הליך פשיטת רגל מיועד לאנשים פרטיים אשר נקלעו לחובות, ומאפשר להם לקבל הפטר על מלוא חובותיהם בסיום ההליך, ולפתוח דף חדש בחייהם. מדובר בהליך משפטי אשר מתבצע בניהולו של בית המשפט המחוזי, ובמסגרתו ניתן אף לבטל הליכי גבייה שכבר ננקטו כנגד החייב, וכאמור לקבל הפטר על החובות מבלי שייפרעו במלואם הלכה למעשה. אלה השלבים המרכזיים בהליך פשיטת הרגל, החל מהגשת בקשה לצו פשיטת רגל ועד קבלת ההפטר המיוחל.


צעד ראשון: קבלת אישור על ידי כונס הנכסים הרשמי וקבלת צו לכינוס נכסים


כדי להתחיל בהליך פשיטת רגל, יש להגיש בקשה לכונס הנכסים הרשמי, אשר תפקידו לבדוק מהו מצבו הפיננסי של החייב ולאשר כי הוא עומד בתנאים הקבועים בחוק להתחיל בהליך כפושט רגל. לאחר קבלת האישור מהכונס הרשמי, יש לפנות אל בית המשפט המחוזי אשר יוציא צו כינוס נכסים, שבמסגרתו יעביר החייב סכום קבוע מדי חודש לקופת הכינוס.


בשלב זה ניתן כבר להגיש בקשות להסרת עיקולים שונים שהוטלו על החייב, כגון הגבלה על רישיון הנהיגה, עיכוב יציאה מהארץ, עיקולים בחשבון הבנק וכדומה.


נוסף על כך, ימונה נאמן על נכסיו של החייב על ידי בית המשפט, אשר תפקידו בין היתר לבחון את אופן התנהלות החייב במסגרת כל השלבים של הליך פשיטת הרגל. מבחינתו של החייב, עליו לעמוד בתשלומים החודשיים שנקבעו בצו הכינוס ולהגיש דוחות שוטפים מדי חודשיים, שבמסגרתם ידווח על מלוא הכנסותיו והוצאותיו. פושט רגל שלא יעמוד בחובות אלו עלול לגרום לביטול ההליך עקב התנהלות לא תקינה או ניצול לרעה של ההליך.


צעד שני: הכרזה בבית המשפט כי החייב הוא פושט רגל


לאחר שיחלוף פרק זמן של כ-12 חודשים מהרגע שבו בית המשפט הוציא צו כינוס, יוכרז החייב כפושט רגל. החל ממועד זה יפורסם צו פשיטת הרגל של החייב ברשומות, וניתן יהיה להמשיך ולעמוד בחובות התשלומים והדיווחים השוטפים עד קבלת ההפטר.


צעד שלישי: סיום הליך פשיטת הרגל וקבלת הפטר


החייב יכול להגיש בקשה להפטר מבית המשפט בחלוף תקופה נוספת, שיכולה להימשך כ-24 חודשים, ובית המשפט יכול לקבל את הבקשה ולהוציא צו הפטר, אשר משמעותו היא מתן פטור לחייב מתשלום החובות אשר צבר לפני שניתן צו כינוס בעניינו.


חשוב לדעת שהחל משנת 2013 חלה רפורמה בהליך פשיטת הרגל, שבמסגרתה נקבע כי יש לסיים את ההליך בתוך שנה וחצי לכל הפחות, ובתוך 54 חודשים מהיום שניתן צו כינוס לכל היותר.


אם מדובר בהליך פשיטת רגל של אדם נשוי, כל עוד החובות נצברו על שמו בלבד ואינם קשורים לבן או בת הזוג, לא ניתן יהיה לממש את הרכוש המשותף של בני הזוג, לרבות הדירה המשותפת, אלא רק במקרים חריגים.

 

יש לך שאלה?

פורום פשיטת רגל | חדלות פירעון ונתוני אשראי


לסיכום, באמצעות הליך פשיטת רגל ניתן להתחיל בדרך עצמאית ונקייה מחובות, בתוך פרק זמן לא ממושך. תחילה יש להגיש בקשה לצו פשיטת רגל, לאחר מכן בית המשפט יכריז על החייב כפושט רגל ובסיומו של ההליך יקבל החייב הפטר ממלוא חובותיו. חשוב לזכור כי בכל שלב של ההליך ניתן לבטלו, אם מיוזמתו של החייב עצמו, אם לפי בקשה של נושה, ואם עקב בקשת המנהל המיוחד או כונס הנכסים בשל שימוש לרעה בהליך על ידי פושט הרגל.