כמעט כל לידה רביעית בישראל מתבצעת בניתוח קיסרי, כך על פי נתונים סטטיסטיים. מדובר באחד הניתוחים הנפוצים ביותר אשר מבוצעים בארץ, שבמהלכו מוציאים את העובר באמצעות חתך המבוצע בבטנה של היולדת.


ישנן סיבות רבות לבצע ניתוח קיסרי במקום לידה טבעית, למשל כאשר מדובר בהריון מרובה עוברים, כאשר העובר גדול באופן מיוחד, אם היולדת מבוגרת או מאובחנת עם רעלת הריון ועוד. לעתים מחליטים מבעוד מועד לבצע ניתוח קיסרי, ופעמים אחרות מדובר בניתוח חירום בעקבות סיבוכים שמתרחשים במהלך לידה רגילה.


מהם הסיכונים בניתוח קיסרי, ומתי מדובר ברשלנות רפואית?


במהלך ניתוח קיסרי עלולים להיגרם סיבוכים שלא ניתן למנוע, בדיוק כמו בכל הליך כירורגי אחר. בין היתר, ההליך עלול לגרום לתסחיף ריאתי, לפגיעה ברחם, לקרישי דם, לדימום פנימי ועוד.


עם זאת, ישנם סיבוכים ונזקים אשר מקורם ברשלנות רפואית של הצוות הרפואי לפני הניתוח, במהלכו או בסופו. למשל, אי העברת מלוא המידע ליולדת לפני הניתוח לגבי הסיכונים הכרוכים בו, אי הסבר על האפשרויות האחרות ללידה ועל הצורך בביצועו עלולים להיחשב רשלנות רפואית, מפני שהניתוח מבוצע למעשה ללא הסכמה מדעת של המנותחת.


במהלך הניתוח חלה על הרופא חובת הזהירות, וכל חריגה מכך עלולה להיחשב רשלנות רפואית. גם מתן מינונים שגויים של האפידורל עלול להוות רשלנות מצדו של הרופא. אחרי הניתוח, אי ביצוע מעקב אחר מצבה של היולדת או התעלמות מתלונותיה, מהווים התרשלות.


בתביעה לפיצויים בגין רשלנות רפואית, יש להוכיח כי הנזק שנגרם ליולדת או לעובר נגרם בעקבות הפרת חובות הרופאים. הפיצויים ייקבעו בהתאם לחומרת הפגיעה שנגרמה.


פיצויים ליולדת שרחמה נכרת במהלך ניתוח קיסרי


אישה שעברה ניתוח קיסרי בלידת בנה העשירי בבית החולים זיו בצפת, אשר במהלכו נדרשו הרופאים לבצע כריתת רחם בעקבות דימום מסיבי שנוצר במהלך הניתוח, הגישה תביעת רשלנות רפואית בעקבות אובדן פוריותה. אף שבית המשפט התרשם כי כריתת הרחם הייתה הכרחית ולא נעשתה ברשלנות, נפסקו ליולדת פיצויים בסכום שך 150 אלף שקלים, בשל פגיעה באוטונומיה.


במקרה זה, אחרי הניתוח הקיסרי שבמהלכו נכרת הרחם, סירבה האישה להישמע להמלצות הרופאים להישאר בבית החולים להשגחה ולפיקוח על החלמתה, והשתחררה באופן מיידי. כעבור שלושה שבועות התברר כי נגרם לה נזק אורולוגי, והיה צורך לאשפז אותה. במשך חודש ימים נאלצה להיות עם צינור ניקוז שהותקן בתוך גופה, עד שעברה ניתוח לשחזור השופכן.


לטענת האישה, לא קיבלה הסבר לפני הניתוח על הסיכונים הצפויים, ונגרם לה סבל רב מהידיעה שאינה יכולה יותר לקיים את מצוות פרו ורבו, בשל כריתת הרחם שעברה. כמו כן טענה שחל עיכוב רב עד לביצוע הניתוח לשחזור השופכן.


מהצד השני טענו הרופאים כי כריתת הרחם הייתה הכרחית משום שהיולדת נמצאה בסכנת חיים של ממש, וכי הסבירו לה היטב את מלא הסיכונים הכרוכים בניתוח הקיסרי, שהיה הניתוח הקיסרי השלישי אשר עברה בחייה.


לאחר בחינת הראיות הגיע השופט למסקנה כי כריתת הרחם הייתה בלתי נמנעת, וכך גם הפגיעה האורולוגית, ולא מדובר ברשלנות רפואית. עם זאת קיבל את טענתה של היולדת על העיכוב שחל עד לניתוח לביצוע שחזור השופכן. זאת אף שמתח ביקורת על התנהלותה בשל החלטתה להשתחרר מבית החולים בניגוד להנחיות הרופאים.

 

יש לך שאלה?

פורום רשלנות רפואית בלידה


כמו כן קבע השופט כי היולדת לא קיבלה הסבר מספק על הסיכונים הכרוכים בניתוח, ומשום כך נפגעה האוטונומיה שלה. על כן פסק לטובתה פיצויים בסכום של 150 אלף שקלים וחייב את בית החולים לשלם גם את הוצאות שכר טרחת עורכי דינה בסכום נוסף של 30 אלף שקלים.