הטרדה מינית היא אחת העבירות הנפוצות ביותר בחברה הישראלית. מדי שנה חווים אלפי אזרחים בישראל, בעיקר נשים, הטרדות מיניות ברחוב, בעבודה, בתחבורה הציבורית, בפארקים, בים, במקומות בילוי, בבתי חולים, בבית מלון, במוסדות לימוד ובטיולים, על ידי אנשים זרים, קולגות לעבודה, מעסיקים ואף קרובי משפחה. על פי החוק למניעת הטרדה מינית, מדובר בעבירה פלילית לכל דבר ועניין, אך בד בבד גם בעוולה אזרחית.


בפן הפלילי, מי שמורשע בביצוע הטרדה מינית עלול להישלח למאסר מאחורי סורג ובריח לתקופה של 24 חודשים. בפן האזרחי, קורבן ההטרדה המינית יכול להגיש תביעה כספית כנגד המטריד ולקבל ממנו פיצויים. במקרים מסוימים כאשר ההטרדה המינית אירעה במקום העבודה, אפשר אף להגיש תביעה לפיצויים כנגד המעסיק.


מערכות המשפט והחקיקה נלחמות כנגד התופעה הרווחת בישראל, וכחלק מהמאבק ניתנת אפשרות לקבל פיצויים בסכומים גבוהים ועד מאות אלפי שקלים. כאשר מדובר בהטרדה מינית שיטתית וחוזרת, יש אפשרות לקבל פיצוי על כל אירוע ואירוע של הטרדה. מלבד זאת, חשוב להדגיש שגם נשים וגם גברים עלולים ליפול קורבן להטרדה מינית, והחוק מכיר בזכותם לתבוע פיצויים בגין ההטרדה.


זכויות הנפגעים: תלונה במשטרה כנגד המטריד והגשת תביעה אזרחית


ישנן כמה אפשרויות פעולה חוקיות ומשפטיות העומדות בפני הנפגעים, כאשר בראש ובראשונה חשוב לזכור שמדובר בעבירה פלילית, וככזו, אפשר להגיש בגין ההטרדה תלונה במשטרה, אשר תפתח בהליכי חקירה פליליים ותחליט האם להעמיד את המטריד לדין פלילי. כאמור, החוק מטיל מאסר בפועל למשך שנתיים בגין הטרדה מינית, ואם מדובר בהתנכלות מינית, תקופת המאסר יכולה להגיע אף לארבע שנים.
כמו כן, במסגרת פרק זמן של שלוש שנים מהמועד שבו אירעה ההטרדה, ניתן להגיש תביעה אזרחית הן כנגד המטריד והן כנגד המעסיק, במקרים שבהם הפר את חובותיו כמעסיק בכל הנוגע לטיפול בהטרדות מיניות במקום העבודה.


חשוב להבין שניתן להגיש תביעה אזרחית ולדרוש פיצויים ללא קשר להליך הפלילי, וגם אם הנפגע החליט שלא להתלונן במשטרה כלל. בשל רף ההוכחה הגבוה הנדרש בהליכים פליליים, ייתכנו מצבים שבהם התביעה האזרחית תתקבל והמטריד יחויב לשלם פיצויים, בעוד בפן הפלילי הוא לא יורשע בביצוע העבירה.


נוסף על כך, במקרה של הטרדה מינית בעבודה אפשר לפנות לממונה על הטרדות מיניות במקום העבודה ולהגיש תלונה, ובכך לפתוח צעדים משמעתיים ובירור מקיף כנגד המטריד. מעבר לכך, קיימת אפשרות להגיש תביעה להכרה בפגיעה בעבודה אל המוסד לביטוח לאומי, במקרים שבהם ניתן להוכיח פגיעה נפשית בעקבות ההטרדה.


קביעת פיצויים בתביעה בעקבות הטרדה מינית ללא הוכחת נזק


תביעה אזרחית בגין הטרדה מינית תתקבל אם הנפגע יצליח להוכיח כי אכן הוטרד. אולם שלא כמו בתביעות אזרחיות אחרות שבהן נדרש התובע להוכיח גם את הנזק שנגרם לו, בתביעה בגין הטרדה מינית ניתן לקבל פיצויים בסכומים גבוהים מבלי להוכיח את הנזק או את היקפו וחומרתו.


הפיצוי שניתן לקבל ללא הוכחת נזק יכול להגיע ל-50 אלף שקלים, ובמקרים שבהם ניתן להוכיח את הנזק ואת חומרתו, אפשר לקבל פיצויים גבוהים יותר שייקבעו בהתאם לשיעור הנזק שנגרם. כמו כן, כאשר מדובר בהטרדות מיניות חוזרות ונשנות, ניתן לקבל פיצוי נפרד על כל אירוע ואירוע.

 

יש לך שאלה?

פורום הטרדה מינית - פגיעה מינית


מלבד זאת, אפשר לתבוע פיצויים ממעסיק שלא דאג למניעת מקרים של הטרדות מיניות באופן פעיל, והפר את החובות החלות עליו בהתאם לחוק כגון קביעת תקנון למניעת הטרדות, מינוי אחראי ממונה לטיפול בתלונות מסוג זה, בירור מעמיק של תלונות ועוד.