חברות, עסקים, תאגידים או אנשים פרטיים אשר מספקים שירותים או מוצרים ומעוניינים להגן על הייחודיות שבמיתוגם, יכולים לקבל הגנה מפני שימוש לא הוגן על ידי צד שלישי באמצעות רישום סימן מסחרי. הסימן המסחרי, למשל הלוגו של החברה, יכול להיות מורכב ממילים, מספרים, אותיות או שילוב של מרכיבים אלו, הן בשני ממדים והן בשלושה ממדים.


כדי לרשום סימן מסחרי בישראל יש להגיש בקשה למחלקת סימני המסחר במשרד המשפטים, אשר תבחן את הבקשה ותאשר לרשום רק סימנים שאינם דומים מדי או זהים לסימני מסחר רשומים, שיש להם אופי מבחין ושאינם תיאוריים.


מהן ההגנות המשפטיות שמספק סימן מסחרי רשום?


לאחר שהסימן המסחרי נרשם בפנקס סימני המסחר, ניתנת לבעלי הסימן זכות בלעדית לשימוש בו, לרבות הזכות לאפשר לאחרים להשתמש בו באמצעות זיכיון, למכור אותו לאחרים וכדומה. מי שמשתמש בסימן מסחרי רשום או בסימן מסחרי דומה שעלול להטעות את קהל הלקוחות ללא רשות מבעל הסימן, מבצע למעשה עבירה פלילית ועוולה אזרחית של הפרת סימן מסחרי. כלומר, ניתן להגיש תביעה לפיצויים בגין כל הפרה של סימן מסחרי רשום.


מלבד זאת, בעל סימן מסחרי רשום יכול לפעול להפסקת ולמניעת הפרת הסימן על ידי גורמים אחרים באמצעות הגשת בקשות לצווי תפיסה וצווי מניעה בבית המשפט.


מתי נדרש בעל סימן מסחרי רשום לחדש את תוקפו?


באופן עקרוני, ניתן לחדש את תוקפו של הסימן המסחרי ללא הגבלת זמן, אולם יש לשלם מדי עשר שנים אגרת חידוש, כדי שהסימן המסחרי יישאר בתוקף. כך על פי פקודת סימני המסחר, אשר קובעת כי ספירת עשר השנים מתחילה במועד שבו הוגשה בקשת הרישום ולא במועד שבו הסימן נרשם בפועל בפנקס סימני המסחר.


כדי לחדש את תוקף הסימן המסחרי לאחר עשר שנים, יש להגיש בקשה לחידוש לפחות שלושה חודשים לפני שתם המועד האחרון שבו ניתן לחדש את הסימן, ולשלם את אגרת החידוש. לאחר שהחידוש יאושר, הודעה על כך תימסר לבעל הסימן ותפורסם באינטרנט.


מה קורה אם בעל הסימן לא הגיש בקשה לחידושו?


האחריות לחידוש הסימן המסחרי חלה על בעל הסימן עצמו. אם לא הגיש במועד בקשה לחידושו, מחלקת סימני המסחר תשלח לו הודעה עוד לפני תום המועד האחרון לבצע את החידוש לפני פקיעת תוקפו. לאחר שיחלוף המועד האחרון להגשת בקשה לחידוש התוקף של הסימן המסחרי, תפורסם על כך הודעה באינטרנט על ידי רשם סימני המסחר.


אם בעל הסימן יבקש לחדשו בתוך חצי שני ממועד הפרסום, רשם סימני המסחר יוכל לאשר את החידוש מבלי שהסימן יימחק מפנקס סימני המסחר. לאחר שיחלוף מועד זה, הסימן המסחרי יימחק מפנקס סימני המסחר.

 

יש לך שאלה?

פורום סימני מסחר | מדגמים


עם זאת, גם במקרה זה ניתן יהיה לשלם את אגרת החידוש ולהשיב את הסימן המסחרי לתוקף במשך 12 חודשים ממועד מחיקת הסימן מהפנקס. במהלך תקופה זו גם לא ניתן יהיה להגיש בקשה חדשה לרישום הסימן המסחרי על ידי צד שלישי.