בשוק העבודה בכלל ובענף ההייטק בפרט, כאשר מנהלים משא ומתן לקראת חתימה על חוזה עבודה עם מעסיק חדש, ישנם נושאים רבים הפתוחים לדיון מלבד גובה המשכורת, למשל בונוסים, רכב, טלפון, משכורת 13, ביטוחי מנהלים, קרנות השתלמות, גמישות בשעות העבודה, יציאה לקורסים והכשרות מקצועיות, אפשרויות קידום, פוליסות ביטוח, נסיעות לחו"ל, סבסוד ארוחות צהריים ועוד ועוד.


לקראת קבלה לעבודה בחברת הייטק, אילו תנאים והטבות כדאי לדרוש בשלבים המתקדמים של המשא ומתן? למה כדאי לבדוק מהם תנאי ההעסקה המקובלים, וכיצד ניתן לשפר את התנאים בהתאם לסוג התפקיד?


עד כמה שווה תפקיד מבוקש בהייטק במשא ומתן לקראת חתימה על חוזה עבודה?


באופן עקרוני, ככל שהתפקיד אשר ממלא העובד נחשק יותר או שישנם קשיים בגיוס עובדים לתפקיד זה, כך ניתן לדרוש יותר תנאים והטבות רבות יותר בשלב המשא ומתן. עם זאת, מדובר בשוק דינמי שבו התפקידים המבוקשים יכולים להשתנות באופן תדיר, כך שלצורך הדוגמה, פעם מהנדסי תוכנה היו יכולים לדרוש יותר אולם היום למפתחי מובייל יש יכולת תמרון גדולה יותר לדרוש הטבות ותנאים.


על כן, חשוב להגיע לדיונים לקראת חתימה על חוזה עבודה מצוידים במידע עדכני ורב ככל שניתן על תנאי ההעסקה המקובלים וההטבות שניתן לדרוש, וזאת בהתאם לתנאים שניתנים באופן ספציפי בחברה המעסיקה וכן על פי סוג התפקיד שימלא העובד.


על אילו תנאים סוציאליים כדאי להתעקש?


במרבית חברות ההייטק, מקובל מאוד להפריש כספים לקרנות השתלמות, ביטוחי מנהלים וכדומה. על כן, כדאי לוודא מראש מהם התנאים שמציעה החברה לעובדיה, ולברר האם ניתן לדרוש שיעור הפרשה גבוה יותר מצדו של המעסיק, אם כי לא תמיד כדאי להפריש כספים לקרן השתלמות מעבר לתקרה הקבועה בחוק לפטור ממס.


נוסף על כך, ישנן הטבות סוציאליות נוספות שנהוג לדרוש או לקבל בענף ההייטק, למשל פוליסות ביטוח שונות כגון ביטוח רפואי מקיף, ביטוח חיים, ביטוח אובדן כושר עבודה ועוד. ניתן אף לדרוש הוצאות נסיעה מעבר למינימום, לקבוע את סכום המתנות שיקבל העובד בחגים, לדרוש מימון ארוחות צהריים, לוודא מהם התנאים לקבלת תשלום עבור שעות נוספות כאשר מדובר במשכורת גלובלית ועוד.


חשוב להבין שלא על הכול ניתן להתמקח. למשל, בדרך כלל אין אפשרות לנהל משא ומתן על שיעור התשלומים מצד המעסיק לקרן הפנסיה. ישנם תנאים נוספים, אשר לפעמים יכולים להיות שווים אף יותר מהשכר. למשל, עיגון אפשרויות לקידום במסגרת ההסכם, בירור מדיניות הבונוסים הנהוגה בחברה והתאמתם לתפקיד אשר העובד עומד למלא, דרישת הטבות כגון נסיעות לחו"ל או משכורת 13 ועוד.


מבחינת ימי החופשה, אמנם החוק קובע מינימום של ימי חופשה אשר המעסיק מחויב לספק לעובדיו, אולם ניתן לדון על העלאת מספר ימי החופשה, אשר גם אם לא מנצלים אותם בסופו של דבר יש להם שווי כספי לא מבוטל.

 

יש לך שאלה?

פורום תביעות פרילנסרים וזכויות עובדי הייטק ובכירים


כמו כן ניתן לבקש יציאה לקורסים מקצועיים או השתלמויות שימומנו על ידי העבודה. בתחום ההייטק יש חשיבות מיוחדת לקביעת שעות העבודה וגמישותן, משום שבמקרים רבים מדובר בשכר גלובלי ובשעות עבודה מרובות, לרבות ערבים, סופי שבוע ועבודות מהבית מבלי שהדברים נכתבים בפירוש בחוזה העבודה. על כן, כדאי לקבע מראש ככל שניתן את האפשרות לעבוד בשעות גמישות או לקבל תשלום נוסף על עבודה מאומצת.