זכויות קניין רבות ניתנות לבעל סימן מסחרי, ובין היתר באפשרותו לשמור על הזכויות בסימן המסחרי בד בבד עם מתן רישיון לגורם שלישי להשתמש בו. באמצעות קבלת רישיון לשימוש בסימן מסחרי אפשר למשל לפעול באופן של קבלת זיכיון של מותג מוכר ובעל מוניטין. מודל עסקי אחר הוא פעילות עסקית תחת שם מוכר של עסק אשר כבר אינו קיים, תוך שימוש בסימן המסחרי שלו.


כדי להסדיר את האישור ואופן השימוש בסימני מסחר השייכים לגורם אחר, ישנה אפשרות לאשר את השימוש עבור הזכיינים או הרוכשים של הסימן ועדיין לשמור את הבעלות בסימן המסחרי. חשוב להסדיר את קבלת הרישיון בשלב מוקדם ככל האפשר כדי למנוע בעיות משפטיות שעלולות לצוץ בעתיד.


איך מעגנים את הרשות להשתמש בסימן מסחרי?


האישור לשימוש בסימן מסחרי יהיה חוקי ותקף רק לאחר רישום הרישיון בפנקס סימני המסחר, כאשר רשם סימני המסחר מוסמך לקבוע מגבלות וקריטריונים שונים במסגרת הרישיון. על פי פקודת סימני המסחר, כל שימוש שיתבצע בסימן המסחרי על ידי בעל הרישיון בהתאם לתנאים שנקבעו על ידי הרשם, ייחשב לשימוש שנעשה על ידי הבעלים המקורי.


אם מתעורר חשד כי השימוש בסימן המסחרי נועד להטעיה או סותר את תקנות הציבור, רשם סימני המסחר לא יאשר את מתן הרישיון. ישנם מספר סוגי רישיון שאפשר לקבל: רישיון ייחודי לשימוש בסימן מסחרי מאפשר אך ורק למי שמחזיק ברישיון להשתמש בסימן המסחרי, בעוד רישיון שאינו ייחודי מאפשר את השימוש גם לבעל הזכויות המקורי ולגורמים נוספים המעוניינים בכך.


כיצד רושמים רישיון לשימוש בפנקס סימני המסחר?


כדי לרשום את הרישיון ולתת לו תוקף חוקי, בעל הזכויות המקורי בסימן המסחרי ובעל הרשות העתידי צריכים להגיש בקשה משותפת לרשם סימני המסחר.


במסגרת הגשת הבקשה יש לפרט עבור אילו מוצרים מתבקש הרישיון, מהי מערכת היחסים בין שני הצדדים לעסקה, מהם התנאים לשימוש בסימן המסחרי כפי שנקבעו ביניהם, מהו פרק הזמן שבו יינתן הרישיון ועוד. במסגרת הליך זה, הרשם מוסמך לבקש מסמכים או ראיות רלוונטיים על פי ראות עיניו.


מה קורה אם תנאי הרישיון מופרים?


לאחר שניתן רישיון לשימוש בסימן מסחרי, הרשם מוסמך לבטלו בנסיבות מסוימות, למשל כאשר מוגשת בקשה לביטול הרישיון על ידי גורם שלישי בטענה כי הרישיון גורם להטעיית הציבור, או כאשר בעל הזכויות המקורי הגיש בקשה לביטול הרשות לשימוש בסימן.


במקרה כזה, רשם סימני המסחרי מחויב לשמוע את הטענות של כל אדם עם אינטרס הקשור לרישום הרישיון ולאפשר לו להביע את עמדתו, וזאת לפני שיחליט האם לבטל את רשות השימוש או לא.


לסיום חשוב לזכור כי מתן רישיון לגורם אחר להשתמש בסימן המסחרי יכול להגן על בעל הסימן המסחרי מפני ביטול הרישום, מאחר שאי שימוש בסימן מסחרי רשום במשך פרק זמן ממושך של שלוש שנים, יכול לגרום לביטול הרישום בפנקס סימני המסחר, וזאת בהתאם לסעיף 41 לפקודת סימני המסחר.

 

יש לך שאלה?

פורום סימני מסחר | מדגמים


מכיוון ששימוש בסימן מסחרי אשר נעשה על ידי בעל רשות נחשב לשימוש של בעל הזכויות המקורי באותו סימן, כל עוד בעל הרישיון ישתמש בסימן המסחרי, בעלי הסימן המקורי מוגן מביטול הרישום גם אם לא ישתמש בסימן בעצמו.