד תקופה של 30 חודשים.