אמנם לאחרונה אושרה הארכת חופשת הלידה ל-15 שבועות, אולם מה קורה לאחר שחופשת הלידה מסתיימת? מה קורה במצב שבו העובדת שבה לעבודתה ומצפה להמשיך באותו תפקיד, אך מגלה שאופי משרתה שונה, שתחומי אחריותה במסגרת התפקיד צומצמו או הורחבו בצורה משמעותית, או שבניגוד לרצונה דורשים ממנה לעבור לתפקיד אחר?


מאחר שבפועל, נשים רבות סובלות מאפליה במקומות העבודה, כאשר זכויותיהן מופרות בייחוד דווקא בתקופת ההריון ולאחר הלידה, חוק עבודת נשים אוסר על מעסיקים לפטר עובדות שמעוניינות לשוב לעבודה אחרי חופשת הלידה במשך פרק זמן של 60 ימים. כמו כן, אין אפשרות לפגוע בתנאי העבודה של עובדת אשר שבה מחופשת הלידה. באופן זה החוק מבקש לאפשר לעובדת לחזור ולהשתלב מחדש בתפקידה אחרי היעדרות של מספר חודשים.


החליטה להתפטר מכיוון שהועברה לתפקיד אחר לאחר חופשת הלידה, האם תקבל פיצויי פיטורין?


בכל הנוגע לשמירת תפקיד לאחר חופשת לידה, החוק מחייב את המעסיק באופן ברור להשיב את העובדת לאותו תפקיד שמילאה טרם הלידה. במהלך התקופה המוגנת של 60 הימים שבהם לא ניתן לפטר את העובדת, אין אפשרות לפגוע בתנאי עבודתה מבלי שהדבר ייחשב להרעת תנאים ולאפליה אסורה המזכה בפיצויים על פי חוק.


במקרה שנדון בבית הדין הארצי לעבודה, שבמסגרתו דרשה התובעת פיצויי פיטורין ותשלום עבור הודעה מוקדמת, טענתה של התובעת הייתה כי המעסיק לא נתן לה הזדמנות אמיתית לחזור לעבודה אחרי ששבה מחופשת הלידה, ובכך הפר את הוראות החוק.


העובדת יצאה לחופשת הלידה בתפקיד חשבת שכר במשרד, עם ותק של ארבע שנים באותו מקום עבודה. למרבה הפתעתה, כשחזרה למשרד בתום חופשת הלידה, המעסיק הציע לה לעבור לתפקיד מכירות, ולא אפשר לה לחזור ולבצע את תפקידה הקודם. היא סירבה ונאלצה להגיש את התפטרותה.


בית הדין הארצי קיבל את התביעה וקבע כי מכיוון שהמעסיק סירב להשיב את התובעת לאותו תפקיד שבו עבדה לפני חופשת הלידה, הוא למעשה פיטר אותה אף על פי שהיא זו אשר הגישה את התפטרותה. מכיוון ששינה באופן חד צדדי ומהותי את תפקידה של התובעת, מדובר בפיטורין על ידי התנהגות. בשל כך, התובעת קיבלה פיצויי פיטורין, תשלום עבור הודעה מוקדמת וזכויות סוציאליות נוספות.


הרעת תנאים לאחר חופשת לידה? ניתן לתבוע פיצויים בבית הדין לעבודה


אף על פי שהוראות החוק חד משמעיות, במקרים רבים עובדות ששבות לעבודה אחרי חופשת הלידה מגלות כי תנאי העבודה השתנו ללא הסכמתן, אם בגלל רצונו של המעסיק להשאיר בתפקיד הקודם את העובדת המחליפה, אם עקב היעדרויות אשר נדרשות לעתים מאם צעירה לצורך טיפול בילד ואם מסיבות אחרות ומגוונות.

 

יש לך שאלה?

פורום הרעת תנאים והתעמרות בעבודה


מאחר שהחוק אינו מאפשר למעסיקים לפטר את העובדת במהלך התקופה המוגנת, לא פעם המעסיקים משיבים את העובדת לעבודה בלית ברירה, אולם מנסים לגרום לה לעזוב מרצונה ולהתפטר באמצעות פגיעה בתנאי העסקתה, שינוי מהותי בהגדרות תפקידה, דרישה שתעבור לתפקיד אחר ועוד. חשוב להבין שגם התנהלות זו מפרה את הוראות החוק, ומהווה עילה לתביעה מצד העובדת. רק אם שינוי התפקיד נעשה כאשר שני הצדדים מסכימים על כך מדובר במהלך חוקי, אולם ברגע שהשינוי מתבצע באופן חד צדדי, מדובר בהרעת תנאים ובאפליית העובדת.