מה נחשב לחלוקה הוגנת של הרכוש המשותף, אשר צברו בני זוג יחדיו במהלך שנות נישואיהם? כאשר בני זוג מחליטים להתגרש, חלוקת הרכוש ביניהם תתבסס על חוק יחסי ממון, אשר נכנס לתוקף בשנת 1974. החוק בא להחליף את חזקת השיתוף שחלה עד אותו מועד, אשר קבעה בפשטות כי כל הרכוש נחשב לרכוש משותף ויש לחלק אותו במקרה של גירושין שווה בשווה בין בני הזוג.


חלוקת הרכוש במסגרת הסדר איזון משאבים חלה הן על זוגות נשואים והן על זוגות שלא נישאו אולם מנהלים ביחד משק בית משותף כידועים בציבור. עם זאת, כאשר בני הזוג חתמו ביניהם על הסכם ממון, חלוקת הרכוש תיקבע על פי ההסכמות שהגיעו אליהן ולא בהתאם להסדר איזון משאבים.


מה נחשב לרכוש משותף וכיצד נקבע מועד הקרע בין בני הזוג?


באופן עקרוני, כל הרכוש שצברו בני הזוג מרגע נישואיהם נחשב לרכוש המשותף. אולם לא מדובר בכלל הרכוש: על פי חוק יחסי ממון, נכסים שנצברו לפני החתונה, נכסים שהתקבלו בירושה וכן נכסים שהתקבלו במתנה על ידי אחד מהצדדים בלבד, אינם מהווים חלק מהרכוש המשותף. כך גם פיצויים שהתקבלו בעקבות פטירה או מוות וכן קצבאות מטעם המוסד לביטוח לאומי. לכן, נכסים אלו לא יחולקו בין בני הזוג במסגרת איזון משאבים.


מועד הקרע הוא למעשה המועד שבו בני הזוג כבר אינם ביחד, ועל פיו יחושב איזון המשאבים. כלומר, הרכוש המשותף שצברו בני הזוג במהלך שנות נישואיהם יחולק לפי איזון המשאבים, אולם הרכוש שנצבר לאחר מועד הקרע כבר אינו מהווה חלק מהרכוש המשותף ולכן לא יחולק במסגרת זו.


הערכת הרכוש המשותף על פי מועד הקרע בין בני הזוג יכולה להיקבע לא רק בעת הגירושין או פקיעת הנישואין, אלא במקרים מסוימים עוד לפני כן. זאת על פי סממנים שנקבעו בפסיקה, אשר מעידים על כך שבין בני הזוג נוצר קרע שכבר לא ניתן לאחות, אשר לאחריו כבר אי אפשר לקבוע כי הצדדים המשיכו בחיים משותפים ולפיכך עדיין צברו זכויות ברכוש שנצבר על ידי הצד השני.


לדוגמה, מועד הקרע ייקבע כאשר אחד מבני הזוג עוזב את דירת המגורים המשותפת, כאשר הצדדים מפרידים את הרכוש בפועל כגון חשבונות הבנק, השימוש במכוניות וכדומה, כאשר הפרידה נגרמה בשל אלימות מצד אחד הצדדים כלפי הצד השני, ובמקרים נוספים אחרים.


מתי ייקבע איזון משאבים לחלוקת הרכוש בין בני הזוג באופן לא שווה?


לא תמיד יקבע בית המשפט חלוקה שווה של הרכוש המשותף בשיעור של 50% לכל צד, אך זאת כדי לשמור על השוויון בין הצדדים, כך שלא ייוותר צד אחד מקופח. במקרים רבים במהלך שנות הנישואין אחד מבני הזוג היה אחראי לפרנסה והתקדם מבחינה מקצועית, בעוד בן הזוג השני, במרבית המקרים האישה, השקיע יותר בבית ובגידול הילדים על חשבון התקדמות מקצועית.

 

יש לך שאלה?

פורום חלוקת רכוש | איזון משאבים


במקרים כאלו נוצר פער מהותי בין ההכנסות מעבודה ואף יכולת ההשתכרות של הצדדים. בראייה עתידית ולאור בחינת האופק הפיננסי של כל אחד מבני הזוג, בית המשפט רשאי לקבוע איזון משאבים גם של נכסי הקריירה והמוניטין שנצברו על ידי אחד הצדדים, כדי לפצות על הפער הדרמטי שנוצר ביניהם מבחינת היכולת להשתכר.