המודעות לחשיבותם של הסכמי ממון בין בני זוג הולכת ועולה בקרב אזרחי ישראל. אם בעבר, רק עשירים ובעלי ממון נהגו לחתום על הסכם ממון לפני הנישואין, היום זוגות רבים מעדיפים להסדיר את מערכת היחסים הרכושית ביניהם במקרה של פרידה, במקום להיאבק זה בזה בבתי המשפט אם יחליטו להתגרש בעתיד, מבלי שערכו ביניהם הסכם ממון.


באופן עקרוני, בני זוג עורכים הסכם ממון במטרה להגן על זכויותיהם ברכוש המשותף שיצברו במהלך שנות הנישואין וכן ברכוש שכל אחד מהם הביא לתוך מערכת היחסים, כך שאם יחליטו להיפרד בעתיד, הרכוש יחולק ביניהם על פי ההסכמות שהגיעו אליהן.


הסכמי ממון הפכו נפוצים מאוד בקרב בעלי זכויות במשקים חקלאיים, מאחר שגירושין או פטירה ללא הסכם ממון עלולים להוביל לאובדן הנחלה החקלאית. בשל החשש לאבד את המשק או בשל הרצון להעניק לילדים זכויות בנחלה, בעלי משקים רבים מעוניינים להגן על זכויותיהם ועל זכויות צאצאיהם באמצעות הסכם ממון.


מדוע חשוב כל כך לבעלי משק חקלאי לחתום על הסכם ממון?


דיני הירושות במושבים ובמשקים חקלאיים שונים מדיני הירושות הכלליים. הסכם המשבצת בכל מושב קובע כיצד הזכויות יועברו בעקבות פטירה. כאשר בעל הזכויות נפטר, מלוא הזכויות בנחלה עוברות לבן הזוג, גם אם נערכה צוואה הקובעת אחרת. רק אם המנוח לא הותיר אחריו בן זוג, יעברו הזכויות במשק לבן הממשיך.


בשל הדינים הייחודיים הנוגעים להעברת זכויות בנחלות, כדי להגן על זכויותיהם של הבנים הממשיכים, חברי האגודות החקלאיות והיורשים, חשוב לערוך הסכם ממון. ללא הסכם ממון, ההשלכות של גירושין לבעלי נחלות עלולות להיות משמעותיות, עד כדי אובדן הזכויות כולן.


למשל, במקרה של מות בעל הזכויות במשק, יעברו הזכויות במלואן לבן הזוג, וזאת אף אם למנוח יש ילדים מנישואיו הראשונים או שהוא הותיר הוראות אחרות במסגרת צוואה. כמו כן, ללא הסכם ממון, במקרה של פרידה, בן הזוג זכאי לקבל מחצית משווי המשק החקלאי. במקרה של מוות, היורשים יצטרכו לפצות את בן הזוג בשווי מחצית מהזכויות מתוך העיזבון.


כאשר מדובר בבן ממשיך במשק חקלאי, יהיה עליו לפצות את בן הזוג במקרה של פרידה או פטירה של בעל הזכויות במשק, ומי שמקבל מאחד ההורים זכויות באגודה חקלאית או במשק חקלאי כגון מגרש בהרחבה או זכויות בעקבות פיצול נחלה, יהיה עליו לשלם פיצויים לבן הזוג במקרה של פטירה או גירושין, בשיעור של מחצית מזכויותיו.


כך ניתן לנהל מערכת יחסים זוגית מבלי לפגוע בזכויות במשק או בזכויות היורשים


כדי לעגן ולהגן על הזכויות הייחודיות במשק החקלאי, כמו גם לשמור על הזכויות של היורשים, חשוב לערוך הסכם ממון ולדאוג לתת לו תוקף משפטי מחייב באמצעות אישורו בבית המשפט, או באמצעות נוטריון, כל עוד מדובר בהסכם ממון שנערך לפני הנישואין.


לזכויות במשק חקלאי יש ערך כספי גבוה, ומסיבה זו עריכת הסכמי ממון לצורך הבטחת הזכויות לדורות הבאים הולכת ונעשית נפוצה יותר ויותר. גם אם ממנים בן ממשיך למשק החקלאי, עדיין ללא הסכם ממון, בבוא היום, אף לבן הזוג יהיו זכויות במשק אם יחליטו להתגרש או במקרה של מוות.

 

יש לך שאלה?

פורום הסכם ממון


הסכם ממון חשוב ביותר כאשר מדובר על נישואין שניים, מכיוון שללא עריכת הסכם ממון מתאים, בן הזוג יוכל לקבל את מלוא הזכויות ולא הילדים, וגם קיומה של צוואה עם הוראות אחרות אינו מספיק כדי לשמור על זכויות היורשים במקרה זה.


מכל מקום כדאי לזכור כי הסכם ממון טוב אמור להיות מאוזן ולהגן על הזכויות של שני הצדדים, כדי למנוע כל מצב של סכסוך משפטי אם בעתיד יחליטו הצדדים להתגרש.